Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hållbart beställarengagemang

ExpertkommentarVill du också ha med verksamheterna och känna ett engagemang i upphandlingsprocessen? Då kan det vara bra att börja ta ett strategiskt grepp för en gemensam resursplanering. Som dessutom kommer skapa större förståelse för era offentliga affärer, skriver Inköpsrådets expert Lena Mårdh.

| 2023-11-30

På senare tid har jag hamnat i diskussioner och samtal om beställarens ansvar för kravställningen i upphandlingar igen. Det är ju inget nytt att detta diskuteras, utan det kommer upp med jämna mellanrum.

Men nu har det varit med några nya ingångsvinklar. Vid det första tillfället blev jag kontaktad av en kommun för att komma och berätta om mina erfarenheter av att jobba med hållbar upphandling. De skulle anordna en internutbildning för personer i verksamheterna som är med i upphandlingsprocesser.

Första tanken var… det har jag ju inte gjort tidigare. Men med lite eftertanke så är det precis detta man som upphandlare gärna vill se och märka av. Det vill säga ett engagemang och kunskap från beställarna i kravställningen i upphandlingar. Och att beställarna intresserar sig för de kommande avtalen.

Det är ju inte så att jag inte har pratat om hållbar upphandling tidigare. Så jag bestämde mig för att vinkla mina erfarenheter och tankar till att vara med och bidra till mer kunskap och förståelse för beställarna om hållbara affärer.

Den andra situationen som nyligen dök upp var ett möte och samtal med en person i en annan kommun som jag till och från har haft kontakt med under en period för några år sedan. Hen ville veta mer om yrket som upphandlare och vi kom då även in på styrning, roller och ansvar mellan upphandlare och beställarna. Vi pratade om varför det är viktigt med kunskap, intresse och vilja från beställarna att ställa bland annat hållbarhetskrav.

Jag har under mina år inom upphandlingsvärlden pratat en hel del med olika beställare i samband med att upphandlingar ska göras eller vid en avtalsuppföljning. Och flera brukar nämna att de inte vet när upphandlingarna ska starta eller att det kan dröja väldigt länge innan deras upphandlingsbeställning startas.

Den senaste situationen var på nya jobbet för att jag ska sätta mg in i verksamheten och förstå behovet av vad jag ska göra och prioritera. För här på Miljömärkning Sverige (Svanen) finns en liknande frustration som beställare har. Det vill säga att man inte vet när upphandlingarna sker och när en önskan om att hjälpa till i de stora upphandlingsprocesserna kommer. För det vi på Svanen vill är att hjälpa alla er upphandlare att ställa enkla, effektiva och hårda miljökrav.

Men om vi backar till beställarnas engagemang en stund, så kan man göra något åt detta. Ja det finns nog inte ett svar på detta. Men grunden för att skapa ett bättre engagemang från beställarna anser jag är att de först och främst vet när de förväntas vara med i en referensgrupp eller projektgrupp. Eller vad man nu vill kalla det. Det vill säga att verksamheterna får en chans att resursplanera sina medarbetare att vara delaktiga i upphandlingsprocessen.

Ett sätt är om organisationen använder sig av upphandlingsplaner. Då kan kommande upphandlingar planeras tillsammans med verksamheterna som samtidigt kan börja planera för rätt personer till referensgruppen.

Det är även bra att inkludera en övergripande plan för vilka potentiella hållbarhetskrav upphandlingsverksamheten ser framför sig så att beställarna är förberedda samt att det också ges tillfälle att planera in hållbarhetsresurser.

Ett annat sätt, om din organisation inte arbetar med upphandlingsplaner, kanske kan vara att börja föra en diskussion med verksamhetsledningar gällande resursplanering. För flera år sedan påbörjade jag ett sådant arbete med en verksamhet som nog kan kallas för typexempel på att alltid klaga på dåliga avtal, men aldrig var med i förarbetet till de upphandlingar som berörde dem.

Jag kände att verksamhetens frustration måste kunna gå att lösas. Och lite tur måste man ha ibland. I deras ledning fanns en person som det gick att börja föra en diskussion om lösning med.

Vi började prata om att jag som upphandlare visst kan få ut en lista på alla avtal som de köper från och som de därmed borde vara intresserad av att tycka till om. Nästa alla av dessa avtal var ju dessutom ramavtal och därmed kunde vi lätt se när de skulle löpa ut och tidsätta en ungefärlig start för nästa upphandling.

Men verksamheten insåg ganska snabbt att de inte kan engagera sig i alla avtal utan behöver fokusera på de avtal som berör deras kärnverksamhet. Vilket absolut var klokt.

Så utifrån detta blev det en arbetsmatris Beställarengagemang mall för att tillsammans med verksamhetsledningen bedöma och börja resursplanera. De fick bedöma om avtalet hade stor, medel eller liten påverkan på deras kärnverksamhet. Samt att de fick definiera hur de ville vara med och påverka. Och då handlade det om att välja något av följande:

  • Vara huvudverksamhet för kravställandet.
  • Vara huvudverksamhet för kravställandet, men det måste kompromissas då avtalet samordnas med andra upphandlande organisationer.
  • Samarbeta med annan verksamhet inom kommunen som också har stort intresse av avtalet.
  • Låta annan strateg med arbetsuppgift att ta huvudansvar för kravställandet.
  • Bara kort informera om vad verksamheten har för önskningar, men inte sitta med i möten.

Sen fick de även börja prioritera mellan avtalen om det skulle uppstå att flera avtal skulle upphandlas på nytt samtidigt. När detta sedan var gjort fick de börja nämna vilka roller som upphandlaren ska kontakta inför att respektive upphandling ska starta.

Genom detta kan verksamheter resursplanera och de gör även ett val om var de vill vara med och påverka. På detta sätt minimeras risken att allmänna klagomål på avtalen uppstår.

På samma sätt kan hållbarhetsaspekterna också planeras in och resurssättas utifrån vilka avtal som mest kommer att påverka dina organisations olika mål. Men en hållbarhetspersons medverkan behöver nog ha andra prioriteringsgrunder. Dessa skulle kunna vara:

  • Lagkrav enligt LOU
  • Koppling till något av organisationens mål
  • Ett barn- och/eller medborgarperspektiv
  • Kontraktsvärdet.

Syftet med dessa prioriteringar är ju självklart att resurssätta hållbarhetsexpertisen där den gör mest nytta och skapar störst effekt.

Samma syfte vill jag nu åstadkomma på Svanen med möjligheten att resursplanera och vara med och stötta era upphandlingar. Så en liknande resa ser jag framför mig med Svanens olika affärsområden och att planera vårt arbete utefter när olika kända upphandlingar kommer att ske.

Med en bättre planering och diskussion om resursplanering skapas också bättre förutsättningar för bättre, hållbarare avtal som uppskattas och efterlevs av verksamheterna. För det är ju till den absoluta största majoriteten av avtal verksamheternas behov som ska uppnås genom upphandlingarna. Det är inte upphandlingsverksamhetens eget syfte och intresse som ska styra affärerna.

Lena Mårdh
Hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling och projektledare på Miljömärkning Sverige AB (Svanen)

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026