Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hemligheter, molntjänst och Cloud Act

Hur kan uppgifter som omfattas av sekretess göras tillgängliga för en it-leverantör, som i sin tur omfattas av den amerikanska Cloud Act, utan att uppgifterna ska anses vara avslöjade? Den frågan diskuterar Peter Nordbeck, advokat och expert på it-avtal.

| 2020-03-23

En högaktuell fråga av stor betydelse för upphandlande enheter är om och hur uppgifter som omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen, OSL, kan göras tillgängliga för en it-leverantör som i sin tur omfattas av den amerikanska Cloud Act-lagstiftningen, utan att uppgifterna ska anses röjda i strid med OSL.

Cloud Act innebär mycket förenklat att amerikanska myndigheter, under vissa omständigheter, kan kräva att få se en molntjänstleverantörs kunders data om leverantören omfattas av amerikansk jurisdiktion. Ett exempel på bolag som omfattas av amerikansk jurisdiktion är sådana som ingår i en koncern med verksamhet i USA.

I anslutning till att Cloud Act trädde i kraft publicerade Esam, ett program för samverkan i digitaliseringsfrågor mellan myndigheter och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, ett rättsligt utlåtande.

Det tar sikte på anlitande av molntjänstleverantörer som enligt ett annat lands lagstiftning kan tvingas överlämna sekretesskyddade uppgifter i strid med OSL. Den mest omdiskuterade delen av utlåtandet lyder:

”Om sekretessreglerade uppgifter görs tekniskt tillgängliga för en tjänsteleverantör som till följd av ägarförhållanden eller annars är bunden av regler i ett annat land, enligt vilka tjänsteleverantören kan bli skyldig att överlämna information utan att internationell rättshjälp anlitats eller annan laglig grund föreligger enligt svensk rätt, får uppgifterna anses vara röjda. Anledningen är att det inte längre är osannolikt att uppgifterna kan komma att lämnas till utomstående.” (min understrykning)

I avsaknad av modern lagstiftning och rättspraxis om hur begreppet ”röjande” ska tolkas i en modern it-kontext har uttalandet, trots att det är icke-bindande, i praktiken fått stor betydelse.

Det har rent av fått aktörer inom det offentliga att avvakta med viktiga investeringar av rädsla för att sekretesskyddade uppgifter med automatik skulle anses röjda till amerikanska myndigheter, vilket skulle vara förbjudet enligt OSL.

Samtidigt har uttalandet mötts av viss kritik för att vara alltför kategoriskt och för att det inte skulle vila på tillräcklig kunskap om hur Cloud Act och amerikansk processuell lagstiftning fungerar. Kritikerna har bland annat ifrågasatt om lagstiftning likt Cloud Act verkligen innebär att ”det inte längre är osannolikt att uppgifterna kan komma att lämnas till utomstående”.

2019 publicerade Esam en ny vägledning om sekretess och dataskydd i samband med outsourcing av funktioner som annars skulle skötas i det offentligas egen regi. Vägledningen innehåller bland annat avsnitt som bemöter kritiken kring sannolikhetsbedömningen.

I 2019 års vägledning skriver Esam att en sannolikhetsbedömning enligt 2018 års uttalande aldrig blir aktuell om det framgår av den svenska myndighetens bedömning att ”tjänsteleverantören på grund av regler i en främmande rättsordning [kan] bli tvungen att lämna ut uppgifter”. Motiveringen är kraftigt nedkortat i denna text men sammanfattningsvis menar Esam att uppgifterna under sådana omständigheter ska anses röjda.

Esams uttalanden måste värderas i ljuset av de skarpa rättskällor som finns. Rättskällor som tydligast behandlar tolkningen av begreppet ”röjande” enligt OSL är ett rättsfall från Högsta domstolen (NJA 1991 s. 103) och ett från Arbetsdomstolen (AD 2019 nr 15).

Enligt dessa domar krävs inte att någon de facto tagit del av en uppgift för att den ska anses röjd. Det avgörande är om uppgiften har blivit tillgänglig för någon obehörig under sådana omständigheter att man måste räkna med att den obehörige kommer att ta del av uppgiften.

Detta ger visst fog för 2018 års uttalande, i vilket Esam talar om en sannolikhetsbedömning. Det rimliga utfallet av en sådan sannolikhetsbedömning kan däremot diskuteras och det finns i vart fall vissa omständigheter som kan användas till stöd för kritikernas argumentationslinje.

Däremot saknar 2019 års uttalande, om att en sannolikhetsbedömning aldrig blir aktuell om tjänsteleverantören på grund av regler i en främmande rättsordning kan bli tvungen att lämna ut uppgifter, tydligt stöd i de rättskällor som finns i dag.

Samtidigt kan det inte uteslutas att en domstol vid prövning av frågan skulle komma fram till en liknande slutsats som Esam.

Avslutningsvis förtjänar att påpekas att det är mycket fokus på Cloud Act, men att det mycket väl kan finnas lagstiftning i flera länder som ger myndigheterna i de länderna rätt att kräva tillgång till uppgifter som en svensk myndighet har gett en molntjänstleverantör tillgång till.

Det behöver inte nödvändigtvis vara fråga om lagstiftning med extraterritoriell räckvidd (likt Cloud Act) men icke desto mindre lagstiftning som kan användas för att få åtkomst till uppgifter som omfattas av sekretess enligt OSL.

Hur ska man till exempel se på lagstiftning som kan tvinga en molntjänstleverantör att lämna över en svensk myndighets sekretessreglerade uppgifter inom ramen för en husrannsakan?

Peter Nordbeck
Advokat, Advokatfirman Delphi

Vill du ställa frågor till Peter Nordbeck? Mejla info@inkopsradet.se

 

Läs mer: Expertkommentar

Peter Nordbeck

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Peter Nordbeck

Peter Nordbeck har över tjugo års erfarenhet av att arbeta med it-rättsliga frågor. Han fokuserar på outsourcing, molntjänstavtal och dataskydd och biträder klienter både inom privat och offentlig sektor. Vanliga ärenden är upprättande av avtal vid upphandlingar och risk- och sårbarhetsanalyser när myndigheter och andra enheter inom offentlig sektor tänker anlita molntjänstleverantörer. Han föreläser regelbundet om it-avtal, molntjänster och dataskydd.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026