Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU kartlägger hur molntjänst används

ExpertkommentarEn aktuell och uppmärksammad fråga är offentlig sektors användning av molntjänster. I min förra expertkommentar sammanfattade jag It-driftsutredningens slutbetänkande om varaktiga former för samordnad statlig it-drift. I denna kommentar tänker jag beröra ett annat initiativ på området, skriver Inköpsrådets expert Peter Nordbeck.

| 2022-03-14
Peter Nordbeck, advokat, Advokatfirman Delphi.

Som anges på Integritetskyddsmyndighetens, IMY, hemsida, ska ett stort antal dataskyddsmyndigheter inom EU undersöka hur molntjänster används inom offentlig sektor. Undersökningen är en koordinerad åtgärd som genomförs inom ramen för den Europeiska dataskyddsstyrelsen, EDPB.

Syftet är att ge en samordnad vägledning och tillhandahålla samordnade åtgärder för att främja en god efterlevnad av GDPR och säkerställa ett adekvat skydd av personuppgifter.

Ett frågeformulär har tagits fram som ska skickas ut till utvalda offentliga organ. Totalt kommer över 80 offentliga organ inom EU att omfattas av undersökningen som på ett övergripande plan behandlar:

  • utmaningar med efterlevnaden av GDPR när de offentliga organen använder molnbaserade tjänster, inklusive processer och skyddsåtgärder som är aktuella vid upphandling av molntjänster,
  • utmaningar relaterade till internationella överföringar,
  • användningen av kompletterande skyddsåtgärder, och
  • bestämmelser som reglerar förhållandet mellan personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde

IMY har valt ut strax över tio statliga myndigheter med en omfattande personuppgiftsbehandling från olika sektorer för att svara på frågeformuläret.

Svaren på frågeformulären kommer att analyseras av IMY, som betonar att undersökningen för svensk del inte är en tillsyn. Den syftar i stället till att ge IMY ökade kunskaper om användningen av molntjänster inom offentlig sektor för att kunna ta fram lämpliga nationella åtgärder – eventuellt en vägledning till organisationer som vill använda molntjänster – framöver.

Dessutom kommer resultaten av de åtgärder som vidtas på nationell nivå att aggregeras och analyseras av EDPB, som under 2022 kommer att publicera en rapport med resultaten av analysen. Resultaten kan dessutom komma att ligga till grund för en riktad uppföljning på EU-nivå.

Frågeformuläret
Frågeformuläret är relativt omfattande. Det spänner över nio sidor (inklusive en bilaga med definitioner) och omfattar 30 frågor, som i många fall kräver svar på detaljnivå. Om myndigheten använder sig av flera molntjänstleverantörer ska svaren lämnas för varje molntjänstleverantör.

Exempel på frågor är:

  • Om känsliga personuppgifter som till exempel hälsouppgifter behandlas, eller ekonomiska uppgifter.
  • För vilken funktion som tjänsten används (till exempel intern administration eller service till medborgarna).
  • Om molntjänstleverantören behandlar telemetridata (data som genereras genom användning av tjänsten, även för säkerhetsändamål) eller diagnostikdata som härstammar från det offentliga organets verksamhet. Frågorna avser bland annat för vilka syften som molntjänstleverantören använder uppgifterna och den rättsliga grunden för molntjänstleverantörens behandling.
  • Vilken process och eventuell riskbedömning som gjorts inför anlitande av en molntjänstleverantör.
  • Har det gjorts någon konsekvensbedömning och vilka är erfarenheterna (positiva och negativa) av att genomföra en konsekvensbedömning avseende dataskydd i samband med anlitande av molntjänstleverantörer?
  • Används nationella/internationella standarder eller ledande praxis vid bedömning av molntjänstleverantören (till exempel ISO 27001/ISO 27701)?
  • Har organisationen upplevt lagstiftningsrelaterade utmaningar vid användning av molnet (till exempel strikta regler för offentliga organs användning av molnbaserade tjänster)?
  • Beskrivning av hur skyldigheterna i Artikel 28 GDPR om innehållet i personuppgiftsavtal har uppfyllts.
  • Har organisationen följt EDPB:s rekommendationer kring överföring av personuppgifter till tredje land? Avsnittet är omfattande och innehåller bland annat frågor som:
    • om det mot bakgrund av Schrems II-domen kontrollerats att det inte finns något i det tredje landets lagstiftning och/eller praxis som förbjuder mottagarna att uppfylla sina avtalsenliga skyldigheter för att säkerställa att den skyddsnivå för personuppgifter för fysiska personer som garanteras inom EES inte undergrävs.
    • om organisationen kontrollerat att kompletterande säkerhetsåtgärder kan genomföras i praktiken och att det inte finns något i det tredje landets lagstiftning och/eller praxis som hindrar dem från att tillämpas, för att säkerställa att den nivå på uppgiftsskyddet för fysiska personer som garanteras inom EES inte undergrävs.
  • Finns det villkor om servicenivåer och uppsägning av avtal?
  • Hur säkerställs efterlevnaden av kraven gentemot molntjänstleverantören?

Några reflektioner
Initiativet från EDPB och EU:s dataskyddsmyndigheter att kartlägga hur molntjänster används inom offentlig sektor är en av flera åtgärder på senaste tid som syftar till att belysa utmaningarna med och skapa klarhet och förutsebarhet i användningen av molntjänster inom offentlig sektor. Sådana initiativ är välkomna.

Besvarandet av frågorna i formuläret lär bli tidskrävande, särskilt om det finns flera molntjänstleverantörer som myndigheten använder sig av. Det kräver vidare en ingående kunskap om de eventuella molntjänstavtal som har tecknats och de bedömningar som gjordes inför anlitandet av molntjänstleverantören.

Även om frågorna har fokus på dataskydd i samband med molntjänster, kan även tillämpningen av OSL:s regler vid utlämnande av uppgifter komma att aktualiseras med hänsyn till frågan om lagstiftningsrelaterade utmaningar vid användning av molnet.

Vissa frågor är inte typiska för dataskyddsområdet – bland annat frågorna om servicenivåavtal och möjligheten att säga upp avtalet om molntjänsten. I stället för dessa frågor tankarna till andra typer av regulatoriska krav, till exempel de som gäller inom finansiell sektor. Dessa områden är naturligtvis viktiga även för offentlig sektor.

Frågorna som ställs lär vidare ytterligare inskärpa vikten av att ha en process för anlitandet av molntjänstleverantörer och göra en riskbedömning inför en utkontraktering.

Kravet på att i vissa fall göra en konsekvensbedömning enligt GDPR ställs också på sin spets. Detsamma gäller för kravet på att göra en så kallad Transfer Impact Assessment, TIA, enligt den modell som EDPB förespråkar inför en överföring av personuppgifter till land utanför EU/EES.

Som jag skriver ovan är IMY tydlig med att undersökningen inte utgör en tillsyn i Sverige. Svaren från undersökningen kommer inte heller att användas för att inleda tillsyn av de utvalda myndigheterna. Det blir intressant att se vilka möjliga nationella åtgärder som kan komma att beslutas med anledning av analysen av svaren på frågeformulären och vad en riktad uppföljning på EU-nivå kan innebära. Jag återkommer om detta i en expertkommentar längre fram.

Peter Nordbeck
Advokat, Advokatfirman Delphi  

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Peter Nordbeck

Peter Nordbeck har över tjugo års erfarenhet av att arbeta med it-rättsliga frågor. Han fokuserar på outsourcing, molntjänstavtal och dataskydd och biträder klienter både inom privat och offentlig sektor. Vanliga ärenden är upprättande av avtal vid upphandlingar och risk- och sårbarhetsanalyser när myndigheter och andra enheter inom offentlig sektor tänker anlita molntjänstleverantörer. Han föreläser regelbundet om it-avtal, molntjänster och dataskydd.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026