I fjol våras behövde Kungsbacka kommun ny chef till Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen. För att snabbt fylla posten, i väntan på ordinarie rekryteringsprocess, slöts avtal med ett företag för att genom en konsult tillgodose behovet.
Enligt kommunen tillfrågades tre olika leverantörer, men endast KLN hade en kandidat som passade kravspecifikationen. Interimschefsuppdraget, som därefter förlängdes vid fyra tillfällen eftersom sökprocessen blev utdragen, kom med tiden att omfatta även en chefstjänst för Byggnadsförvaltningen.
Någon annonsering gjordes inte inför upphandlingen. Enligt Konkurrensverket är det fråga om en otillåten direktupphandling. Därför kräver övervakande myndighet nu kommunen på 140 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.
– De bästa offentliga inköpen görs när fler leverantörer får möjlighet att lägga anbud, säger Rikard Jermsten, generaldirektör för Konkurrensverket.
Konkurrensverket ifrågasätter inte att förvaltningschefens uppsägning legat utanför kommunens kontroll. Fast det har inte förelegat skäl för undantag med stöd av synnerlig brådska. Detta eftersom verket bedömer att brådskan delvis har orsakats av kommunens eget agerande.
Upphandlingar av samma slag ska, enligt upphandlingsreglerna, räknas samman. I detta fall uppgick det sammanlagda värdet till drygt 1,9 miljoner kronor, vilket överstiger gränsen för när en direktupphandling kan vara tillåten.
− Vår inställning är att begäran i första hand ska avslås eftersom det fanns synnerliga skäl att göra direktupphandlingen, säger Anna Rehnberg, kommunjurist i Kungsbacka kommun.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer