Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU-domstolen – vissa juridiska tjänster tillhandahållna av advokater samt vissa skiljemanna- och förlikningstjänster är så speciella (har sådana objektiva särdrag) att undantag från lagen är nödvändigt. Strider inte mot principerna om likabehandling

EU-domstolen, 2019-06-06, mål nr C-264/18, Undantag från LOU

Talan väcktes i belgisk domstol om ogiltigförklaring av de bestämmelser i lagen om offentlig upphandling genom vilka vissa juridiska tjänster samt vissa skiljemanna- och förlikningstjänster uteslutits från lagens tillämpningsområde. Klagandena hävdade att bestämmelserna leder till en skillnad i behandling som inte kan accepteras.

Domstolen ställde en fråga till EU-domstolen för att få klarhet i om artikel 10 c samt d i, d ii, och d v i direktiv 2014/24 är giltiga i förhållande till principerna om likabehandling och subsidiaritet samt artiklarna 49 och 56 FEUF.

Subsidiaritetsprincipen innebär att unionen, förutom på områden där man har exklusiv behörighet, endast ska vidta åtgärder när dessa är mer effektiva än de åtgärder som kan vidtas på nationell, regional eller lokal nivå.

EU-domstolen konstaterade att unionslagstiftaren har uteslutit de tjänster som avses i artikel 10 c samt d i, d ii och d v i direktiv 2014/24 från direktivets tillämpningsområde och att det är nationella lagstiftare som avgör huruvida tjänsterna ska omfattas av reglerna för offentlig upphandling. Bestämmelserna kan därför inte ha antagits i strid med subsidiaritetsprincipen.

EU-domstolen konstaterade att uteslutandet av tjänsterna inte undergräver de friheter som garanteras genom fördragen.

EU-domstolen prövade giltigheten av artikel 10 c samt d i, d ii och d v i direktiv 2014/24 i förhållande till principen om likabehandling.

EU-domstolen uttalade att skiljemän och förlikningsmän alltid ska godtas av alla parter i tvisten och utses genom en gemensam överenskommelse, varför en upphandlande myndighet inte utan den andra partens samtycke kan utse den som har vunnit upphandlingen.

Skiljemanna- och förlikningstjänster är därför inte jämförbara med andra tjänster som omfattas av tillämpningsområdet för direktiv 2014/24.

Vad gäller sådana tjänster som avses i artikel 10 d i och d ii i direktiv 2014/24 som advokater står för uttalade EU-domstolen att en sådan nära relation mellan advokaten och dennes klient gör det svårt att objektivt beskriva den förväntade kvaliteten på de tjänster som ska tillhandahållas. Relationen kännetecknas av klientens fria val av ombud och förtroende. Tjänsterna har sådana objektiva särdrag att de inte är jämförbara med andra tjänster som omfattas av direktivet.

EU-domstolen konstaterade att unionslagstiftaren även i detta fall, utan att åsidosätta likabehandlingsprincipen, kunde utesluta tjänsterna från direktivets tillämpningsområde.

Vad gäller juridiska tjänster som rör verksamhet som omfattar myndighetsutövning och som avses i artikel 10 d v i direktiv 2014/24 uttalade EU-domstolen att de innebär ett direkt eller indirekt deltagande i myndighetsutövning och i funktioner som syftar till att skydda statens eller andra offentliga organs allmänna intressen.

Således är de inte jämförbara med andra tjänster som omfattas av direktivet och utifrån den objektiva skillnaden kunde unionslagstiftaren utesluta tjänsterna från direktivets tillämpningsområde.

Frågan besvarades således jakandes.

Dom: 2019-06-06, mål nr C-264/18

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=214763&pageIndex=0&doclang=SV&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=2920255

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud