Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Försörjningsberedskapen ska stärkas

Svensk beredskapSom en del av återuppbyggnaden av det civila försvaret föreslås i en utredning en nationell samordning för Sveriges försörjningsberedskap. Offentlig upphandling framhävs som en viktig del. Erik Olsson och Johanna Palm, Advokatfirman Kahn Pedersen, redogör för huvuddragen i utredningen.

| 2023-10-30
Erik Olsson och Johanna Palm, Advokatfirman Kahn Pedersen.

Utredningen SOU 2023:50 – En modell för svensk försörjningsberedskap föreslår bland annat att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ska ansvara för en nationellt samordnande funktionen för försörjningsberedskap.

Bakgrund
Den 2 september 2021 beslutade regeringen att tillsätta en utredning som fick uppdraget att analysera och föreslå en funktion med ansvar för nationell samordning av försörjningsberedskapen samt utreda principer och former för finansiering av försörjningsberedskapen.

Den 30 augusti presenterade utredningen sitt betänkande. I betänkandet ges flera förslag på hur försörjningsberedskapen kan stärkas. I ett pressmeddelande på regeringens hemsida belyser utredningen, mot bakgrund av situationen i Ukraina, vikten av ett snabbt tempo i beredningen av utredningens förslag. Betänkandet ligger nu ute på remiss och den 31 december ska remissinstanserna inkomma med sina remissvar.

Utredningens förslag
Syftet med utredningen har varit att säkra den svenska försörjningen, både vad gäller den militära och civila delen. För att uppnå detta förslås flera åtgärder för att stärka försörjningsberedskapen.

MSB föreslås få ansvaret
Utredaren föreslår att MSB ska få det huvudsakliga ansvaret för samordningen av försörjningsberedskapen. I uppdraget ingår bland annat att:

  • ta fram en nationell försörjningsanalys,
  • vara kontaktpunkt dit företag kan vända sig för att få information eller vägledning om var de kan få information, och
  • beredskapslagra

Den nationella försörjningsanalysen ska ge en bild av samhällets behov av och tillgång till försörjningsviktiga varor och tjänster. Den nationella försörjningsanalysen ska baseras på försörjningsanalyser som de sektorsansvariga myndigheterna har i uppdrag att ta fram, men den ska även omfatta sådana varor som inte ingår i någon annan myndighets ansvarsområde.

I utredningen framhålls att även om det är staten som har det yttersta ansvaret för att planera och skapa beredskap i samhället, så är mycket av den verksamhet som bedrivs i kommuner, regioner och företag avgörande för att upprätthålla grundläggande funktioner i samhället.

Försörjningsberedskapen omfattar därför både offentlig som privat verksamhet.

I syfte att förenkla för näringslivets föreslås att MSB ska tillhandahålla en kontaktpunkt dit näringslivet kan vända sig för att få information. I de fall MSB inte själv har information ska myndigheten kunna vägleda företagen till rätt myndighet.

Utredningen understryker också behovet av att beredskapslagra varor. I de fall varorna faller inom ramen för en beredskapsmyndighets ansvarsområde ska den myndigheten ansvara för beredskapslagringen av varorna. När det finns behov av lagring av varor som inte går att koppla till en särskild beredskapsmyndighet är det i stället MSB som har ansvar för att upprätta statliga beredskapslager för sådana varor.

Vidare föreslås även att MSB ska få beredskapslagra åt andra beredskapsmyndigheter. Det är dock fortsatt den ansvariga beredskapsmyndigheten som ska bära ansvaret, och kostnaden för lagringen, varför MSB föreslås kunna ta ut avgifter för sådan uppdragsverksamhet.

Beredskapsmyndigheterna ska ta fram behovsanalyser
Den nationella försörjningsanalysen grundar sig i de olika sektorsansvariga myndigheternas försörjningsanalyser, vilka i sin tur grundar sig på beredskapsmyndigheternas behovsanalyser. Ett inledande steg i arbetet med försörjningsanalyserna är därmed att respektive beredskapsmyndighet tar fram behovsanalyser. Dessa analyser ska omfatta identifiering av dels försörjningsviktiga varor och tjänster, dels vilka företag som bedriver samhällsviktig eller totalförsvarsviktig verksamhet.

Utredningen föreslår att arbetet med försörjnings- och behovsanalyser ska följa den myndighetsstruktur för samhällets krisberedskap och civilt försvar som gäller sedan den1 oktober 2022, men begränsas till de sex sektorer som bedöms vara av särskild vikt för försörjningsberedskapen. Dessa sektorer är:

  • Elektroniska kommunikationer och post,
  • Energiförsörjning,
  • Finansiella tjänster,
  • Hälsa, vård och omsorg,
  • Livsmedelsförsörjning och dricksvatten,
  • Transporter

Det är beredskapsmyndigheterna inom respektive sektor som har i uppdrag att ta fram behovsanalyser för att sedan rapportera dem till sektorsansvarig myndighet. Dessa har sedan ett ansvar för att ta fram försörjningsanalyser för sin beredskapssektor.

Försörjningsanalys
Försörjningsanalyserna utgör grunden för den nationella försörjningsanalysen. Syftet med försörjningsanalyserna är att ge en bild av Sveriges försörjningsförmåga i händelse av kris eller krig och grundar sig i beredskapsmyndigheternas behovsanalyser.

När sektorsansvariga myndigheter fått in behovsanalyser från respektive beredskapsmyndighet ska dessa ställas mot tillgången till de identifierade försörjningsviktiga varorna och tjänsterna, för att därefter kunna dra slutsatser om det finns behov av åtgärder.

Utifrån försörjningsanalysen kan beslut fattas om vissa varor behöver beredskapslagras eller om varorna är lämpliga för att producera vid krissituationer och om det i så fall är möjligt att förbereda en omställning till sådan produktion.

Upphandlingsmyndighetens nya roll
Upphandling av varor och tjänster framhävs i utredningen som en central del i stärkandet av försörjningsberedskapen. För att bistå myndigheter med upphandlingsstöd i frågor som rör krisberedskap- och totalförsvarsaspekter föreslås Upphandlingsmyndighetens instruktion utökas till att även omfatta sådant stöd. Upphandlingsstödet ska dessutom omfatta råd kring beredskapskrav i upphandlingar samt utformningen av beredskapsklausuler i avtal.

Avslutande kommentar
På grund av det förändrade omvärldsläget har Sverige i dag ett stort behov av att snabbt öka motståndskraften i alla delar av samhället. Försörjningsberedskapen är endast en del av arbetet med återuppbyggnaden av det civila försvaret.

Även om ansvaret för försörjningsberedskapen främst ligger på staten, så bär samhällets alla aktörer ansvaret för uppbyggnaden av det civila försvaret. Alla aktörer inom det civila försvaret, oavsett om det handlar om kommuner, regioner eller näringsliv, har ett omfattande arbete framför sig och alla förväntas bidra på det sätt som går.

Erik Olsson
Johanna Palm
Advokatfirman Kahn Pedersen

Läs mer: Beredskap

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025