Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Dela information om Rysslandskoppling

ExpertkommentarVi måste hjälpa varandra för att hjälpa Ukraina. Adda är igång med att kontrollera att EUs sanktioner mot Ryssland efterlevs. Vi på Adda håller också på att ta reda på hur vi kan dela resultatet av våra kontroller. Vi vill uppmana er som gör egna granskningar att sprida era fynd om Rysslandskopplingar till andra myndigheter eller leverantörer, skriver Åsa Edman och Joel Lack på Adda.

| 2022-10-04
Åsa Edman, chefsjurist, och Joel Lack, bolagsjurist, Adda.       

Rysslands avskyvärda krig mot grannarna i Ukraina har pågått i drygt sex månader. Ukrainarna kämpar hjältemodigt och på senaste tiden också framgångsrikt mot den ryska militära övermakten. Putin höjer därför insatserna och med den pågående mobiliseringen kommer kriget närmare den vanlige ryssen.

Vi är många som hoppas att det är början på slutet på Putins välde. Men det går inte att blunda inför Ukrainas kamp för sitt land och demokrati men också för den demokratiska ordningen i övriga Europa.

Putin kan inte få diktera villkoren för fria demokratiska länder genom hot och vapenmakt. Då är vi ju inte längre fria. Med Ukraina vid frontlinjen måste vi andra bidra på olika sätt för att hindra fiendens framfart.

Sanktioner mot rysk handel och ekonomi är ett viktigt instrument. Där kan och ska den offentliga upphandlingen i EU och Sverige bidra.

Enligt EUs femte sanktionspaket är det förbjudet att tilldela eller fortsätta fullgörandet av offentliga kontrakt eller koncessionskontrakt med:

  • ryska medborgare eller fysiska eller juridiska personer, enheter eller organ som är etablerade i Ryssland,
  • juridiska personer, enheter eller organ som till mer än 50 procent direkt eller indirekt ägs av en enhet som avses i föregående punkt, samt
  • fysiska eller juridiska personer, enheter eller organ som agerar för, eller på uppdrag av, en enhet som avses i föregående punkter.

Förbudet gäller även underleverantörer och leverantörer eller enheter vars kapacitet åberopas i upphandlingen, under förutsättning att de står för mer än tio procent av kontraktets värde.

För den som vill veta mer har Upphandlingsmyndigheten samlat bra information om hur EUs sanktioner påverkar offentlig upphandling på sin hemsida.

Vi på Adda är igång med att kontrollera Rysslandskopplingar
Vi på Adda är redan igång med att ställa krav i våra upphandlingar för att säkerställa att EUs sanktioner efterlevs. Och vi screenar våra ramavtal för Rysslandskopplingar då förbudet att tilldela kontrakt, enligt dem, gällt sedan 9 april. Från och med den 11 oktober blir det dessutom otillåtet att fortsätta fullgörandet av kontrakt som omfattas av sanktionerna.

Adda har också själv – i egenskap av leverantör till offentlig sektor – fått uppmaningar om att intyga att Adda håller ryssen på armlängds avstånd och har därför screenat våra egna avtal med underleverantörer.

Vi upplever att det finns en stark vilja hos leverantörerna att agera solidariskt och bidra till utredningen men att det är en administrativ utmaning. Viljan finns att inte berika ryska intressen men det är svårt att utreda exempelvis indirekt ägande eller verklig uppdragsgivare.

För att utreda ägarförhållanden och var leverantörer är etablerade har vi använt oss av olika sökverktyg som i flera fall varit ett gott stöd. Efter en genomgång av samtliga avtal fick vi en handfull träffar på leverantörer med misstänkta kopplingar till Ryssland och ryskregistrerade bolag.

För att utreda om och i så fall hur dessa omständigheter kunde träffas av Rysslandssanktionerna kontaktade vi leverantörerna. I flera fall fick vi återkopplingen att det gått år sedan den ryska verksamheten upphört eller det ryska bolaget avyttrats.

En vidare kontroll har tyvärr visat att vissa av de verktyg som vi använt har gett oss gamla uppgifter. Något som sannolikt har att göra med att tillgången till ryska bolagsregister är och har varit begränsad sedan ett antal år. Tyvärr har detta inte alltid framgått tydligt vid sökningarna.

Incitamentet att dölja ägandeförhållandena i ryska bolag har dessutom varit stort alltsedan sanktioner började införas mot Ryssland (Ryssland startade kriget mot Ukraina redan 2014, dessförinnan Georgien 2008 etcetera).  

Rysslandskopplingar hittar vi enklast om vi samarbetar
Det vore en välgärning, i syfte att bidra till effektiva ekonomiska sanktioner mot Ryssland och minska den administrativa bördan, om vi på något sätt kunde dela information om faktiska förhållanden som tyder på att sanktionerna ska tillämpas på leverantörerna till offentlig sektor.

Behovet av att kunna fastställa vem som faktiskt äger eller levererar varor och tjänster till ett företag som i sin tur säljer till offentlig sektor kommer dessutom att öka. Samma upplägg följer nämligen av andra EU-förordningar, som exempelvis det nya internationella upphandlingsinstrumentet (IPI). Mer om det ämnet senare i höst.

Vi på Adda håller som bäst på att ta reda på hur vi kan dela resultatet av de kontroller som vi själva gör. Vi vill uppmana er som gör egna kontroller att också hitta sätt att bidra till arbetet med att utreda Rysslandskopplingar genom att sprida era fynd.

Det kan handla om gemensamma kontaktytor med andra upphandlande myndigheter eller leverantörer, eller att skapa forum för sådant kunskapsutbyte. Det kommer för det första vara en hjälp för alla aktörer inom offentlig upphandling att uppfylla sanktionerna, oavsett om det rör sig om köparna i den offentlig sektorn eller leverantörerna i den privata.

Och för det andra vara ännu ett bidrag för att försöka hindra Putins framfart.

Åsa Edman
chefsjurist sedan 2014 på Adda. Adda är ett verksamhetsstöd till offentlig sektor och erbjuder avtal och tjänster inom strategisk försörjning. Åsa Edman har tidigare arbetat med policy- och lagstiftningsfrågor, utredningar, direktivförhandlingar, tillsyn med mera i Regeringskansliet, statens utredningsväsende och Nämnden för offentlig upphandling.                                 

Joel Lack
bolagsjurist på Adda sedan 2020. Han har tidigare arbetat med rådgivning och att genomföra upphandlingar som konsult, med upphandlingstillsyn på Konkurrensverket och som bolagsjurist i privat sektor.

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025