Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Främja jämlikhet genom upphandling

ExpertkommentarDet går att främja ett jämställt samhälle på en rad olika sätt genom offentlig upphandling. Jag vet att det råder delade meningar huruvida den här typen av hänsyn bör tas vid offentliga upphandlingar. Jag tycker det finns många skäl att göra det, skriver Magnus Nilsson.

| 2024-03-08
Magnus Nilsson, Inköpsrådets expert.

Utöver ett rent rättviseperspektiv, att alla ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter, tror jag att vi alla gynnas av att samhällen och företag är jämställda.

Det är naturligtvis viktigt att tänka på när och hur den här typen av hänsyn ska tas. Görs det inte på ett genomtänkt sätt kan de positiva effekterna utebli och göra det svårt för leverantörer att delta i upphandlingen. Görs det på rätt sätt kan det bidra till bättre upphandlingar och mer intressanta affärer för leverantörerna. 

I den här artikeln, på den internationella kvinnodagen, tänker jag dela med mig av några idéer som jag hoppas kan fungera som inspiration. 

Struktur för att arbeta med jämställdhet i upphandlingar
För att förankra jämställdhetsperspektivet i er organisations upphandlingar och säkerställa att arbetet bedrivs systematiskt är det lämpligt att det integreras i era befintliga processer och arbetssätt.

Genom att införliva jämställdhetsaspekter i exempelvis upphandlingspolicyer, checklistor och mallar kan det på ett mer naturligt sätt bli en integrerad del av upphandlingsarbetet.

Det bör göras en analys av i vilka upphandlingar jämställdhetsperspektivet särskilt bör beaktas och på vilket sätt det kan göras. Det går att argumentera för att det bör göras i alla upphandlingar men jag är av uppfattningen att fokus bör läggas på de upphandlingar där effekten blir som störst eller arbetsinsatsen är begränsad.

I analysen är det även bra att tänka till på vad ni vill uppnå inom jämställdhetsområdet. Är det att påverka en bransch att bli mer jämställd? Är det att skapa förutsättningar för jämställda förutsättningar i olika avseenden i samhället och för allmänheten? Är det för att bidra till den upphandlande myndighetens eget arbete?    

Inom vilka branscher sker upphandlingar?
En grundläggande fråga är inom vilka branscher den upphandlande myndigheten överhuvudtaget genomför upphandlingar. Görs upphandlingar i någon större utsträckning i branscher där det finns ett stort inslag av kvinnligt företagande? Om inte kan upphandling vara ett sätt att bidra till att det skapas en marknad och efterfrågan i de branscherna.

Vad upphandlas?
En annan fråga är viken typ av upphandlingar som kan bidra till jämställdhet. Som exempel kan nämnas att fler kvinnor än män undviker vissa platser av rädsla för överfall, trakasserier och sexuella övergrepp.

Platser upplevs enligt Boverket som tryggare när de går att överblicka, när det finns kontakt med omgivningen och om de är välskötta. Att välja att genomföra upphandlingarna av exempelvis belysning och skötsel av parker kan bidra till en ökad trygghet för alla och att kvinnor kan röra sig på samma sätt som män utomhus.

Krav och tilldelningskriterier i upphandlingsdokumenten
När det kommer till det konkreta arbetet med upphandlingsdokument, kravställning och att utforma tilldelningskriterier är en upphandlingsjuridisk förutsättning att tänka på att krav och kriterier måste ha anknytning till upphandlingsföremålet.

Att ställa generella övergripande krav på företaget som inte har en tydlig koppling till det som upphandlas är inte tillåtet.

En typ av krav som kan ställas tar sikte på hur leverantören bedriver den egen verksamhet och hur de arbetar för att anställda att kvinnor och män ska ges lika rättigheter och möjligheter. Här kan det vara lämpligt att ställa krav på vad som ska uppnås snarare än hur de ska uppnås och att låta anbudsgivarna förklara om de exempelvis har arbetsutrustning som är anpassad även för kvinnors förutsättningar eller om det finns omklädningsrum för båda könen.

Krav och tilldelningskriterier kan naturligtvis även ta sikte på upphandlingsföremålet och måste då förstås anpassas till den aktuella upphandlingen. Ett exempel kan vara att det som upphandlas ska vara utformat så att det kan användas av såväl kvinnor som män eller att det finns produkter som är särskilt framtagna för kvinnor. Ett exempel kan vara arbetskläder som fungerar oavsett kön.

Jag läste att Länstrafiken i Kalmar hade ställt krav på att deras leverantör av kollektivtrafik under kvällar och nätter skulle erbjuda möjlighet för passagerarna att kliva av bussen där de kände sig mest trygga och inte bara på ordinarie hållplatser. Något som kan uppskattas av alla men som också har medfört att fler kvinnor törs åka buss på dessa tider. Ett bra exempel på konkret kravställning.

Avtalsförvaltning- och uppföljning
Även under avtalsuppföljningen går det att främja jämställdhet. Det kan exempelvis ske genom att kräva könsuppdelad statistik eller egenrapportering från leverantören som visar om män och kvinnor upplever leveransen på olika sätt. Ett annat sätt kan vara att arbeta aktivt med att utveckla och förbättra leveransen enligt de önskemål som finns från kvinnor.

Ställ inte krav på andra som du inte lever upp till själv
Om ni väljer att ställa den här typen av krav på leverantörer är det viktigt att ni säkerställer att ni själva bidrar till jämställdhet i er egen verksamhet. Hur skapar ni lika förutsättningar för den egna personalen och hur kan ni själva tillsammans med leverantören bidra till en leverans som stävar mot ökad jämställdhet?  

Magnus Nilsson
Upphandlingskonsult
Peak Procurement

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Nilsson

Magnus Nilsson är upphandlingskonsult med mer än 20-års branscherfarenhet. Han bistår i alla delar av upphandlingsarbetet. Han genomför upphandlingar, håller utbildningar och utvecklar upphandlingsorganisationen.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025