Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

En vara eller inte vara?

RättsfallsanalysEn ny dom från Kammarrätten i Stockholm förtydligar när det är möjligt att direktupphandla konstnärliga gestaltningar i egenskap av tjänst enligt bilaga 2 till LOU. Philip Thorell och Lars Lundgren, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2023-10-11
Lars Lundgren och Philip Thorell, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
Tjänster som omfattas av bilaga 2 till LOU får direktupphandlas så länge upphandlingens värde understiger det högre tröskelvärde för direktupphandling som gäller enligt 5 kap. 1 § LOU. Detta gäller dock inte för upphandlingar där reglerna för varor ska tillämpas. En direktupphandling av en konstnärlig gestaltning vars värde understeg tröskelvärdet ansågs utgöra en upphandling av en tjänst, och var därför tillåten.

Bakgrund
Statens konstråd direktupphandlade ett uppdrag som gällde att utarbeta och genomföra en konstnärlig gestaltning för byggnaden Park Central i Göteborg. En konstnär som inte tilldelats kontrakt ansökte om överprövning av avtalets giltighet och menade bland annat att upphandlingen inte avsåg en konstnärlig tjänst enligt bilaga 2 till LOU eftersom konstverket var en vara och inte en tjänst. Eftersom värdet på upphandlingen översteg det tröskelvärde som gäller vid upphandling av varor var direktupphandlingen enligt konstnären otillåten.

Statens konstråd ansåg dock att direktupphandlingen var tillåten eftersom det var fråga om upphandling av en tjänst som anges i bilaga 2 till LOU. Upphandlingen avsåg nämligen ett blandat kontrakt bestående av varor och tjänster och eftersom värdet av tjänsterna – bland annat för arbete med att ta fram en lämplig utformning av gestaltningen – var högre, skulle regler för tjänster tillämpas. Under sådana omständigheter, menade konstrådet, var det tillåtet att direktupphandla eftersom upphandlingens värde understeg den tillämpliga gränsen för direktupphandling.

Förvaltningsrätten ansåg att upphandlingen i sin helhet avsåg en vara, eftersom slutprodukten var en fysisk sak som skulle lämnas kvar på platsen. Under sådana omständigheter var direktupphandling med hänvisning till bilaga 2 till LOU inte tillåten, och förvaltningsrätten ogiltigförklarade avtalet.

Kammarrättens dom
Kammarrätten inledde med att konstatera att bedömningen av om upphandlingen avsåg en vara eller en tjänst hade avgörande betydelse för om direktupphandlingen var tillåten, eftersom LOU sedan 2022 ger en ökad möjlighet att direktupphandla tjänster som omnämns i bilaga 2 till LOU. I bilagan anges bland annat tjänster för konstnärligt skapande.

Kammarrätten menade att de nya upphandlingsreglerna var tydliga med att konstnärliga tjänster kan direktupphandlas, och det fanns visst stöd i svensk praxis för att upphandling av konstnärliga gestaltningar kunde betraktas som tjänst.

Med fokus på själva upphandlingsföremålet, fann kammarrätten att det var fråga om en permanent installation som ska integreras i byggnadsfasaden. Gestaltningen skulle inte flyttas, säljas eller överlåtas, vilket enligt kammarrätten talade mot att den skulle betraktas som en vara. Sammanlagt fann kammarrätten att upphandlingen huvudsakligen avsåg konstnärliga tjänster, som omfattas av bilaga 2 till LOU.

Att vissa delar av avtalet hade inslag av varor i upphandlingen medförde ingen annan bedömning eftersom den avgörande delen av upphandlingens värde handlade om kvalificerat skapande som skulle hänföras till tjänstedelen.

Reglerna för tjänstekontrakt skulle därför tillämpas på upphandlingen, vilket medförde att den direktupphandlingströskel som skulle tillämpas inte överskridits. Kammarrätten avslog därför ansökan om överprövning av avtalets giltighet.

Analys
Det välkända Shakespeare-citatet Att vara eller inte vara för knappast särskilt mångas tankar till offentlig upphandling. Distinktionen vara eller inte vara kan dock få en avgörande betydelse i upphandlingssammanhang, som i detta fall där det var fråga om vilken gräns för direktupphandling som var tillämplig på upphandlingen.

När ett kontrakt består av både varor och tjänster följer av LOU att reglerna för den del som majoriteten av värdet tillhör ska tillämpas. En sådan gränsdragning kan dock visa sig svårtillämpad i det enskilda fallet, särskilt eftersom frågan inte belysts särskilt mycket i praxis. Kammarrättens dom är därför välkommen.

I det ledande avgörandet från EU-domstolen har kostnader för insatser som leder till tillverkning av ett fysiskt föremål hänförts till varudelen av kontraktet; närmare bestämt kostnader för anpassning av ortopediska skor utifrån patienters individuella behov (C-300/07 Oymanns). Som kammarrätten kom fram till finns det dock väsentliga skillnader mellan den situationen och den förevarande.

Till skillnad från de ortopediska skorna ansåg kammarrätten att den gestaltning som skulle upphandlas inte var en vara, varför kostnaderna för det skapande och konstnärliga arbetet inte kunde betraktas som kostnader för en vara. De skulle i stället hänföras till tjänstedelen av kontraktet, och eftersom de motsvarande mer än hälften av kontraktsvärdet var hela kontraktet att betrakta som ett tjänstekontrakt.

Domen ger dock begränsad vägledning för upphandling av konst som inte är platsspecifikt och byggnadsanknuten. För sådana verk är det är enligt vår mening långt ifrån självklart att kostnader för skapande och konstnärligt arbete – som typiskt sett utgör den största kostnadsposten för konst – ska betraktas som en kostnad för en vara. 

Målet har överklagats till HFD, där det tilldelats målnummer 5567-23.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholm mål nr 2773-23.

Juristpanelen

Läs mer: DirektupphandlingPraxisRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026