Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

JuridikSkyldigheten att ange skälen till att en upphandling inte delats upp i delar bör tas bort. Det anser Advokatfirman Kahn Pedersen i sitt elfte förslag till en bättre upphandlingslagstiftning.

| 2025-09-18

Enligt 4 kap. 14 § LOU respektive 4 kap. 12 § LUF är upphandlande myndigheter och enheter skyldiga att ange skälen till sitt val att inte dela upp kontrakt i flera delar.

Denna skyldighet är enbart en rent administrativ börda för upphandlande myndigheter och enheter. Det finns ingen skyldighet att dela upp kontrakt i flera delar under några omständigheter och leverantörer kan inte heller angripa en upphandling på grund av att den upphandlade myndigheten inte motiverat varför kontraktet inte delas upp i flera delar.

Vi anser därför att skyldigheten att ange skälen för varför ett kontrakt inte delats upp i flera delar bör utgå, eftersom skyldigheten inte fyller någon funktion (varken för upphandlande myndigheter/enheter eller för leverantörer).

TEXT: Albin Nyrén, advokat, Senior Associate, Kahn Pedersen

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Ann-Louise Larsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp"

  1. Björn skriver:
    2025-10-02 kl. 14:07

    Utvecklingen att inte dela upp upphandlingar är tvärtom oroväckande och skadar konkurrensen. Domstolar bär ett stort ansvar för att de omvandlade lagtexten och avsikten kring uppdelning av upphandlingar till luft. Att i nästa steg ta bort kravet på att dela upp upphandlingar helt från texten skulle vara mycket skadligt. Dessa motiveringar bör ha stor vikt för prövningar om en upphandling med sina villkor skadar konkurrensen eller om kravet att leverera osammanhängande tjänster och varor är oproportionerligt.

    Om något bör göras så är det ett tydligare krav att upphandlingar behöver delas upp som domstolarna inte kan ignorera. Rent av ett tydligt krav att en upphandling måste uppnå en viss nivå av konkurrensutsättning. Det har blivit vanligt med upphandlingar som är meningslösa för de flesta leverantörer och passar bara grossister. Det är helt kontraproduktivt och helt oinstressant att offentlig upphandling gradvis privatiseras och i framtiden kommer att skötas av skalbolag utan specialistkompetens.

    Svara
  2. En annan Björn skriver:
    2025-10-09 kl. 11:38

    Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig om att motivera varför man inte delar upp. En sådan ofattbart korkad regel att man bara bortser från den, helt enkelt.

    Själv undrar jag vilken upphandlande myndighet som överhuvudtaget är intresserad av att dela upp kontrakt i mindre delar. Det är en väldigt enkel fråga om risk:
    – Om ett fel uppstår, blir det myndighetens uppgift att reda ut vilken av de många leverantörerna som bär ansvaret.
    – Istället för ett kontrakt att följa upp, får man i värsta fall kanske fem eller tio, med allt vad det innebär i form av ökad administration och uppföljning.
    – Myndigheten måste garantera att alla olika delar från olika leverantörer är kompatibla och fungerar ihop sömlöst. Ingen myndighet är intresserad av sådant merarbete, av goda skäl.

    Svara
  3. Jonte skriver:
    2025-10-16 kl. 09:36

    Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man se det som ”en ren administrativ börda”, men syftet är ju att underlätta för små och medelstora företag att delta i upphandlingar och därmed öka konkurrensen.

    Svara
  4. Marianne Hammarström skriver:
    2025-10-30 kl. 08:36

    Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom för att skapa det bästa förutsättningar för det mest fördelaktiga kontraktet. Att hålla på att motivera VARFÖR känns inte relevant. Vi anger ju inte skälen till massa andra förutsättningar och beslut som tas inför upphandlingen. Tilltro till att Beställaren själv kan avgöra bästa paketeringen på omfattningen av uppdraget.

    Svara

Lämna ett svar till En annan Björn Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning