Vi måste enligt den nya formuleringen i 19 kap. 9 § beskriva hur ett förfarande under tröskelvärdet är organiserat. Detta är en konsekvens av att det inte längre förekommer några förfaranden i lagtexten. I stället får vi nu möjlighet att skapa egna förfaranden, anpassade till just det som vi vill upphandla.
Förändringen innebär att vi utöver vissa obligatoriska steg måste beskriva vilka ytterligare steg som ska ingå i våra förfaranden. Det är fortfarande tillåtet att använda sig av de förfaranden som tidigare benämndes som förenklat respektive urvalsförfarande. Skillnaden är att vi nu måste beskriva hur dessa förfaranden genomförs.
De obligatoriska stegen är annonsering, frågor och svar, tilldelningsmeddelande och efterannonsering. Vidare måste upphandlaren ange om förhandling kommer ske, om utvärdering kommer ske genom begränsad kontroll med mera.
Som exempel skulle det som tidigare benämndes som förenklat förfarande kunna beskrivas så här:
”I upphandlingen används ett förfarande som innebär att alla leverantörer har rätt att delta. Deltagande leverantörer ska lämna anbud och beställaren kommer förhandla med en eller flera av leverantörerna i successiva steg avseende pris, leveranstid, osv (det måste framgå av upphandlingsdokumenten vad som kommer förhandlas). I förfarandet kommer begränsad kontroll användas för att kontrollera att vinnande leverantör uppfyller samtliga av upphandlingens minimikrav och krav på leverantören. Beställaren kommer teckna kontrakt eller ingå ramavtal med en leverantör.”
Det som tidigare benämndes som urvalsförfarande skulle kunna beskrivas så här:
” I upphandlingen används ett förfarande som innebär att alla leverantörer har rätt att ansöka om att få lämna anbud. Därefter bjuder den upphandlande organisationen in utvalda leverantörer att lämna anbud. Beställaren kommer förhandla med en eller flera av leverantörerna i successiva steg avseende pris och leveranstid. I förfarandet kommer begränsad kontroll användas för att kontrollera att vinnande leverantör uppfyller samtliga av upphandlingens minimikrav och krav på leverantören. Beställaren kommer teckna kontrakt eller ingå ramavtal med en leverantör.”
Det är viktigt att poängtera att det inte finns några regler som förhindrar upphandlare att fortsatt benämna sitt förfarande som förenklat eller urvalsförande. Men det räcker inte att endast hänvisa till numera upphävda förfaranden, utan man måste alltid beskriva hur förfarandet kommer genomföras.
Minimikrav
Det förekommer tyvärr också några bestämmelser i det nya regelverket som är tämligen svårtolkade. Begreppet minikrav införs för upphandlingar under tröskelvärdet. Minimikrav är sådana krav som den upphandlande myndigheten eller enheten från början har angett som bindande. Begreppet har lånats från reglerna avseende förhandlat förfarande och har sannolikt som huvudsyfte att poängtera möjligheten att förhandla under tröskelvärdet.
Här uppstår frågan om ett minimikrav skiljer sig från det som vi alla sedan tidigare definierat som skakrav eller obligatoriskt krav? Huruvida minimikrav är det samma som skakrav eller obligatoriska krav får avgöras i framtida praxis.
Här kanske en försiktighetsprincip bör användas, för att säkerställa att de krav ni ställer i era upphandlingar faktiskt är bindande minimikrav, genom att just använda begreppet ”bindande minimikrav”. En rimlig bedömning är dock att det blir rejält svårt för förvaltningsdomstolarna att förbise 20 års praxis avseende begreppet skakrav/obligatoriska krav.
Utöver detta måste inga fler förändringar göras. Men för dig som däremot vill utveckla ditt upphandlingsarbete innehåller det nya regelverket en hel del nygamla möjligheter.
- Möjlighet till dialog och förhandling
- Inga obligatoriska uteslutningsgrunder
- Anbudsfrister under tio dagar
- Slopade regler avseende anbudsöppning
- Utökad möjlighet till reserverade kontrakt
Per Werling
Upphandlingsjurist, E-Avrop
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer