Upphandlingsmyndigheten är en ung myndighet, startad hösten 2015, som under fjolåret arbetat med att trimma sin organisationsstruktur. Flera åtgärder har genomförts för att öka kundfokuseringen. Hit hör bildandet av en kundenhet i den nya organisation som sjösattes i början av året.
– Sammanställningen av årets arbete visar att vi har gjort stora framsteg och lagt en bra grund för fortsatt utveckling, säger Inger Ek, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten.
Vid utgången av år 2017 hade myndigheten 73 medarbetare, varav ganska precis två tredjedelar är kvinnor. Majoriteten av medarbetarna har akademisk examen.
Inköpsrådet har tidigare uppmärksammat den stora personalomsättningen inom myndigheten. Då sa Åsa Olsson, chef för kommunikationsenheten:
– Självklart påverkar personalomsättningen verksamheten och vi är mån om att skapa mer stabilitet och kontinuitet.
Årsberättelsen för 2017 skvallrar om den stora rörligheten inom personalkåren. I fjol rekryterades 29 medarbetare, varav 20 var tillsvidareanställningar och nio på visstid.
På total nivå anges personalomsättningen för nytillkomna till 50 procent. Det betyder att de nytillkomna utgör hälften av det genomsnittliga antalet anställda. Motsvarande siffra för år 2016 var 38 procent. De medarbetare som lämnade myndigheten under 2017 var 26 procent av det genomsnittliga antalet anställda.
Det slås fast att myndigheten i första hand väljer att anställa medarbetare framför att ta in konsulter. Expansionen har dock krävt visstidsanställningar, köp av bemanningstjänster och även lån av personal vid tidsbegränsade regeringsuppdrag och arbetstoppar.
– Vi strävar efter att hela tiden utveckla vårt arbetssätt och vårt stöd för att göra största möjliga nytta utifrån det uppdrag vi har, summerar Inger Ek.
Under Gd:ns bild i denna artikeln står ” kämpar med hög personalomsättning”, rätt rubrik ska det vara ” bidrar aktivt till en hög personalomsättning”. Den första april 2016 tillträdde hon som Upphandlingsmyndighetens generaldirektör. Det första hon gjorde var att uppmana alla medarbetare att ha en enskild träff med henne för att ta reda på medarbetarnas synpunkter och förbättringsförslag för myndigheten. Många nappade på det och berättade om missförhållanden och pekade på svagt ledarskap och inkompetenta chefer. Hon började att anställa 3 nya chefer som hade varken chefserfarenhet eller kunskap inom offentlig upphandling. En ung manlig chef plockades från försvaret i London utan att ha ett hum om offentlig upphandling och offentlig förvaltning. Detta trots att facket och medarbetare hade agerat tidigare och berättat för Gd:n att många personer från försvaret hade blivit anställda utan att ha relevant utbildning och arbetserfarenheter.
Redan i maj 2016 började många att säga upp sig och flera personer från försvaret fick visstidsanställningar med hjälp av chefer och HR som kommer också från försvaret och tjänsterna annonserades bara internt, på anslagstavlan bara några dagar. Facket protesterade utan någon framgång. Många medarbetare som hade förstått vilket syfte Gd:n hade med sitt enskilda möte med medarbetarna i börjar (att identifiera de modiga personer som vågar stå för rättvisa och god förvaltningskultur och få bort dem) sagt upp sig under 2016, ca 20% och gick tillbaka till sina tidigare arbetsgivare.
Det betalades många miljoner till konsulter under hösten 2016 för omstrukturering av myndigheten och kundenheten bildades 2017 och Londonkillen fick chefstjänsten för en väldigt viktig enhet och tidigare chef som kom från miljöstyrningsrådet och har varit med hela resan i bildandet av myndigheten fick rollen som hans assistent för att göra jobbet. Många medarbetare har sagt upp sig på kundenheten under 2017 pga inkompetent chef och den vänskapskorruption som råder på Upphandlingsmyndigheten. Missnöjet är berättigad eftersom alla som kommer från försvaret har fått fastanställning under 2017 med höga löner utan att ha relevant bakgrund och utan någon leverans under sin visstidsanställning. Andra visstidsanställda med hög kompetens inom relevanta områden med mycket bra resultat och leveranser fick inte vara kvar.
Generaldirektören har lyckats att skapa och göda stark tysnadskultur som det råder på myndigheten idag med hjälp av sina allierade, chefer och soldater från försvaret.
Myndigheten har inte haft framsteg alls och det är en grov lögn när hon hävdar att ” vi har gjort stora framsteg”. Ja hon har rätt att hon har gjort stora framsteg och lyckats att bli av med kompetent och kritisk personal.
Bekräftar att det som sagt ovan tyvärr är sant.
Det här är för sorgligt. En tidigare anställd på UHM bedriver en bitter och rättshaveristisk kampanj mot myndigheten och gömmer sig bakom flera olika alias, i syfte att… ja vadå? Det är pinsamt och inte värdigt.
Vi som arbetar på myndigheten idag har en helt annan bild som bekräftas både av medarbetarundersökningen och den rapport som Statskontoret publicerade i höstas. Trollet (ty det är bara en person, vi kan kalla hen för N) bakom inläggen här försöker påvisa en bild av en myndighet i kris och med dåligt ledarskap, vi som faktiskt arbetar här känner inte igen den bilden, tvärtom finns en atmosfär av framåtvilja, stor passion för upphandlingsfrågor och en fantastisk stämning på kontoret.
Alla arbetsplatser har personalomsättning av olika skäl och så även UHM. Skälen är olika men endast den som tar del av alla avslutssamtal kan bilda sig en uppfattning om vad som är den gemensamma nämnaren.
Vi har sett flera inlägg i detta forum med samma innehåll och syftet är bara att smutskasta myndigheten för det faktum att hen inte fick fortsätta en visstidsanställning. Dessa inlägg torde förklara varför det blev så.
Det är också ett lågvattenmärke för en sajt som denna att låta rena förtalskampanjer få fortsätta oemotsagda på dess forum. Alla har rätt till en uppfattning men den här kampanjen är sjuklig och inte värdig ett samhälle som redan idag kämpar mot näthat.
Hej, tack för att du kommenterar.
Som ansvarig för sajten Inköpsrådet vill svara på det sista stycket i ditt inlägg. Vi har valt att ha kommentarer på sajten och i det stora fungerar det bra. Många kommentarer på sajten tillför ny information och ger nytta för läsarna.
Kommentarerna ska också kunna vara ett forum för kritik, men vi tar inte ställning för eller mot kritiken som framförs i kommentarer på sajten. Vi vill ha högt i takt i kommentarsfälten och tillåter även skarp kritik, men det finns naturligtvis gränser för vad vi tillåter.
Vi har tagit bort flera kommentarer där enskilda tjänstemän namnges och kritiseras. Dock släpper vi fram kommentarer med namngiven kritik mot personer i de högsta positionerna, som till exempel generaldirektörer och ministrar. Var gränsen ska gå är ingen exakt vetenskap, men det här är min bedömning av en lämplig nivå. Jag tar gärna emot synpunkter på det, antingen här i kommentarsfältet eller direkt till mig (bosse@inkopsradet.se eller 0736-589 489).
Samtidigt är det förstås också fritt fram för representanter för en kritiserad myndighet att bemöta kommentarerna på sajten. Jag är glad och tacksam för att du har gjort det.
Bo Nordlin, ansvarig utgivare Inköpsrådet
Du som är ”nuvarande anställd”, en av cheferna på UHM, som känner dig träffad och dessutom har fått order av Inger Ek att göra något åt fiaskot på Upphandlingsmyndigheten har med ditt mail bekräftat allt som har sagts om ledningen. Tack för hjälpen. Du har gjort det genom att:
1- Anklagar en viss person med namnet N att hen vill smutskasta myndigheten . Detta utan att ha något bevis att det är just denna person.
2- Kommer med bortförklaringen att det är bara en person som ligger bakom alla kommentarer och anledningen är att hen inte har fått vara kvar efter sin visstidsanställning. Ni som är inkompetenta chefer har alltid kommit med bortförklaringar och anklagelser och vill göra det hela tiden lätt för er. Ni kallar modiga personer som bittra och att detta är pinsamt och ovärdigt. Samma argument som många män hade mot de kvinnor (# metoo) som berättade om väldtäkter och sexella trakasserier av sina manliga chefer och högt uppsatta och kallade dessa kvinnor som bittra och misslyckade personer. Ni chefter på UHM har våldtagit våra själar och när några visar civil courtage så kallar ni dem det och det andre eftersom ni har inget sakligt att komma med. Den här gången kan ni inte komma undan som ni har gjort det hittills. Världen har förändrats och sanningen kommer ut tack vare demokratin som vi alla har ansvar att värna om.
3- Många visstidsanställda fick inte vara kvar, inte bara en person, pga att de pekade på missförhållanden. Många fastanställda fick inte vara kvar och sparkades under sin provanställning och många fastanställda har sagt upp sig, de nya efter bara några månader och gamla efter omstrukturering pga tysnadskultur som ledningen har skapat, Ni chefter skulle kalla alla bittra och besvärliga och det är skälet att de inte är kvar!!!! Skrattretande
4- Ännu ett tydligt bevis på att UHM har inkompetenta chefer och en misslyckad generaldirektör är precis det ni har skrivit i inlägget att detta är näthat, typiskt chefernas beteende hos UHM som inte tål skarpa och konstruktiva kritiker. Med detta inlägg har ni bekräftat att vår kamp mot korruption och tysnadskultur är befogad och missnöjet är berättigat. Tusen tack!!
Men jösses, nu blir jag rädd för ditt välmående på riktigt! Var får du all ilska ifrån?
Dina inlägg har både faktafel och bygger på rena lögner. Och när du drar in uttryck som soldater, våldtagit våra själar, gör jämförelser med Metoo och kallar alla chefer för inkompetenta förminskar du bara dig själv och dina ord får ett löjets skimmer över sig.
Och nej, jag är varken chef på myndigheten eller tillsagd av generaldirektören att göra något. Tvärtom har myndigheten valt att inte kommentera dessa fåniga (mitt ord) inlägg men jag som anställd har tröttnat på att din personliga vendetta får stå oemotsagd.
Och för den som verkligen vill veta hur det är på myndigheten är man välkommen till vårt kontor i Solna. Vi bjuder på kaffe.
Håller med Nuvanade anställd. Det senaste inlägget låter inte som att personen mår så bra. Det finns ingen anledning att ha denna typ av inlägg i detta forum.