Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ha koll på varor från andra länder

ExpertkommentarDet är viktigt för en upphandlare att känna till Agenda 2030 och innebörden i dess 17 mål. Som upphandlare kan du bidra genom de upphandlingar du gör, som att att ha koll på varor som är producerade i andra länder. I det här inlägget fokuserar Malin Möller på mål 17 i Agenda 2030. 

| 2021-05-24
Malin Möller.

Mål 17 Genomförande och globalt partnerskap
Mål 17 handlar om att tillsammans jobba för en hållbar värld, och att jämna ut resursfördelningen mellan världens rikaste och världens fattigaste länder. I det ingår också att arbeta för rättvis handel, kunskapsutbyte, att sprida teknik som främjar en hållbar utveckling främst till utvecklingsländerna så att de kan nå målen i Agenda 2030.  

Grunden i mål 17 är partnerskap och samarbete över gränser, mellan regeringar, civilsamhället och den privata sektorn samt att säkerställa att inget land eller någon grupp lämnas utanför. Partnerskapen ska sätta människor och planetens behov i centrum, ur ett globalt så väl som ett lokalt perspektiv.

Målet rör även frågor om bistånd och humanitär hjälp. Att främja mobilisering av medel som krävs för att genomföra 2030-agendan.

Beskrivning mål 17
Mål 17 har 19 delmål som leder mot att stärka partnerskap globalt för att nå målen i Agenda 2030. Utvecklingsländernas andel av världshandeln har legat på ungefär samma nivå de senaste tio åren, strax över en procent. Det finns ett stort behov av att stärka deras kapacitetsutbyggnad och expertis.

Sverige har en lång tradition av nationell och internationell samverkan.  Vi har ett starkt civilsamhälle där vi kan vara förebilder globalt. Vi har en möjlighet att i hög utsträckning påverka och bidra internationellt till genomförandet av Agenda 2030.                                                                                                                                                    

I Sverige är vi bra på samarbete mellan civilsamhället, offentlig sektor och privata aktörer. Mycket bygger på att kommunerna är beroende av samverkan med övriga aktörer för att klara sitt samhällsuppdrag. Vi har till och med krav på samverkan som en del av vår lagstiftning.

Har vi då några utmaningar inom mål 17 i Sverige? Ja, det finns så klart områden att hålla ögonen på. Ett är där vi ingått i handelsavtal där det finns en risk att vi gynnar utvecklade länder. En annan utmaning är exempelvis att det är dyrt att skicka pengar från Sverige till andra länder.

Hur kan du som upphandlare påverka detta mål? 
Många kommuner har internationella partnerskap som bidrar till att uppfylla mål 17.

Som upphandlare kan du  bidra till målet genom de upphandlingar du gör.  Till exempel att ha koll på varor som är producerade i andra länder genom medvetna krav som stärker kapaciteten hos länder i leverantörskedjan.

Du kan läsa mer om de globala målen här: https://www.globalamalen.se/

Tack för mig!
Detta är min tionde och sista artikel i serien om Agenda 2030 för upphandlare. Hoppas du som läsare har fått en bättre inblick i vad Agenda 2030 handlar om och att du ser vilken viktig roll du har som upphandlare i arbetet mot att nå de globala målen.

För att vi tillsammans ska nå de 17 målen krävs att vi samarbetar och ser till helheten i vår upphandling och våra inköp, inte bara fokuserar på priset/kostnaden här och nu.

Lycka till med era hållbara upphandlingar!

Du hittar alla mina artiklar här: Malin Möller (inkopsradet.se)

Malin Möller
Chef för Hållbar verksamhetsutveckling på KGK

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Malin Möller

Malin Möller ansvarar för verksamhetsutveckling och hållbarhet på KG Knutsson. Hon har arbetet med hållbarhets­frågor i över 20 år inom både närings­liv och offentlig sektor och brinner för hållbarhet i ett brett perspektiv. Hon är också styrelseledamot i NMC, nätverket för hållbart näringsliv. Hon har varit miljö- och klimat­strateg i Sollen­tuna kommun, projekt­ledare för miljö­märkningen Svanen och senior­konsult inom hållbar affärs­utveckling på Goodpoint med ansvar för socialt ansvar och inköp/upphandling.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud