När taxiförare i Stockholm för några veckor sedan protesterade mot prispressade färdtjänstavtal meddelade Upphandlingsmyndigheten att arbetet med sociala krav för transportbranschen var inne i slutskedet. Nu presenteras förslag till villkor i nivå med kollektivavtal som upphandlare kan använda.
Villkoren utgår från delar av det centrala kollektivavtalet i branschen mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det handlar om heltidslön på minst cirka 21 700 kronor (eller runt 125 kronor i timmen för deltidare), 40 timmars arbetsvecka, övertidsersättning, reducering av arbetstid vid helgdagar och minst två sammanhängande fridagar varannan vecka.
Leverantören ska enligt förslaget försäkra förare med som minst sjukförsäkring samt försäkring vid arbetsbrist, arbetsskada, dödsfall och föräldraledighet. Avsättning till tjänstepension ska göras.
Kraven är avsedda för upphandling av taxitjänster som exempelvis skolskjuts och färdtjänst. Syftet är att ge taxiförarna rimliga arbetsvillkor och att motverka osund konkurrens på bekostnad av förarna.
– Det är viktigt att villkoren är praktiska att använda ur ett upphandlings- och leverantörsperspektiv, säger Upphandlingsmyndighetens projektledare Lisa Sennström.
Upphandlingsmyndigheten har inte definierat villkoren helt på egen hand. Det har skett i samarbete med en expertgrupp med representanter från Transportarbetareförbundet, Biltrafikens transportföretag, TCO, Saco, LO, SKL, Arbetsmiljöverket, Konkurrensverket, Kammarkollegiet, Regeringskansliet, SKL Kommentus, Stockholm stad, Göteborgs stads färdtjänst samt Malmö stad.
– Genom att arbeta tillsammans med marknadens parter vill vi skapa förankring och så bred samsyn som möjligt, säger Ann-Christin Nykvist, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten.
Helt färdiga väntas villkoren vara i maj månad. Fram till och med den 28 april är det möjligt att lämna synpunkter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer