Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

En hjälpande hand till lokala företag

ExpertkommentarIbland finns en önskan från upphandlande myndigheter att öka möjligheten för små, medelstora och nystartade företag att delta i deras upphandlingar. Bland kommuner finns det ofta även en önskan att lokala företag ska ha en rimlig chans att delta. Hur kan man göra för att hjälpa, skriver Magnus Nilsson, Inköpsrådets expert.

| 2021-03-14
Magnus Nilsson, Inköpsrådets expert.

Jag har tidigare skrivit om att det förekommer upphandlingsdokument där kraven är utformade på ett sätt som särbehandlar till exempel nystartade företag på ett för dem fördelaktigt sätt. Även om det är positivt att det finns en vilja att möjliggöra att även nyare företag ska kunna delta i upphandlingar tycker jag det är fel väg att gå att formulera särskilda krav för dem. Min uppfattning är att samtliga krav ska gälla lika för alla anbudsgivare.

Hur kan ni då göra om ni vill ge lokala och mindre företag en hjälpande hand att delta i upphandlingar? Det finns många sätt och i den här artikeln kommer jag att fokusera på alternativet att se över avtalsvillkoren.

Eftersom förutsättningarna varierar vid olika upphandling och för olika leverantör så bör du fråga företagen direkt hur de ser på avtalsvillkoren i det aktuella fallet innan upphandlingen annonseras. Annars finns risken att du gör justeringar som leder till sämre villkor för dig som köpare men som inte har någon effekt för anbudsgivarna.

Några exempel på justeringar som kan göras i avtalet är:

  • Kortare avtalstid. Exempelvis mindre företag kan ha svårt att binda sig för avtal som löper över många år.
  • Ömsesidig överenskommelse om nyttjande av optioner. I offentlig upphandling är det vanligt att köparen har en ensidig rätt att påkalla optioner inklusive avtalsförlängning. Det tycker jag som huvudregel är bra men det kan göra det svårt för vissa företag att delta i upphandlingen.
  • Snabbare rätt att fakturera, till exempel genom delbetalning eller undantagsvis förskottsbetalning. Med lite kreativitet brukar det gå att hitta milstolpar som berättigar till viss betalning.
  • Längre leverans- och inställelsetider.
  • Lägre krav på till exempel support och öppettider. Att erbjuda generösa öppettider eller support på kvällar och helger kan vara svårt för ett mindre företag.
  • Mindre omfattande sanktioner som exempelvis viten. Ett alternativ kan även vara att ha en angiven eskalering där vite inte utgår det första tillfället en brist uppstår utan först efter flera brister.
  • För leverantören mer fördelaktiga ansvarsbegränsningar.
  • Möjlighet att justera priser oftare än vad ni vanligen tillåter.

Marcus Bäckström i Simrishamn berättade för mig att de hade erfarenhet av att låta den nya leverantören överta leveransen från den gamla successivt. På så sätt behövde den nya leverantören inte ha full kapacitet från första dagen och den gamla leverantören tappade inte hela sitt uppdrag i ett slag. Självklart passar inte en sådan lösning i alla upphandlingar men i vissa kan det vara ett bra alternativ.

Att justera avtalsvillkoren kan naturligtvis medföra nackdelar eller ökade risker för köparen men dessa måste vägas mot fördelen att underlätta för fler företag att delta i upphandlingen. Självklart måste kraven gälla lika för alla leverantörer.

Jag kommer att återkomma i kommande artiklar med exempel på hur andra delar av upphandlingsdokumenten kan omarbetas för att ge anbudsgivarna en hjälpande hand.

Magnus Nilsson
Upphandlingskonsult, Peak Procurement

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Nilsson

Magnus Nilsson är upphandlingskonsult med mer än 20-års branscherfarenhet. Han bistår i alla delar av upphandlingsarbetet. Han genomför upphandlingar, håller utbildningar och utvecklar upphandlingsorganisationen.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud