Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Få saker som måste förändras

ExpertkommentarDet har troligen inte undgått någon att vi från och med den 1 februari fått nya flexibla upphandlingsregler under tröskelvärdet. Vad är då nytt? Vad måste upphandlare förändra i upphandlingar under tröskelvärdet? Ja, förhållandevis lite, skriver Per Werling.

| 2022-02-28
Per Werling, upphandlingsjurist, E-Avrop.

Vi måste enligt den nya formuleringen i 19 kap. 9 § beskriva hur ett förfarande under tröskelvärdet är organiserat. Detta är en konsekvens av att det inte längre förekommer några förfaranden i lagtexten. I stället får vi nu möjlighet att skapa egna förfaranden, anpassade till just det som vi vill upphandla.

Förändringen innebär att vi utöver vissa obligatoriska steg måste beskriva vilka ytterligare steg som ska ingå i våra förfaranden. Det är fortfarande tillåtet att använda sig av de förfaranden som tidigare benämndes som förenklat respektive urvalsförfarande. Skillnaden är att vi nu måste beskriva hur dessa förfaranden genomförs.

De obligatoriska stegen är annonsering, frågor och svar, tilldelningsmeddelande och efterannonsering. Vidare måste upphandlaren ange om förhandling kommer ske, om utvärdering kommer ske genom begränsad kontroll med mera.

Som exempel skulle det som tidigare benämndes som förenklat förfarande kunna beskrivas så här:

”I upphandlingen används ett förfarande som innebär att alla leverantörer har rätt att delta. Deltagande leverantörer ska lämna anbud och beställaren kommer förhandla med en eller flera av leverantörerna i successiva steg avseende pris, leveranstid, osv (det måste framgå av upphandlingsdokumenten vad som kommer förhandlas). I förfarandet kommer begränsad kontroll användas för att kontrollera att vinnande leverantör uppfyller samtliga av upphandlingens minimikrav och krav på leverantören. Beställaren kommer teckna kontrakt eller ingå ramavtal med en leverantör.”

Det som tidigare benämndes som urvalsförfarande skulle kunna beskrivas så här:

” I upphandlingen används ett förfarande som innebär att alla leverantörer har rätt att ansöka om att få lämna anbud. Därefter bjuder den upphandlande organisationen in utvalda leverantörer att lämna anbud. Beställaren kommer förhandla med en eller flera av leverantörerna i successiva steg avseende pris och leveranstid. I förfarandet kommer begränsad kontroll användas för att kontrollera att vinnande leverantör uppfyller samtliga av upphandlingens minimikrav och krav på leverantören. Beställaren kommer teckna kontrakt eller ingå ramavtal med en leverantör.”

Det är viktigt att poängtera att det inte finns några regler som förhindrar upphandlare att fortsatt benämna sitt förfarande som förenklat eller urvalsförande. Men det räcker inte att endast hänvisa till numera upphävda förfaranden, utan man måste alltid beskriva hur förfarandet kommer genomföras.

Minimikrav
Det förekommer tyvärr också några bestämmelser i det nya regelverket som är tämligen svårtolkade. Begreppet minikrav införs för upphandlingar under tröskelvärdet. Minimikrav är sådana krav som den upphandlande myndigheten eller enheten från början har angett som bindande. Begreppet har lånats från reglerna avseende förhandlat förfarande och har sannolikt som huvudsyfte att poängtera möjligheten att förhandla under tröskelvärdet.

Här uppstår frågan om ett minimikrav skiljer sig från det som vi alla sedan tidigare definierat som skakrav eller obligatoriskt krav? Huruvida minimikrav är det samma som skakrav eller obligatoriska krav får avgöras i framtida praxis.

Här kanske en försiktighetsprincip bör användas, för att säkerställa att de krav ni ställer i era upphandlingar faktiskt är bindande minimikrav, genom att just använda begreppet ”bindande minimikrav”. En rimlig bedömning är dock att det blir rejält svårt för förvaltningsdomstolarna att förbise 20 års praxis avseende begreppet skakrav/obligatoriska krav.

Utöver detta måste inga fler förändringar göras. Men för dig som däremot vill utveckla ditt upphandlingsarbete innehåller det nya regelverket en hel del nygamla möjligheter.

  • Möjlighet till dialog och förhandling
  • Inga obligatoriska uteslutningsgrunder
  • Anbudsfrister under tio dagar
  • Slopade regler avseende anbudsöppning
  • Utökad möjlighet till reserverade kontrakt

Per Werling
Upphandlingsjurist, E-Avrop

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Per Werling

Per Werling är upphandlingsjurist på Antirio där han hjälper leverantörer och upphandlare att göra bättre affärer. Per har 20 års erfarenhet som rådgivare, kurslärare och föreläsare inom upphandlingsområdet. Han företräder såväl upphandlande myndigheter och enheter som leverantörer. Per har även publicerat läroböcker och artiklar inom offentlig upphandling.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025