Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Försörjningsberedskapen ska stärkas

Svensk beredskapSom en del av återuppbyggnaden av det civila försvaret föreslås i en utredning en nationell samordning för Sveriges försörjningsberedskap. Offentlig upphandling framhävs som en viktig del. Erik Olsson och Johanna Palm, Advokatfirman Kahn Pedersen, redogör för huvuddragen i utredningen.

| 2023-10-30
Erik Olsson och Johanna Palm, Advokatfirman Kahn Pedersen.

Utredningen SOU 2023:50 – En modell för svensk försörjningsberedskap föreslår bland annat att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ska ansvara för en nationellt samordnande funktionen för försörjningsberedskap.

Bakgrund
Den 2 september 2021 beslutade regeringen att tillsätta en utredning som fick uppdraget att analysera och föreslå en funktion med ansvar för nationell samordning av försörjningsberedskapen samt utreda principer och former för finansiering av försörjningsberedskapen.

Den 30 augusti presenterade utredningen sitt betänkande. I betänkandet ges flera förslag på hur försörjningsberedskapen kan stärkas. I ett pressmeddelande på regeringens hemsida belyser utredningen, mot bakgrund av situationen i Ukraina, vikten av ett snabbt tempo i beredningen av utredningens förslag. Betänkandet ligger nu ute på remiss och den 31 december ska remissinstanserna inkomma med sina remissvar.

Utredningens förslag
Syftet med utredningen har varit att säkra den svenska försörjningen, både vad gäller den militära och civila delen. För att uppnå detta förslås flera åtgärder för att stärka försörjningsberedskapen.

MSB föreslås få ansvaret
Utredaren föreslår att MSB ska få det huvudsakliga ansvaret för samordningen av försörjningsberedskapen. I uppdraget ingår bland annat att:

  • ta fram en nationell försörjningsanalys,
  • vara kontaktpunkt dit företag kan vända sig för att få information eller vägledning om var de kan få information, och
  • beredskapslagra

Den nationella försörjningsanalysen ska ge en bild av samhällets behov av och tillgång till försörjningsviktiga varor och tjänster. Den nationella försörjningsanalysen ska baseras på försörjningsanalyser som de sektorsansvariga myndigheterna har i uppdrag att ta fram, men den ska även omfatta sådana varor som inte ingår i någon annan myndighets ansvarsområde.

I utredningen framhålls att även om det är staten som har det yttersta ansvaret för att planera och skapa beredskap i samhället, så är mycket av den verksamhet som bedrivs i kommuner, regioner och företag avgörande för att upprätthålla grundläggande funktioner i samhället.

Försörjningsberedskapen omfattar därför både offentlig som privat verksamhet.

I syfte att förenkla för näringslivets föreslås att MSB ska tillhandahålla en kontaktpunkt dit näringslivet kan vända sig för att få information. I de fall MSB inte själv har information ska myndigheten kunna vägleda företagen till rätt myndighet.

Utredningen understryker också behovet av att beredskapslagra varor. I de fall varorna faller inom ramen för en beredskapsmyndighets ansvarsområde ska den myndigheten ansvara för beredskapslagringen av varorna. När det finns behov av lagring av varor som inte går att koppla till en särskild beredskapsmyndighet är det i stället MSB som har ansvar för att upprätta statliga beredskapslager för sådana varor.

Vidare föreslås även att MSB ska få beredskapslagra åt andra beredskapsmyndigheter. Det är dock fortsatt den ansvariga beredskapsmyndigheten som ska bära ansvaret, och kostnaden för lagringen, varför MSB föreslås kunna ta ut avgifter för sådan uppdragsverksamhet.

Beredskapsmyndigheterna ska ta fram behovsanalyser
Den nationella försörjningsanalysen grundar sig i de olika sektorsansvariga myndigheternas försörjningsanalyser, vilka i sin tur grundar sig på beredskapsmyndigheternas behovsanalyser. Ett inledande steg i arbetet med försörjningsanalyserna är därmed att respektive beredskapsmyndighet tar fram behovsanalyser. Dessa analyser ska omfatta identifiering av dels försörjningsviktiga varor och tjänster, dels vilka företag som bedriver samhällsviktig eller totalförsvarsviktig verksamhet.

Utredningen föreslår att arbetet med försörjnings- och behovsanalyser ska följa den myndighetsstruktur för samhällets krisberedskap och civilt försvar som gäller sedan den1 oktober 2022, men begränsas till de sex sektorer som bedöms vara av särskild vikt för försörjningsberedskapen. Dessa sektorer är:

  • Elektroniska kommunikationer och post,
  • Energiförsörjning,
  • Finansiella tjänster,
  • Hälsa, vård och omsorg,
  • Livsmedelsförsörjning och dricksvatten,
  • Transporter

Det är beredskapsmyndigheterna inom respektive sektor som har i uppdrag att ta fram behovsanalyser för att sedan rapportera dem till sektorsansvarig myndighet. Dessa har sedan ett ansvar för att ta fram försörjningsanalyser för sin beredskapssektor.

Försörjningsanalys
Försörjningsanalyserna utgör grunden för den nationella försörjningsanalysen. Syftet med försörjningsanalyserna är att ge en bild av Sveriges försörjningsförmåga i händelse av kris eller krig och grundar sig i beredskapsmyndigheternas behovsanalyser.

När sektorsansvariga myndigheter fått in behovsanalyser från respektive beredskapsmyndighet ska dessa ställas mot tillgången till de identifierade försörjningsviktiga varorna och tjänsterna, för att därefter kunna dra slutsatser om det finns behov av åtgärder.

Utifrån försörjningsanalysen kan beslut fattas om vissa varor behöver beredskapslagras eller om varorna är lämpliga för att producera vid krissituationer och om det i så fall är möjligt att förbereda en omställning till sådan produktion.

Upphandlingsmyndighetens nya roll
Upphandling av varor och tjänster framhävs i utredningen som en central del i stärkandet av försörjningsberedskapen. För att bistå myndigheter med upphandlingsstöd i frågor som rör krisberedskap- och totalförsvarsaspekter föreslås Upphandlingsmyndighetens instruktion utökas till att även omfatta sådant stöd. Upphandlingsstödet ska dessutom omfatta råd kring beredskapskrav i upphandlingar samt utformningen av beredskapsklausuler i avtal.

Avslutande kommentar
På grund av det förändrade omvärldsläget har Sverige i dag ett stort behov av att snabbt öka motståndskraften i alla delar av samhället. Försörjningsberedskapen är endast en del av arbetet med återuppbyggnaden av det civila försvaret.

Även om ansvaret för försörjningsberedskapen främst ligger på staten, så bär samhällets alla aktörer ansvaret för uppbyggnaden av det civila försvaret. Alla aktörer inom det civila försvaret, oavsett om det handlar om kommuner, regioner eller näringsliv, har ett omfattande arbete framför sig och alla förväntas bidra på det sätt som går.

Erik Olsson
Johanna Palm
Advokatfirman Kahn Pedersen

Läs mer: Beredskap

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud