Atea offererade ett pris och fakturerade ett annat, högre, pris. Efter ingånget kvittningsavtal verkar viljan att lägga affären bakom sig vara cementerad.
Markus Tobé, kommunikationsansvarig vid Atea, säger att frågan känns utagerad.
– Vi följer löpande upp affärerna för att vara säkra på att allt ligger enligt avtalen. Om vi skulle upptäcka något som gått fel så kontaktar vi kunden direkt.
Samma hos Malmö stad. Upphandlingschefen Gabriella Manieri slår fast att man har förtroende för sin mångåriga IT-partner.
– För Malmö stads vidkommande är frågan om feldebiteringar avseende Appleprodukter utagerad, uppger hon och förklarar att kontrollfunktioner nu finns för att undvika ytterligare feldebiteringar.
Den överenskomna åtgärdsplanen innebär att regelbundna stickprov på av Malmö stad utvalda tillbehör genomförs för att säkerställa att fakturerade priser följer avtal. Genomgång av prissättning och innehåll i tillbehörssortimentet sker halvårsvis.
Tillägg i sortimentet dokumenteras skriftligt och ändras först efter skriftligt besked från ansvarig upphandlare på Malmö stad. Rapport gällande tillägg i sortimentet under föregående månad sammanställs första veckan i nästkommande månad.
– Malmö stad har genom vidtagna åtgärder förtroende för Atea.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer