Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fyra heta delar i regeringens lagförslag

Om knappt fyra månader väntas de förenklade upphandlingsreglerna träda i kraft. Vi bad Mattias Ljungkvist, upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndigheten, kommentera fyra uppmärksammade delar.

| 2021-10-06
Mattias Ljungkvist är upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndigheten.

Få har väl missat att regeringen har föreslagit att nya och förenklade regler ska gälla för offentliga upphandlingar från den 1 februari 2022. 

Förslagen gäller för upphandlingar på det icke-direktivstyrda området, det vill säga upphandlingar som ligger under EU:s tröskelvärden samt upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster.

Frågan är dock vad förändringarna kommer att innebära i praktiken. Vi lät Mattias Ljungkvist, upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndigheten, kommentera fyra heta frågor.

Det slopade kravet på att använda ett visst förfarande är det mest genomgripande förslaget, anser han.

Enligt propositionen ska regelverket bara innehålla de regler som är nödvändiga för att ge ramarna för de upphandlande organisationerna och de regler som krävs för att skydda leverantörerna. 

Samtidigt är det svårt att säga hur mycket det påverkar upphandlarnas arbete i praktiken, enligt Mattias Ljungkvist. 

– Många kommer troligtvis att fortsätta arbeta som tidigare, det vill säga med ett förfarande som påminner om ett förenklat förfarande eller ett urvalsförfarande. 

På vilket sätt är nuvarande förfaranden begränsande?

– Jag kan faktiskt inte se att förfarandena som sådana är hämmande i någon särskild utsträckning. Min uppfattning är att lagstiftaren vill skapa ytterligare utrymme även om det inte finns särskilt identifierade problem kopplade till just förfarandena. Det kan finnas nya idéer som förbättrar och förenklar upphandlingsprocessen.

Från leverantörshåll finns farhågor att mer differentierade upphandlingsförfaranden ska göra det svårare att delta.

– Så kan det kanske bli. Det är viktigt att förfarandet beskrivs tydligt i upphandlingsdokumenten så att leverantörerna förstår hur upphandlingen kommer att genomföras, säger Mattias Ljungkvist.

Ett annat förslag i propositionen är att direktupphandlingsgränserna för sociala tjänster och andra särskilda tjänster ska höjas upp till tröskelvärdena (7,7 miljoner kronor).

Enligt Mattias Ljungkvist kan detta leda till att konkurrensen på det stora hela missgynnas. 

– I vilken utsträckning det slår är svårt att säga, olika myndigheter har olika arbetssätt med direktupphandlingar. Men det kan förstås bli svårare för leverantörer att hitta upphandlingar om de inte behöver annonseras.

Propositionen föreslår också att det under vissa förutsättningar ges en ny möjlighet till direktupphandling i samband med att en annonserad upphandling överprövas i domstol.

Enligt Mattias Ljungkvist kan detta få lite olika betydelse i olika upphandlingar. Exempelvis eftersom direktupphandling enligt den föreslagna bestämmelsen bara är tillåten upp till tröskelvärdet för den annonserade upphandlingen. 

– För en stor myndighet kan det gå snabbt att direktupphandla upp till tröskelvärdet, givetvis beroende på vad den aktuella upphandlingen avser.

En fjärde förändring är en ny bestämmelse om dialog. En dialog får exempelvis omfatta rättelser av fel, förtydliganden och kompletteringar av anbud.

Här vill dock Mattias Ljungkvist poängtera att de grundläggande upphandlingsprinciperna, exempelvis likabehandlingsprincipen, fortfarande gäller.

– Vi får se om kommande praxis från domstolarna innebär att det blir ett utökat utrymme för komplettering, säger han. 

Propositionen ska nu behandlas i riksdagen. 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Regelförenklingar

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026