Ett internt ”Blocket”. Så beskriver Peter Lundgren, enhetschef för Intern service på Växjö kommun, satsningen Möbelcirkeln.
– Det är en webbtjänst där anställda i förvaltningar och bolag kan annonsera, boka och efterlysa möbler och inventarier de behöver – eller inte längre har behov av, säger han.
Om det behövs renoveras möblerna som kommer in innan de skickas vidare. Sedan starten 2017 har över 5 000 så kallade cirkulationer passerat systemet.
– De populäraste möblerna är små höj- och sänkbara skrivbord, kontorsstolar och soffor. Men folk kommer även hit spontant och letar efter mindre saker som lampor, gardiner och pysselmaterial till förskolor.
2017 köpte Växjö kommun möbler för omkring 20 miljoner kronor. I fjol var siffran nere på knappt 7 miljoner kronor.
Men det är vanskligt att säga att hela minskningen beror på Möbelcirkeln, betonar Peter Lundgren.
– Inköpen varierar alltid mellan olika år. Däremot kan jag konstatera att det skett en attitydförändring, vi är mer varsamma med medborgarnas pengar nu.
Dessutom kostar det att driva Möbelcirkeln, som bemannas av sex anställda, de flesta inom ramen för någon form av arbetsmarknadspolitisk åtgärd.
– Möbelcirkeln är ett bra exempel på en verksamhet som bidrar till både social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet, säger Eva Johansson (C), ordförande i kommunstyrelsens organisations- och personalutskott som bland annat bereder kommungemensam upphandling.
Peter Lundgren ser även en annan positiv aspekt.
– Nu kan även verksamheter som i vanliga fall inte har råd att skaffa exempelvis höj- och sänkbara skrivbord göra det. Vi har kunnat utjämna standarden mellan olika kommunala verksamheter, säger han.
Möbelcirkeln har väckt uppmärksamhet långt utanför Växjö.
– Vi har haft kontakt med två danska kommuner och en dem var här på studiebesök. Vi har senare fått information att Randers kommun har beslutat att starta en egen Möbelcirkel säger Peter Lundgren.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer