Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Högsta domstolen – förutsättningar för skadestånd för anbuds- och överprövningskostnader när förvaltningsdomstol beslutat att upphandling ska göras om

Högsta domstolen, 2018-12-27, mål nr T 1055–18 (NJA 2018 s. 1127), Skadestånd

Vad målet i Högsta domstolen rör

Målet gäller leverantörs rätt till skadestånd, avseende anbuds- och överprövningskostnader, när en allmän förvaltningsdomstol har beslutat att en upphandling, som leverantören har deltagit i, ska göras om.

Bakgrund

En upphandlande myndighet bjöd in till upphandling avseende driften av ett system för ammunitions- och minröjning. Upphandlingen genomfördes enligt lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, LUFS. I förfrågningsunderlaget ställdes krav på att vissa av konsulterna skulle ha goda kunskaper inom ett kartprogram. A hade, som enda bolag på marknaden, arbetat i testversionen av kartprogrammet. Trots detta vann inte A upphandlingen. A ansökte om överprövning av upphandlingen, myndigheten medgav ansökan och förvaltningsrätten beslutade i enlighet med A:s yrkande, det vill säga att rättelse skulle ske genom en ny utvärdering utan beaktande av vinnarens, B:s, anbud.

B, alltså vinnaren, överklagade till kammarrätten som fann att kraven varit otydliga och beslutade att upphandlingen skulle göras om. A överklagade kammarrättens dom till Högsta förvaltningsdomstolen som inte meddelade prövningstillstånd. Kammarrättens dom vann således laga kraft och upphandlingen skulle göras om.

Myndigheten genomförde den nya upphandlingen, men A deltog inte i denna. I den nya upphandlingen var det i stället A:s helägda dotterbolag, C, som vann.

A ansökte om stämning i tingsrätten och yrkar skadestånd från myndigheten dels avseende anbudskostnader (181 900 kronor), dels överprövningskostnader (112 750 kronor) med anledning av upphandlingsfelet.

Tingsrätten fann att skadestånd skulle utgå med 100 000 kronor avseende överprövningskostnaderna, men inget skadestånd för anbudskostnaderna. Hovrätten ogillade käromålet i dess helhet, det vill säga A tillerkändes inget skadestånd.

A överklagade domen till Högsta domstolen (HD), som meddelade prövningstillstånd i målet.

Parternas talan i HD

Det var ostridigt att myndigheten hade brutit mot LUFS genom att inte utforma förfrågningsunderlaget på ett tillräckligt tydligt sätt (upphandlingsfel).

Leverantören menade att upphandlingsfelet orsakade denne skada medan myndigheten bestritt att felet orsakat ersättningsgill skada.

Lagstiftningen

HD slår fast att det inte finns skäl göra skillnad mellan LOU och LUFS när det gäller rätten till skadestånd.

Tolkning av skadeståndsbestämmelserna

HD konstaterar att rättsmedelsdirektiven inte närmare preciserar under vilka förutsättningar skadestånd ska utgå. Däremot måste den nationella lagstiftningen och rättspraxis se till att rättsmedlen ger enskilda det effektiva skydd och den tillgång till rättsmedel som unionsrätten kräver. Om det i nationell rätt förekommer begränsningar vad gäller rätten till skadestånd så gäller dessa förutsatt att kraven på effektivitet och likabehandling inte träds förnär. Allmänna skadeståndsrättsliga principer i svensk rätt blir därigenom normalt tillämpliga även på upphandlingsrättens område.

Ersättning för anbudskostnader

HD angav att förutsättningarna för att skadestånd ska utgå beträffande anbudskostnader är att kostnaderna blivit onyttiga i den mening att de har blivit verkningslösa. Om en leverantör försätts i samma situation som om upphandlingen varit riktig ska ersättning inte utgå. Genom kammarrättens dom om att upphandlingen skulle göras om försattes A i samma position som att inget upphandlingsfel förelegat. Upphandlingsfelet undanröjdes således genom kammarrättens beslut att upphandlingen skulle göras om. Anbudskostnaderna var således inte verkningslösa, snarare tvärtom eftersom A:s dotterbolag kom att vinna den nya upphandlingen. Det var organisatoriska skäl som låg bakom vilket av bolagen i koncernen som skulle delta i upphandlingen.

HD lämnade A:s skadeståndstalan rörande anbudskostnaderna utan bifall eftersom A inte visat att nyttiggörandet av kostnaderna inte kommit till stånd.

 

Ersättning för överprövningskostnader

När det gällde överprövningskostnaderna påminde HD om att huvudregeln i svensk rätt är att part saknar rätten att få sina rättegångskostnader ersatta i en förvaltningsprocess. Vidare hänvisade HD till ”Fidelia-fallet” (NJA 2013 s. 762) som ledning för när en leverantör kan få sina skäliga överprövningskostnader ersatta genom skadestånd. Förutsättningarna är att part vinner framgång i förvaltningsprocessen men att på grund av omständigheter, som part inte kan lastas för, ändå inte har möjlighet att tilldelas kontraktet. Att part inte tilldelas kontraktet ska således bero på omständigheter på den upphandlande myndighetens sida. HD fastslog att det inte finns någon generell rätt till ersättning utan sådan ersättning ska dömas ut för att EU:s krav på effektiva rättsmedel ska få genomslag.

HD konstaterade att det fanns ett samband mellan upphandlingsfelet och A:s överprövningskostnader. A hade dock valt att avstå från att delta i den nya upphandlingen, vilket innebar att det inte var myndighetens fel att A nekats möjligheten att tilldelas kontraktet. Att A avstod från att delta berodde således på A och inte på myndigheten. HD lämnade även i denna del talan utan bifall.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026