Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Domstol slarvar bort överprövning

Förvaltningsrätten skickade inte överklagandet vidare till kammarrätten. Avtal hann skrivas och Form & Miljö hindras därmed från sin rätt att få sin sak prövad.

| 2016-08-10

Förvaltningsrätten i Stockholm avslog den 20 maj Form & Miljös ansökan om överprövning i en förnyad konkurrensutsättning av skolmöbler på SKI:s ramavtal. Den 30 maj, innan klockan tolv på avtalsspärrens sista dag, överklagade bolaget det beslutet till förvaltningsrätten.

– Vi yrkade att kammarrätten interimistiskt skulle besluta att upphandlingen inte fick avslutas förrän ärendet i sak avgjorts vid kammarrätten, säger Lars Hall, vd för Form & Miljö, som berättar att domstolen dessutom bekräftade att överprövningen kommit in.

Det är nu som förvaltningsrätten slarvar. Överklagandet skickades till kammarrätten först den 31 maj – och då var det för sent. Stockholms stads utbildningsnämnd sluter samma dag avtal med AJ Produkter.

Christian Groth, chefsrådman vid Förvaltningsrätten i Stockholm, beklagar och berättar att anledningen har varit den mänskliga faktorn:

– Den medarbetare som har tagit emot överklagandet har försummat att följa rutinen.

Enligt förvaltningsrättens interna rutiner för handläggning av mål enligt LOU ska överklaganden alltid vidarebefordras direkt till kammarrätten via e-post. I det aktuella målet har så inte skett.

Vilka rutiner har ni för att säkerställa att denna typ av kommunikation mellan domstolar ska fungera?

– Vid kanslimöten och andra arbetsmöten tas återkommande upp vikten av att våra handläggningsrutiner följs till punkt och pricka.

Enligt 16 kap. 6 § andra stycket LOU kunde kammarrätten inte pröva Form & Miljös ansökan och målet avskrevs.

– Jag kan inte se att Form & Miljö kan få sin sak prövad i högre instans, bekräftar Christian Groth.

Lars Hall är, inte oväntat, kritisk:

– Ur ett rättssäkerhets- och samhällsperspektiv är det ytterst olyckligt att man inte kan lita på rättsväsendet, suckar han. För oss är det ”bara” en ekonomisk fråga, men nästa gång kan det ju vara en fråga om liv och död.

Det finns i och för sig en möjlighet att vända sig till Justitiekanslern. Här prövas yrkanden om skadestånd mot staten på grund av fel eller försummelse vid myndighetsutövning.

Kommer ni att dra frågan dit?

– Det är tveksamt, säger Lars Hall. Även om vi är mycket besvikna över att det kan gå till så här kostar en sådan process både tid och pengar.

Bakgrunden till Form & Miljös överprövning var att AJ Produkter inför den förnyade konkurrensutsättningen lagt till sju produkter som inte fanns i bruttoprislistan som lämnades med bolagets grundläggande anbud. Som förvaltningsrätten konstaterar i sin dom tillåter avtalet dock sortimentstillägg.

Det omtvistade är att de sju produkterna finns i Form & Miljös sortiment – och något avtal som tillåter AJ Produkter att sälja dem finns inte. När Stockholms stad frågar leverantören om detta blir svaret att de visst kan leverera dem.

– Med det beskedet nöjer sig både kommun och domstol, konstaterar Lars Hall som tycker att köparens undersökningsplikt borde gå djupare än så.

Förutom att förvaltningsrätten fråntar Form & Miljö företagets rättigheter innebär slarvet att kammarrätten inte kan pröva en fråga som sannolikt har intresse för fler leverantörer och upphandlare.

Läs mer: JuridikSamhälleÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Domstol slarvar bort överprövning”

  1. Peter Zoné skriver:
    2016-08-11 kl. 11:17

    Tycker allt är ”surt sa räven”. Måste Form &Miljö vänta tills fem i tolv den sista dagen, för att lämna in sin överklagan? De hade 10 dagar på sig att agera.
    Att det är viktigt att alla aktörer följersina ruiner och sköter sina åtaganden är en annan sak. Fel kan alltid uppstå i alla led även i den bästa av världar.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud