Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU-domstolen – nedsättning av sociala avgifter oförenligt med unionsrätten

EU-domstolen, 2019-07-29, C-659/17, Konkurrens, Statligt stöd

Ett kommunalägt aktiebolag i Italien anställde ett antal personer i syfte att ge dem en yrkesutbildning och därefter anställa dem i bolaget. Anställningarna genomfördes genom utbildnings- och anställningsavtal och omvandlades till avtal om tillsvidareanställning.

Bolaget befriades från skyldigheten att betala sociala avgifter enligt den italienska lagstiftningen. Europeiska kommissionen fastställde emellertid att denna lagstiftning delvis var oförenlig med förbudet i artikel 107.1 FEUF.

Den nationella myndigheten med ansvar för genomförande av kommissionens beslut riktade därför två betalningskrav till bolaget. Bolaget begärde att domstolen skulle fastställa att det inte var skyldigt att betala, vilket domstolen biföll och menade att kommissionens beslut inte hade direkt effekt på den italienska rättsordningen. Myndigheten överklagade domen utan framgång och målet prövades slutligen av den italienska högsta domstolen.

Högsta domstolen ville veta om kommissionens beslut är tillämpligt på sektorn för lokal kollektivtrafik och om rekvisiten som gäller påverkan på konkurrensen och handeln är uppfyllda under sådana omständigheter som fanns i det nationella målet.

EU-domstolen ansåg att det för att kvalificera en nationell åtgärd som statligt stöd inte är nödvändigt att styrka att stödet påverkar handeln och att konkurrensen faktiskt snedvrids. Om ett statligt stöd förstärker vissa företags ställning i förhållande till andra konkurrerande företag i handeln mellan medlemsstaterna ska handeln anses påverkas av stödet.

EU-domstolen konstaterade att den nedsättning av sociala avgifter som bolaget beviljats är sådana kostnader som företaget normalt borde ha burit. Bolaget gjorde vid EU-domstolen gällande att företaget inte utsatts för någon konkurrens medan den italienska regeringen hävdade att den italienska marknaden var utsatt för konkurrens. EU-domstolen konstaterade att det ankommer på den nationella domstolen att bedöma om bolaget bedrivit verksamhet på marknader som är öppna för en effektiv konkurrens.

Slutligen konstaterade EU-domstolen att det inte kan uteslutas att de nedsättningar av sociala avgifter som företaget har beviljats har snedvridit konkurrensen och påverkat handeln mellan medlemsstater, om det skulle visa sig att bolaget varit verksam på andra marknader.

Med förbehåll för den italienska domstolens kontroller ansåg EU-domstolen att kommissionens beslut skulle tolkas så, att det kan tillämpas på ett företag som det i målet aktuella, som har beviljats nedsättning av sociala avgifter enligt nationell lagstiftning som genom kommissionens beslut fastställts vara oförenlig med förbudet i artikel 107.1 FEUF.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud