Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU-domstolen – nedsättning av sociala avgifter oförenligt med unionsrätten

EU-domstolen, 2019-07-29, C-659/17, Konkurrens, Statligt stöd

Ett kommunalägt aktiebolag i Italien anställde ett antal personer i syfte att ge dem en yrkesutbildning och därefter anställa dem i bolaget. Anställningarna genomfördes genom utbildnings- och anställningsavtal och omvandlades till avtal om tillsvidareanställning.

Bolaget befriades från skyldigheten att betala sociala avgifter enligt den italienska lagstiftningen. Europeiska kommissionen fastställde emellertid att denna lagstiftning delvis var oförenlig med förbudet i artikel 107.1 FEUF.

Den nationella myndigheten med ansvar för genomförande av kommissionens beslut riktade därför två betalningskrav till bolaget. Bolaget begärde att domstolen skulle fastställa att det inte var skyldigt att betala, vilket domstolen biföll och menade att kommissionens beslut inte hade direkt effekt på den italienska rättsordningen. Myndigheten överklagade domen utan framgång och målet prövades slutligen av den italienska högsta domstolen.

Högsta domstolen ville veta om kommissionens beslut är tillämpligt på sektorn för lokal kollektivtrafik och om rekvisiten som gäller påverkan på konkurrensen och handeln är uppfyllda under sådana omständigheter som fanns i det nationella målet.

EU-domstolen ansåg att det för att kvalificera en nationell åtgärd som statligt stöd inte är nödvändigt att styrka att stödet påverkar handeln och att konkurrensen faktiskt snedvrids. Om ett statligt stöd förstärker vissa företags ställning i förhållande till andra konkurrerande företag i handeln mellan medlemsstaterna ska handeln anses påverkas av stödet.

EU-domstolen konstaterade att den nedsättning av sociala avgifter som bolaget beviljats är sådana kostnader som företaget normalt borde ha burit. Bolaget gjorde vid EU-domstolen gällande att företaget inte utsatts för någon konkurrens medan den italienska regeringen hävdade att den italienska marknaden var utsatt för konkurrens. EU-domstolen konstaterade att det ankommer på den nationella domstolen att bedöma om bolaget bedrivit verksamhet på marknader som är öppna för en effektiv konkurrens.

Slutligen konstaterade EU-domstolen att det inte kan uteslutas att de nedsättningar av sociala avgifter som företaget har beviljats har snedvridit konkurrensen och påverkat handeln mellan medlemsstater, om det skulle visa sig att bolaget varit verksam på andra marknader.

Med förbehåll för den italienska domstolens kontroller ansåg EU-domstolen att kommissionens beslut skulle tolkas så, att det kan tillämpas på ett företag som det i målet aktuella, som har beviljats nedsättning av sociala avgifter enligt nationell lagstiftning som genom kommissionens beslut fastställts vara oförenlig med förbudet i artikel 107.1 FEUF.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist