Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Förlänger: för jobbigt att byta leverantör

Malmö stad förlänger ett IT-avtal som inte kan förlängas. Ett leverantörsbyte anses innebära en oproportionerligt stor arbetsbörda för stadens verksamheter.

| 2017-06-14

Som logistikpartner till Malmö stad ser Atea till att försörja Malmö kommunens IT-användare med förbrukningsmaterial och tillbehör. I åtagandet ingår även lagerhållning och hantering av klienter som avropas från separat upphandlade avtal.

Just nu rullar logistikavtalet på övertid. Det löpte ut den sista januari i år och kunde då inte förlängas mer. Ändå gjorde Malmö stad just det. Ett förlängningsavtal tecknades fram till och med den sista juli.

– Avtalet, som tecknats för ett halvår, har ett beräknat kontraktsvärde om cirka fyra miljoner kronor, berättar Gabriella Manieri, upphandlingschef vid Malmö stad.

Beslutsprotokollet skvallrar om att arbetet med en ny upphandling inleddes redan år 2015. Enligt Gabriella Manieri har behovet av att förändra Malmö stads affärsupplägg för IT-relaterade varor sin grund i att inköpsbehoven förändrats väsentligt över tid.

– Arbetet med ett nytt upphandlingsunderlag har tagit längre tid än beräknat då det är många berörda förvaltningar som ska samordnas i processen.

LOU 4 kap 5§, som kommunen specifikt hänvisar till, tillåter användning av förhandlat förfarande utan föregående annonsering. Detta under förutsättning av det råder synnerlig brådska, att det inte inkommit några anbud eller om det som ska upphandlas ”av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensamrätt kan fullgöras av endast en viss leverantör”.

Gabriella Manieri motiverar beslutet att vända sig till befintlig leverantör för den logistiska delen av produktleveranserna under den tid då det nya affärsupplägget får sin struktur i ett nytt förfrågningsunderlag:

– Det skulle innebära en oproportionerligt stor arbetsbörda för stadens verksamheter att implementera en ny aktör och ställa om e-handel och processer för en begränsad period.

– Vi finner vi det också högst osannolikt att en ny aktör har möjlighet till en return on investment i en så kortsiktig affär.

Kommunen verkar inte helt säker på att en ny upphandling kan vara klar under sommaren. I avtalet med Atea ger man sig ensidig rätt att förlänga avtalet med tre månader i taget. Något bortre datum för denna möjlighet finns inte inskriven.

Hur är läget i nya upphandlingen? Kommer nytt avtal att kunna tecknas innan det extra halvåret löper ut till sommaren?

– Malmö stad har annonserat en RFI (request for information) rörande partnerskap för digitala enheter och inväntar respons från marknaden, summerar Gabriella Manieri.

I denna förfrågan beskrivs kommunens arbetshypotes och grunder för att förändra den avtalsstruktur funnits historiskt och som bygger på en komplicerad försörjningskedja med olika avtal som samverkar. Sista svarsdatum är den sista augusti.

Annons

Ta klivet och bli kvalificerad IT-upphandlare
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning som rustar dig för att göra komplexa IT-upphandlingar. Utbildningen täcker behovsanalys, kravställning, utvärdering, avtal och uppföljning – allt med fokus på IT-upphandling. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: AvtalInsynIT

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott