Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Grönt ljus för partnering i Vänersborg

För första gången testar Vänersborgs kommun samarbetsformen partnering för ett skolbygge. Upphandlingen överklagades men nu har förvaltningsrätten gett grönt ljus för avtalet.

| 2021-03-19
Henrik Frifelt, projektledare för Vänersborgs kommuns nya skola.

Lagom till höstterminen 2024 ska en ny skola i stadsdelen Holmängen i Vänersborg stå klar.

Avtalet med leverantören Serneke är en så kallad partnering, det vill säga en avtalsrättsligt reglerad samarbetsform för hur parterna ska arbeta.

– Det här är första gången kommunens förvaltningar testar en sådan lösning, säger Henrik Frifelt, tillförordnad enhetschef för projekt på samhällsbyggnadsförvaltningen.

Syftet med partnering är att inleda ett nära samarbete mellan beställare och leverantör för att tillsammans nå ett visst förutbestämt resultat eller mål. Tanken är att de traditionella gränserna mellan parterna ska förändras, genom att bland annat ge varandra mer insyn och större förtroende.

Vänersborgs kommun har en budget för vad skolan får kosta och arbetar löpande tillsammans med byggföretaget.

– Vi har full insyn i kalkylen och kommer att delta i de stora inköpen. Serneke gör ett påslag om 7,5 procent på sina kostnader så man kan säga att de har ett arvode på det jobb de gör. Eftersom vi har tillgång till deras ekonomisystem kan vi hela tiden följa hur kostnaderna utvecklas.

Henrik Frifelt ser stora fördelar jämfört med ett traditionellt upplägg.

– Dels får vi med deras kompetens redan i projekteringsskedet. Upplägget motverkar också överraskande kostnader och det är enklare om vi vill styra om och ändra något under resans gång.

Upphandlingen gjordes sommaren 2020. Stort fokus låg på leverantörernas organisation, kompetens och erfarenheter som utvärderades enligt ett poängsystem, enligt Henrik Frifelt.

Han var projektledare för upphandlingen tillsammans med sin projektledarkollega Philip Ekström och med stöd från förvaltningens egen upphandlare, Kristin Lindblom.

Fem anbud kom in och affären vanns av Serneke. Men tvåan överklagade med hänvisning till att ett av vinnarens referensobjekt inte var relevant

– Referensobjekten gällde skolbyggnader och deras ena projekt var en gymnastikhall. Vår inställning var att det i båda fallen handlar om byggnader för pedagogisk verksamhet.

En linje som förvaltningsrätten också gick på. I februari meddelades att begäran om överprövning avslogs.

Nu drar projektet igång.

– Än så länge jättenöjda, vi har fått en kanonstart tillsammans, säger Henrik Frifelt.

Skolan ingår i ett paket på sammanlagt sex byggnader för uppskattningsvis 475 miljoner kronor. Men ingen av parterna har förbundit sig för mer än den första skolan, enligt Henrik Frifelt.

– En förutsättning för fler byggnader är att samarbetet rullar på enligt plan. Det krävs också politiska beslut för att fler skolor ska byggas, säger han.

Anders Wiklund (MP), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, är också nöjd med upplägget.

– Fördelarna med partnering är flera. Nu innebär det att skolan tillsammans med entreprenören gemensamt fokuserar på att hitta de bästa lösningarna för dem som ska bedriva verksamhet i fastigheten. Kommunen gör då rätt val från början och investerar pengarna där de gör störst nytta, säger han.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling PartneringVänersborgs kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud