Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fyra heta delar i regeringens lagförslag

Om knappt fyra månader väntas de förenklade upphandlingsreglerna träda i kraft. Vi bad Mattias Ljungkvist, upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndigheten, kommentera fyra uppmärksammade delar.

| 2021-10-06
Mattias Ljungkvist är upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndigheten.

Få har väl missat att regeringen har föreslagit att nya och förenklade regler ska gälla för offentliga upphandlingar från den 1 februari 2022. 

Förslagen gäller för upphandlingar på det icke-direktivstyrda området, det vill säga upphandlingar som ligger under EU:s tröskelvärden samt upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster.

Frågan är dock vad förändringarna kommer att innebära i praktiken. Vi lät Mattias Ljungkvist, upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndigheten, kommentera fyra heta frågor.

Det slopade kravet på att använda ett visst förfarande är det mest genomgripande förslaget, anser han.

Enligt propositionen ska regelverket bara innehålla de regler som är nödvändiga för att ge ramarna för de upphandlande organisationerna och de regler som krävs för att skydda leverantörerna. 

Samtidigt är det svårt att säga hur mycket det påverkar upphandlarnas arbete i praktiken, enligt Mattias Ljungkvist. 

– Många kommer troligtvis att fortsätta arbeta som tidigare, det vill säga med ett förfarande som påminner om ett förenklat förfarande eller ett urvalsförfarande. 

På vilket sätt är nuvarande förfaranden begränsande?

– Jag kan faktiskt inte se att förfarandena som sådana är hämmande i någon särskild utsträckning. Min uppfattning är att lagstiftaren vill skapa ytterligare utrymme även om det inte finns särskilt identifierade problem kopplade till just förfarandena. Det kan finnas nya idéer som förbättrar och förenklar upphandlingsprocessen.

Från leverantörshåll finns farhågor att mer differentierade upphandlingsförfaranden ska göra det svårare att delta.

– Så kan det kanske bli. Det är viktigt att förfarandet beskrivs tydligt i upphandlingsdokumenten så att leverantörerna förstår hur upphandlingen kommer att genomföras, säger Mattias Ljungkvist.

Ett annat förslag i propositionen är att direktupphandlingsgränserna för sociala tjänster och andra särskilda tjänster ska höjas upp till tröskelvärdena (7,7 miljoner kronor).

Enligt Mattias Ljungkvist kan detta leda till att konkurrensen på det stora hela missgynnas. 

– I vilken utsträckning det slår är svårt att säga, olika myndigheter har olika arbetssätt med direktupphandlingar. Men det kan förstås bli svårare för leverantörer att hitta upphandlingar om de inte behöver annonseras.

Propositionen föreslår också att det under vissa förutsättningar ges en ny möjlighet till direktupphandling i samband med att en annonserad upphandling överprövas i domstol.

Enligt Mattias Ljungkvist kan detta få lite olika betydelse i olika upphandlingar. Exempelvis eftersom direktupphandling enligt den föreslagna bestämmelsen bara är tillåten upp till tröskelvärdet för den annonserade upphandlingen. 

– För en stor myndighet kan det gå snabbt att direktupphandla upp till tröskelvärdet, givetvis beroende på vad den aktuella upphandlingen avser.

En fjärde förändring är en ny bestämmelse om dialog. En dialog får exempelvis omfatta rättelser av fel, förtydliganden och kompletteringar av anbud.

Här vill dock Mattias Ljungkvist poängtera att de grundläggande upphandlingsprinciperna, exempelvis likabehandlingsprincipen, fortfarande gäller.

– Vi får se om kommande praxis från domstolarna innebär att det blir ett utökat utrymme för komplettering, säger han. 

Propositionen ska nu behandlas i riksdagen. 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Regelförenklingar

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud