Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hållbara inköp i framtiden

ExpertkommentarHållbar upphandling har det pratats om ett tag nu. Men om jag ska sia lite in i framtiden så är det inte svårt att gissa att miljöspend, produktpass och miljövarudeklaration är ord som vi kommer att slänga oss med. Läs mer så får du veta varför, skriver Inköpsrådets expert Lena Mårdh.

| 2023-10-25
Inköpsrådets expert Lena Mårdh.

Jag skrev i förra artikeln att all vår konsumtion påverkar miljön. Men vet vi hur mycket den påverkar och vilken typ av konsumtion som påverkar miljön mest? Det vill säga vilken av all vår konsumtion som genererar mest utsläpp, även i produktionen av varor eller genomförandet av tjänster?

För om vi nu ska arbeta strategiskt och systematiskt med hållbara affärer är det lämpligt att även veta var vi har den största påverkan på miljön och vad som orsaker mest utsläpp. Vi kan kanske inte analysera exakt varje inköp och produkt, och det kanske vi inte vill heller, för det är en hel del. Men om vi kan se vilka kategorier av inköp som genererar mest klimatpåverkan är det en väldigt bra start att börja se över var vi kan göra störst skillnad.

Jag tänker inte gå in i detalj och förklara detta eftersom Upphandlingsmyndigheten redan har beskrivit vad miljöspendanalys är. Läs mer om det här.

Ett annat sätt att benämna miljöspend, och som kanske är vanligare i privat sektor, är att prata om scoop 3-utsläpp gällande klimatberäkningar. Det innebär att företag arbetar med att påverka alla växthusgasutsläpp ett företag ansvarar för, även dem som ligger utanför det egna företaget gränser. Med andra ord, till exempel vilka utsläpp som sker på grund av de inköp man gör. Scoop 3-utsläppen brukar räknas som majoritetens av ett företagets utsläpp.

Vi kan likställa detta med en offentlig organisations klimatpåverkan. Vi behöver alltså fundera på vad vi köper in och hur det har påverkat klimatet i bland annat produktionen eller val av material i varorna. Dessutom köpa mer begagnat eller varför inte renovera och underhålla det vi redan har.

Tänk vad vi tillsammans kan göra för att minska utsläppen från Sveriges offentliga spend, konsumtion, på cirka 800 miljarder kronor per år. Bara för att sätta det i perspektiv så är det en sjättedel av Sveriges BNP. Det är en hel del pengar och därmed massor med koldioxidutsläpp!

Men om vi nu ska minska dessa utsläpp så är det ju lämpligt att veta var vi står i dag… annars är det svårt att sätta mål och veta att utsläppen har minskat.

Numera finns det flera verktyg och systemstöd för att göra en så kallad miljöspendanalys. Det vill säga hur mycket vår spend (konsumtion) påverkar miljön. Upphandlingsmyndigheten tog för ett tag sen fram en metod för att genomföra detta. Och de systemstöd som i dag finns använder, vad jag vet, denna metod.

När ni sen får siffrorna på er miljöspend behöver ni analysera uppgifterna och fundera på vad det är som gör att miljöspenden ser ut just som den gör. För att därefter sätta upp strategier för hur utsläppen ska minska.

En första begränsning kan vara att bara räkna den informationen som kommer från den upphandlande spenden om ni vill avgränsa vad ni kan göra genom upphandlingar.

De data för klimatberäkningen som finns i dag är tyvärr inte perfekta och jättedetaljerade, men de ger en tillräckligt bra övergripande bild för att strategiskt arbeta för att minska utsläppen. Men de kan också variera beroende på hur ni bokför era inköp.

Ett exempel på hur data kan bli missvisande är om ni köper mycket begagnade möbler. Systemen räknar inte med detta utan siffrorna baseras på nytillverkade produkter. Här blir det därför viktigt med analysen av data samt rapporteringen. Ni kan till exempel av flera av leverantörer för begagnade möbler få ut detaljerad information om utsläppsbesparingen av de begagnade inköpen.

Men för kommuners del så kommer troligen en av de största kategorierna för er miljöspend att vara entreprenader. Här finns stor potential att göra mycket, både i materialvalen och genom att jobba med återbruk. Detta är dessutom på frammarsch just nu.

Men det är denna typ av strategier ni kan komma fram till genom att analysera era miljöspendsdata. En annan strategi skulle kunna vara att jobba vidare att för att se om det går att få mer detaljerad information genom till exempel miljövarudeklaration, så kallade EPD.

Dessa är krav som ännu inte jättevanliga. Undantaget är i byggbranschen där det finns lagkrav gällande klimatberäkningar. Men inom ett par år kommer nog lagstiftningen om produktpass och det skulle inte förvåna mig om vi kommer att bli berörda inom offentlig upphandling.

Så lägg dessa begrepp på minnet, för jag misstänker att vi kommer att behöva jobba mer med dem längre fram. Men som sagt det går redan i dag att göra mycket så varför vänta när vi ändå vet att de kommer!

Lena Mårdh
Hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling och Projektledare på Miljömärkning Sverige (Svanen)

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt