Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

DIS ordnar konsten i Falun

En medlemskommuns höga ambitioner på konstområdet och ett behov av smidig handläggning. Kombinationen ledde fram till ett dynamiskt inköpssystem (DIS) för konstnärlig gestaltning hos Upphandlingscenter i samverkan med Falu kommun

| 2021-04-07
Karolina Gistö, Upphandlingscenter.

Modellen har lockat hela 270 konstnärer som kunnat ta del av ett jämnt flöde av avropsförfrågningar sedan starten med DIS hösten 2019.

-Vi är mycket nöjda med hur det fungerat. Det sparar tid vid varje tillfälle som kommunen genomför ett byggprojekt där konst ska upphandlas. Erfarenheten är också att vi får bra kvalitet genom ett selektivt förfarande med jurygrupper, säger Karolina Gistö, ansvarig upphandlare på Upphandlingscenter, som förutom Falun har ytterligare sex dalakommuner som medlemmar.

2014 antogs enprocentregeln av Falu kommun, vilket ställer särskilda krav på nivån för olika konstprojekt genom grundregeln att en procent av kostnaden för ett byggprojekt ska öronmärkas för konstnärlig gestaltning.

För några år sedan var prognoserna om hög byggtakt tydliga för Falu kommun och Upphandlingscenter mötte behoven genom DIS-modellen.

-Det byggs en hel del i Falun och med DIS sparar vi en hel del tid för konstdelen inom varje byggprojekt eftersom en del av granskningen är avklarad sedan konstnärer kvalificerat sig till systemet. Lite särskiljande för konstupphandlingar är att man får så många anbud, i vissa fall runt 50. I grunden är det förstås positivt, men det kräver en viss administration för att kunna hantera, säger Karolina Gistö.

Listan över konstupphandlingar genom DIS har hunnit bli ganska lång med bland annat ett nytt badhus på Lugnet (känd nationellt som skidsportområde), en skola, förskolor, ett vård- och omsorgsboende samt konserthallen Kristinehallen.

För varje byggprojekt kan det handla om 1-3 avropsförfrågningar för konstnärlig gestaltning – exempelvis uppdelat på inomhus- och utomhusmiljö vid en skola – med i Faluns fall ett värde per upphandling från omkring 400 000 kronor till en bit över en miljon kronor.

-Det är förhållandevis stora avrop för konstnärer och vi valde därför att lägga kvalificeringskrav där man behöver vara momsregistrerad och ha f-skatt.  För konstnärer gäller annars särskilda momsregler men bara upp till ett visst belopp.

-I kvalificeringsskedet ställer vi även krav på bland annat konstkompetens genom utbildning eller motsvarande erfarenhet, berättar Karolina Gistö.

Falun kommun och ett av dess bolag – Lugnet i Falun AB – har varit med från starten men från Upphandlingscenter finns en öppenhet för att fler kommuner och kommunägda bolag kan ansluta sig löpande, vilket skett nyligen med Borlänge kommun och Gagnefs kommun.

-Vi ser också att antalet anslutna konstnärer växer stadigt men det sker lite i perioder. Inför vissa avrop har Falu kommun gjort en förannonsering om att det kommer att ske inom ”Diset” och då brukar fler konstnärer ansöka om att få bli anslutna, säger Karolina Gistö.

Hon tycker överlag att konstnärerna hanterar det dynamiska inköpssystemet på ett bra sätt, även om det kan finnas en ovana vid upphandlingar över direktupphandlingsgränsen.

-Genom DIS har vi försökt förenkla och minska ner antalet handlingar. De flesta klarar det väldigt bra, men vi är väl medvetna om att det kan vara en omställning för konstnärer som är vana vid direktupphandlingar och enklare förfaranden.

-Några känner också en ovana kring att lämna anbud elektroniskt, men vi försöker vara pedagogiska och stötta upp lite extra om man tycker det är svårt. Det kan handla om att hänvisa till teknisk support eller vägar för att läsa på om lagstiftningen.

Upphandlingscenters modell innehåller ett urvalsförfarande i olika steg där vissa delar kan skilja sig beroende på vad som upphandlas eller vilken kommun det gäller.

-Falu kommuns avrop har byggt på ett urval genom en gallrande jurygrupp som bedömt konstnärlig kompetens, kvalitet, kontext och förmåga att relatera till omgivning och brukare. I det skedet lämnar konstnärerna in tidigare arbetsmaterial. I steg två väljs några ut för skissuppdrag mot ersättning som poängsätts av en större jury för att välja ut dem man vill skriva avtal med, säger Karolina Gistö.

Falu kommun erfarenhet är att DIS fungerat väl som upphandlingsform för konstnärlig gestaltning:

-De uppemot femton konstprojekt som genererats de senaste två åren, tack vare Falu kommuns byggboom, hade inte varit möjliga att genomföra så smidigt utan ”Diset”, anser kommunens kultursekreterare Annika Petersson.

Konstverksamheten i Falu kommun ska bidra till en hållbar stadsutveckling och minskad ojämlikhet genom att göra konst och konstnärlig gestaltning tillgänglig för alla falubor och besökare.

-För oss är det viktigt att skapa likvärdiga förutsättningar för alla konstnärer som är intresserade av att arbeta med offentlig konst. Alla konstnärer som är kvalificerade till diset kan lämna anbud på de annonserade uppdragen. Prekvalificeringen gör sedan att vårt fokus kan ligga på urval. Systemet är flexibelt nog för att vi ska kunna skräddarsy varje upphandling för att på bästa sätt passa det specifika uppdraget, säger Annika Petersson.

 

 

 

Läs mer: Upphandling Dynamiskt inköpssystem DisFalu kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “DIS ordnar konsten i Falun”

  1. Ragna Berlin skriver:
    2021-04-15 kl. 15:03

    Dissa DIS för Konsten

    Det finns ca 7000 konstnärer i Sverige där flertalet kan leverera till det offentliga. Konstnärer är ingen enhetlig grupp utan har olika specialkompetenser avseende uttryck, material, teknik, arbetsmetoder, mm. Flertalet upphandlingar inom konsten utgår ifrån en specifik plats med specifika förutsättningar där konst ska bli en del av helheten. En bra upphandling ställer krav på leverantörerna som matchar de önskemål man har på slutprodukten. Det vanligast problemet med konstupphandlingar är att man ställer ekonomiska och juridiska krav som är irrelevanta för processen, ansvaret och slutprodukten. Därigenom utestänger man många kompetenta leverantörer, ibland de med den tekniskt och konstnärligt högsta kompetensen för uppdraget.

    I Falun har man ett DIS med 270 leverantörer. 270 leverantörer kan låta mycket men av 7000 är det en droppe i havet. Siffran 270 säger inget om vilken kompetens dessa leverantörer har. Har alla samma specialitet, dvs många specialiteter saknas eller är det några få av varje specialitet, dvs dålig konkurrens?

    Med DIS följer att när en upphandling är tillkännagiven är det försent att ansöka till DIS:en för att delta i den aktuella upphandlingen. För att göra bot på detta kan upphandlaren förhandsannonsera. Då får nya intresserade leverantörer möjligheten att ansöka till DIS:en. Ansökan ska godkännas och vi har erfarenheten att detta inte hinns med och möjligheten att delta i den aktuella upphandlingen har passerat. Av de upphandlingar som Falun gjort sedan DIS:en startade i november 2019 har enbart ett fåtal förhandsannonser gjorts. På ett och ett halvt år har man samlat ihop 270 konstnärer utav 7000 möjliga, är det en bra utdelning?

    Konstnärernas intresseorganisation KRO är inte för DIS då de anser att denna form är avsedd för stapelvaror och inte för unika objekt. De observerar att denna typ av upphandling skapar problem i avtalen och att det ofta förekommer stridigheter i villkoren. I samtal med Karolina Gistö framför hon att en DIS förkortar upphandlingstiden eftersom man kan ha en kortare ansökningsperiod. För att få en förkortad tid utesluter det att man förhandsannonserar eftersom det kräver två ansökningsperioder, att söka till DIS och till upphandlingen. Vidare framfördes att de som är i DIS redan är kvalificerade. Eftersom bra upphandlingar har specifika krav behöver en kvalificering ske vid varje tillfälle.

    Om det enbart gällde t.ex. ljuskonst och man hade ett DIS för ljuskonstnärer vore det eventuellt en bra idé. De flesta offentliga aktörer handlar inte ljuskonst så frekvent att det är värt att skapa ett särskilt DIS för en enskild specialitet.

    Idén är att alla myndigheter som bygger lokaler ska avsätta 1% av budgeten för att köpa konst. Ska då alla ha ett DIS med 7000 konstnärer?

    Ragna Berlin, VD Konstpool
    konstpool.se är ett nischat upphandlingsverktyg anpassat för konst med drygt 6800 anslutna konstnärer.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt