Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Godtagbara skäl eller inte?

RättsfallsanalysEtt avgörande, som handlar om skaderekvisitet och vad som kan anses utgöra godtagbara skäl att inte påtala ett upphandlingsfel under anbudstiden, refereras av Johan Stern och Victor Pålsson Lundell, Ramberg Advokater.

| 2023-02-07
Johan Stern och Victor Pålsson Lundell, Ramberg Advokater.

Sammanfattning
Ett upphandlingsfel, som innebär att en upphandling måste göras om, innebär inte att en leverantör av den anledningen får underlåta att påtala upphandlingsfelet. Detsamma gäller för en upphandlande myndighets eventuella ovilja att ändra sitt upphandlingsunderlag.

Fakta i målet
Östra Göinge kommun upphandlade tolk- och översättningstjänster som ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Upphandlingen var uppdelad på två anbudsområden (tolktjänster och översättartjänster) med tilldelningsgrunden bästa förhållandet mellan pris och kvalitet.

Lingua Communication Nordic fick inte kontrakt för något område, och ansökte om överprövning på grunden att det skett en sammanblandning mellan kvalificeringsfasen och utvärderingsfasen genom kommunens krav på leverantörer och kriterier för kvalitet (referenser).

Domstolarnas bedömning
Förvaltningsrätten fann att kriteriet för området översättartjänster utgjorde en otillåten sammanblandning och ansåg att Lingua Communication Nordic i vart fall får anses ha riskerat lida skada till följd av detta och att upphandlingen därmed skulle göras om.

Kommunen överklagade, och kammarrättens beslut om prövningstillstånd begränsades till frågan om bolaget har lidit eller kan komma att lida skada på grund av sammanblandningen. Kammarrätten tog sin utgångspunkt i HFD 2022 ref. 4 I och II och prövade om bolaget haft godtagbara skäl för att inte ha påtalat sådana brister som kan leda till att Upphandlingen ska göras om.

Kammarrätten anser att den omständigheten att det hade varit nödvändigt att göra om upphandlingen för att undvika risk för skada inte är ett godtagbart skäl för att avstå från att påtala bristerna, eftersom det var just att upphandlingen skulle göras om som bolaget senare yrkade i sin begäran om överprövning.

Inte heller kan kommunens eventuella obenägenhet att ändra i upphandlingsdokumenten eller göra om upphandlingen godtas som skäl för att inte påtala bristerna. Förvaltningsrättens beslut upphävdes därmed och ansökan om överprövningen avslogs.

Analys
Det var ostridigt i målet att Lingua Communication Nordic inte hade påtalat någonting angående sammanblandningen mellan kvalificeringsfasen och utvärderingsfasen inför anbudets lämnande.

I förvaltningsrätten framfördes även argumenten att bolaget hade kunnat vinna om tilldelningskriterierna hade sett väsentligen annorlunda ut, dels genom att referenser i stället hade kunnat tas på de anställda som skulle utföra tjänsterna, dels genom att i stället tillämpa tilldelningsgrunden lägsta pris. Det argumenterades även för att kommunen inte hade ändrat utvärderingsmodellen även om bolaget hade påtalat bristerna.

Dessa typer av argument är förhållandevis vanliga i detta sammanhang och de vinner sällan gehör. Dessa ”om-satser” gör att det brister i kausalitet mellan upphandlingsfelet och den påstådda skadan. Helt korrekt, annars hade det varit tillräckligt för en leverantör att visa att någonting hade kunnat se annorlunda ut för att skada skulle kunna påvisas, särskilt i efterhand.

Lingua Communication Nordic hävdade även att kriterierna var tydligt formulerade varför det inte funnits någon anledning för bolaget att begära förtydligande eller komplettering av upphandlingsdokumenten. Argumentet i sig är intressant, men brister i logik (kausalitet) i och med att även den otillåtna sammanblandningen därmed också måste anses ha varit tydlig redan vid tidpunkten för anbudets lämnande.

Mot bakgrund av omständigheterna i målet är det inte förvånande att kammarrätten kommer till en annan slutsats än förvaltningsrätten.

Det sistnämnda argumentet hade varit än mer intressant om det exempelvis varit så att kriterierna var tydliga, men dess tillämpning brast genom att prövningen av leverantörer och utvärderingen av anbud ändå inneburit en sammanblandning som inte varit möjlig att förutse i samband med anbudslämningen, det vill säga att den upphandlande myndigheten beaktat omständigheter som legat till grund för kvalificeringen även i utvärderingsfasen eller vice versa.

Detta torde kunna bedömas som ett godtagbart skäl. Med den rikhaltiga floran av avgöranden med anledning av HFD 2022 ref. 4 I och II inväntar vi klargöranden kring omständigheter som kan utgöra godtagbara skäl för att inte behöva eller ha påtalat ett upphandlingsfel.

Målnummer och domstol
Meddelad den 9 januari 2022 av Kammarrätten i Göteborg i mål nummer 4852-22.

Juristpanelen

 

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026