Vi översköljs dagligen av nya larmrapporter om ett skenande klimat som bland annat får glaciärer att kollapsa och av ökad frekvens och intensitet i extrema väderhändelser som i sin tur drastiskt påverkar människor och miljö. Vi nås också av rapportering om tvångsarbete och extrema arbetsvillkor i de leveranskedjor vi kommer i kontakt med via våra leverantörer.
Av de 16 svenska miljömålen som skulle vara uppfyllda 2020 har bara ett uppfyllts enligt Naturvårdsverket. Flera av FN:s 17 globala mål i Agenda 2030 kommer med stor sannolikhet inte att nås med nuvarande förändringstakt.
För många är det säkert en självklarhet att se kopplingar mellan det vi upphandlar och den påverkan på människor och miljö som uppstår i leveranskedjan till dessa varor, tjänster och entreprenader. Vissa uppfattar det kanske som ett mer grumligt samband eller inget samband alls, eller något vi gör för att det ligger i tiden men saknar övertygelsen om att det är viktigt eller att det gör skillnad.
Hur tänker hållbarhetsstrategen?
För oss som jobbar med hållbarhet i kombination med inköp eller upphandling är det personliga engagemanget för hållbarhetsfrågorna stort, vilket ger oss energi att angripa dessa ofta tunga frågor. Trots dystra siffror så tar vi oss an utmaningen att påverka branscherna i rätt riktning för att säkerställa att de produkter, tjänster och entreprenader som levereras till offentlig sektor är schyssta.
I vårt jobb utgår vi bland annat från följande fakta:
- all seriös forskning visar på ett tydligt samband mellan människans utsläpp av växthusgaser och ett varmare klimat samt fler och mer extrema väderhändelser,
- med nuvarande utsläppstakt har vi cirka åtta år kvar (det vill säga två ramavtal) innan vi måste bli koldioxidneutrala för att klara Parismålet om 1,5 graders ökning av den globala medeltemperaturen,
- om vi ska motverka och lindra en snabb klimatförändring och alla negativa följdverkningar måste vi agera nu och det krävs att alla initiativ och verktyg används fullt ut – offentlig upphandling står för cirka 20 procent av BNP och kan bidra starkt till den omställning som krävs,
- behovet att nyttja våra naturresurser mer effektivt och att gå från en linjär till en cirkulär ekonomi har aldrig varit större,
- vi lever i ett kemikaliesamhälle där vi omges av kemiska ämnen som har negativ påverkan på människor och miljö och kunskapsglappet är gigantiskt för merparten av de kemikalier som snurrar runt i produkterna på marknaden,
- barnperspektivet måste vara i fokus när vi upphandlar inom områden som direkt berör barn och deras vardag,
- arbetsrättsliga villkor måste säkras i branscher där kollektivavtalsanslutningen är låg och där det finns risk för låga löner, långa arbetsdagar, svartarbete och människohandel,
- allvarliga brister i arbetsmiljön är vanliga inom ett flertal branscher, till exempel brister i fallskydd inom byggbranschen,
- diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder är tyvärr vanligt förekommande och vi behöver dra vårt strå till stacken för att säkra lika rättigheter och möjligheter för alla,
- tillgänglighet och samtliga användares behov ska alltid tillgodoses för att bland annat säkra allas rätt till god service och information, och slutligen har
- globaliseringen av våra leveranskedjor inneburit ökad risk och förekomst av brott mot mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter, miljöskydd och antikorruption,
Allt detta och lite till ska kokas ned och pressas igenom LOU-filtret till relevanta hållbarhetskrav. Sen har vi den lilla ofta bortglömda uppgiften att säkerställa att alla dessa krav och villkor uppfylls under avtalstiden.
Världens roligaste jobb kort och gott!
Peter Nohrstedt
hållbarhetschef, Adda Inköpscentral
Härligt beskrivet Peter. Gillar slutklämmen.