Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

En hjälpande hand till lokala företag

ExpertkommentarIbland finns en önskan från upphandlande myndigheter att öka möjligheten för små, medelstora och nystartade företag att delta i deras upphandlingar. Bland kommuner finns det ofta även en önskan att lokala företag ska ha en rimlig chans att delta. Hur kan man göra för att hjälpa, skriver Magnus Nilsson, Inköpsrådets expert.

| 2021-03-14
Magnus Nilsson, Inköpsrådets expert.

Jag har tidigare skrivit om att det förekommer upphandlingsdokument där kraven är utformade på ett sätt som särbehandlar till exempel nystartade företag på ett för dem fördelaktigt sätt. Även om det är positivt att det finns en vilja att möjliggöra att även nyare företag ska kunna delta i upphandlingar tycker jag det är fel väg att gå att formulera särskilda krav för dem. Min uppfattning är att samtliga krav ska gälla lika för alla anbudsgivare.

Hur kan ni då göra om ni vill ge lokala och mindre företag en hjälpande hand att delta i upphandlingar? Det finns många sätt och i den här artikeln kommer jag att fokusera på alternativet att se över avtalsvillkoren.

Eftersom förutsättningarna varierar vid olika upphandling och för olika leverantör så bör du fråga företagen direkt hur de ser på avtalsvillkoren i det aktuella fallet innan upphandlingen annonseras. Annars finns risken att du gör justeringar som leder till sämre villkor för dig som köpare men som inte har någon effekt för anbudsgivarna.

Några exempel på justeringar som kan göras i avtalet är:

  • Kortare avtalstid. Exempelvis mindre företag kan ha svårt att binda sig för avtal som löper över många år.
  • Ömsesidig överenskommelse om nyttjande av optioner. I offentlig upphandling är det vanligt att köparen har en ensidig rätt att påkalla optioner inklusive avtalsförlängning. Det tycker jag som huvudregel är bra men det kan göra det svårt för vissa företag att delta i upphandlingen.
  • Snabbare rätt att fakturera, till exempel genom delbetalning eller undantagsvis förskottsbetalning. Med lite kreativitet brukar det gå att hitta milstolpar som berättigar till viss betalning.
  • Längre leverans- och inställelsetider.
  • Lägre krav på till exempel support och öppettider. Att erbjuda generösa öppettider eller support på kvällar och helger kan vara svårt för ett mindre företag.
  • Mindre omfattande sanktioner som exempelvis viten. Ett alternativ kan även vara att ha en angiven eskalering där vite inte utgår det första tillfället en brist uppstår utan först efter flera brister.
  • För leverantören mer fördelaktiga ansvarsbegränsningar.
  • Möjlighet att justera priser oftare än vad ni vanligen tillåter.

Marcus Bäckström i Simrishamn berättade för mig att de hade erfarenhet av att låta den nya leverantören överta leveransen från den gamla successivt. På så sätt behövde den nya leverantören inte ha full kapacitet från första dagen och den gamla leverantören tappade inte hela sitt uppdrag i ett slag. Självklart passar inte en sådan lösning i alla upphandlingar men i vissa kan det vara ett bra alternativ.

Att justera avtalsvillkoren kan naturligtvis medföra nackdelar eller ökade risker för köparen men dessa måste vägas mot fördelen att underlätta för fler företag att delta i upphandlingen. Självklart måste kraven gälla lika för alla leverantörer.

Jag kommer att återkomma i kommande artiklar med exempel på hur andra delar av upphandlingsdokumenten kan omarbetas för att ge anbudsgivarna en hjälpande hand.

Magnus Nilsson
Upphandlingskonsult, Peak Procurement

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Nilsson

Magnus Nilsson är upphandlingskonsult med mer än 20-års branscherfarenhet. Han bistår i alla delar av upphandlingsarbetet. Han genomför upphandlingar, håller utbildningar och utvecklar upphandlingsorganisationen.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Backa inte – ställ krav på oss!
  • “Fel slå ihop Digg och PTS”
  • Färre väljer valfrihetssystem
  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl