Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så håller jag dialog med leverantörer

Sofia Elmeholt ger sina bäst tips i hur du får maximal nytta av leverantörsdialogen.

Vi vet alla att juridiken sätter ramarna när vi ska upphandla. Affärsmässigheten måste vi dock arbeta med att definiera från fall till fall. Jag tror de flesta upphandlare har bra koll på juridiken, men ibland kanske en del stirrar blint på den och fastnar i tänket kring hur de ska göra för att göra rätt. Många är fortfarande rädda för överprövning, men så länge vi har principerna i bakhuvudet kan vi ändå våga vara kreativa. Att göra rättssäkra upphandlingar med fokus på både affärsmässighet och hållbarhet borde vara målet för varje upphandling.

Hur påverkas leverantören?

Vid kravställningen behöver några frågor lyftas upp med jämna mellanrum. Upphandlaren bör ställa sig frågorna: ”Hur blir det här för leverantören?”, ”Om jag vore leverantör, vad skulle kravet innebära för mig då?” och ”Hur påverkar kravet affären som helhet?” Det är frågor som behöver diskuteras med hela upphandlingsgruppen och det är upphandlarens ansvar att vägleda kravställarna när det gäller att väga in dessa aspekter.

Vi får ställa vilka frågor vi vill i en dialog, men vi bör vara försiktiga med vilken information vi ger leverantörerna.

Frågor måste självklart även ställas till leverantörerna. Vid nästan varje tillfälle jag haft dialog med en leverantör får jag höra att upphandlare är rädda för att prata med leverantörer. Varför då? Är vi alltså fortfarande rädda för dialog? Till dem som ifrågasätter om vi får prata med leverantörerna inför en upphandling brukar jag säga att så länge vi bara ställer frågor kan vi omöjligt göra fel. Vi får ställa vilka frågor vi vill i en dialog, dock bör vi vara försiktiga med vilken information vi ger leverantörerna. Där måste vi vara noga med att behandla leverantörerna lika.

Jag ser att fler annonserar en så kallad Request for information (RFI) inför upphandlingar, men jag tycker att det ofta finns andra vägar till dialog som ger mer. På vilket sätt dialog bör hållas är självklart beroende av vad vi upphandlar. Är det en stor och komplicerad upphandling med något osäker utgång, exempelvis ett IT-system, kan en RFI vara att föredra. Den når många och det går i text att beskriva en uttömmande problemformulering som kan vara till hjälp för leverantörerna när de ska svara på våra frågor. Är det en upphandling där jag har specifika frågor föredrar jag oftast att prata med leverantörerna. Jag sätter upp ett frågeformulär och ringer runt och ställer mina frågor till respektive leverantör.

Respekt för konkurrensen

Jag har också vid några tillfällen bjudit in till informations- och dialogmöte. Syftet har i första hand varit att informera från den upphandlande myndighetens håll, men samtidigt att erbjuda öppna frågor från leverantörerna. Då är det svårare att ställa specifika frågor till leverantörerna som inte alltid är villiga att svara på frågorna i närvaro av konkurrenter. Det måste vi ha respekt för. Generellt har jag en känsla av att ju mindre leverantörer jag har som intressenter, desto mindre formaliserad bör dialogen vara. Därför bör vi inte underskatta att lyfta luren och prata med varandra!

När jag ringer runt till leverantörer inför en upphandling brukar jag gå igenom de frågor jag identifierat, men även ställa två öppna frågor: har de synpunkter på hur en upphandling av just den varan eller tjänsten bör gå till och finns det något jag bör tänka extra på. De frågorna ger mig oftast mest. Leverantörerna har självklart bättre koll på varan, tjänsten och branschen än vad vi har.

Jag brukar också fråga leverantörerna om de har tips på en bra upphandling som någon annan har gjort av just det jag ska upphandla. Av det jag hör i leverantörsdialogen, hittar i omvärldsbevakningen  och i andra upphandlingar stjäl jag från de bästa och låter bli det jag tycker verkar vara dåligt.

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025