Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU-domstolen – nedsättning av sociala avgifter oförenligt med unionsrätten

EU-domstolen, 2019-07-29, C-659/17, Konkurrens, Statligt stöd

Ett kommunalägt aktiebolag i Italien anställde ett antal personer i syfte att ge dem en yrkesutbildning och därefter anställa dem i bolaget. Anställningarna genomfördes genom utbildnings- och anställningsavtal och omvandlades till avtal om tillsvidareanställning.

Bolaget befriades från skyldigheten att betala sociala avgifter enligt den italienska lagstiftningen. Europeiska kommissionen fastställde emellertid att denna lagstiftning delvis var oförenlig med förbudet i artikel 107.1 FEUF.

Den nationella myndigheten med ansvar för genomförande av kommissionens beslut riktade därför två betalningskrav till bolaget. Bolaget begärde att domstolen skulle fastställa att det inte var skyldigt att betala, vilket domstolen biföll och menade att kommissionens beslut inte hade direkt effekt på den italienska rättsordningen. Myndigheten överklagade domen utan framgång och målet prövades slutligen av den italienska högsta domstolen.

Högsta domstolen ville veta om kommissionens beslut är tillämpligt på sektorn för lokal kollektivtrafik och om rekvisiten som gäller påverkan på konkurrensen och handeln är uppfyllda under sådana omständigheter som fanns i det nationella målet.

EU-domstolen ansåg att det för att kvalificera en nationell åtgärd som statligt stöd inte är nödvändigt att styrka att stödet påverkar handeln och att konkurrensen faktiskt snedvrids. Om ett statligt stöd förstärker vissa företags ställning i förhållande till andra konkurrerande företag i handeln mellan medlemsstaterna ska handeln anses påverkas av stödet.

EU-domstolen konstaterade att den nedsättning av sociala avgifter som bolaget beviljats är sådana kostnader som företaget normalt borde ha burit. Bolaget gjorde vid EU-domstolen gällande att företaget inte utsatts för någon konkurrens medan den italienska regeringen hävdade att den italienska marknaden var utsatt för konkurrens. EU-domstolen konstaterade att det ankommer på den nationella domstolen att bedöma om bolaget bedrivit verksamhet på marknader som är öppna för en effektiv konkurrens.

Slutligen konstaterade EU-domstolen att det inte kan uteslutas att de nedsättningar av sociala avgifter som företaget har beviljats har snedvridit konkurrensen och påverkat handeln mellan medlemsstater, om det skulle visa sig att bolaget varit verksam på andra marknader.

Med förbehåll för den italienska domstolens kontroller ansåg EU-domstolen att kommissionens beslut skulle tolkas så, att det kan tillämpas på ett företag som det i målet aktuella, som har beviljats nedsättning av sociala avgifter enligt nationell lagstiftning som genom kommissionens beslut fastställts vara oförenlig med förbudet i artikel 107.1 FEUF.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026