Rysslands avskyvärda krig mot grannarna i Ukraina har pågått i drygt sex månader. Ukrainarna kämpar hjältemodigt och på senaste tiden också framgångsrikt mot den ryska militära övermakten. Putin höjer därför insatserna och med den pågående mobiliseringen kommer kriget närmare den vanlige ryssen.
Vi är många som hoppas att det är början på slutet på Putins välde. Men det går inte att blunda inför Ukrainas kamp för sitt land och demokrati men också för den demokratiska ordningen i övriga Europa.
Putin kan inte få diktera villkoren för fria demokratiska länder genom hot och vapenmakt. Då är vi ju inte längre fria. Med Ukraina vid frontlinjen måste vi andra bidra på olika sätt för att hindra fiendens framfart.
Sanktioner mot rysk handel och ekonomi är ett viktigt instrument. Där kan och ska den offentliga upphandlingen i EU och Sverige bidra.
Enligt EUs femte sanktionspaket är det förbjudet att tilldela eller fortsätta fullgörandet av offentliga kontrakt eller koncessionskontrakt med:
- ryska medborgare eller fysiska eller juridiska personer, enheter eller organ som är etablerade i Ryssland,
- juridiska personer, enheter eller organ som till mer än 50 procent direkt eller indirekt ägs av en enhet som avses i föregående punkt, samt
- fysiska eller juridiska personer, enheter eller organ som agerar för, eller på uppdrag av, en enhet som avses i föregående punkter.
Förbudet gäller även underleverantörer och leverantörer eller enheter vars kapacitet åberopas i upphandlingen, under förutsättning att de står för mer än tio procent av kontraktets värde.
För den som vill veta mer har Upphandlingsmyndigheten samlat bra information om hur EUs sanktioner påverkar offentlig upphandling på sin hemsida.
Vi på Adda är igång med att kontrollera Rysslandskopplingar
Vi på Adda är redan igång med att ställa krav i våra upphandlingar för att säkerställa att EUs sanktioner efterlevs. Och vi screenar våra ramavtal för Rysslandskopplingar då förbudet att tilldela kontrakt, enligt dem, gällt sedan 9 april. Från och med den 11 oktober blir det dessutom otillåtet att fortsätta fullgörandet av kontrakt som omfattas av sanktionerna.
Adda har också själv – i egenskap av leverantör till offentlig sektor – fått uppmaningar om att intyga att Adda håller ryssen på armlängds avstånd och har därför screenat våra egna avtal med underleverantörer.
Vi upplever att det finns en stark vilja hos leverantörerna att agera solidariskt och bidra till utredningen men att det är en administrativ utmaning. Viljan finns att inte berika ryska intressen men det är svårt att utreda exempelvis indirekt ägande eller verklig uppdragsgivare.
För att utreda ägarförhållanden och var leverantörer är etablerade har vi använt oss av olika sökverktyg som i flera fall varit ett gott stöd. Efter en genomgång av samtliga avtal fick vi en handfull träffar på leverantörer med misstänkta kopplingar till Ryssland och ryskregistrerade bolag.
För att utreda om och i så fall hur dessa omständigheter kunde träffas av Rysslandssanktionerna kontaktade vi leverantörerna. I flera fall fick vi återkopplingen att det gått år sedan den ryska verksamheten upphört eller det ryska bolaget avyttrats.
En vidare kontroll har tyvärr visat att vissa av de verktyg som vi använt har gett oss gamla uppgifter. Något som sannolikt har att göra med att tillgången till ryska bolagsregister är och har varit begränsad sedan ett antal år. Tyvärr har detta inte alltid framgått tydligt vid sökningarna.
Incitamentet att dölja ägandeförhållandena i ryska bolag har dessutom varit stort alltsedan sanktioner började införas mot Ryssland (Ryssland startade kriget mot Ukraina redan 2014, dessförinnan Georgien 2008 etcetera).
Rysslandskopplingar hittar vi enklast om vi samarbetar
Det vore en välgärning, i syfte att bidra till effektiva ekonomiska sanktioner mot Ryssland och minska den administrativa bördan, om vi på något sätt kunde dela information om faktiska förhållanden som tyder på att sanktionerna ska tillämpas på leverantörerna till offentlig sektor.
Behovet av att kunna fastställa vem som faktiskt äger eller levererar varor och tjänster till ett företag som i sin tur säljer till offentlig sektor kommer dessutom att öka. Samma upplägg följer nämligen av andra EU-förordningar, som exempelvis det nya internationella upphandlingsinstrumentet (IPI). Mer om det ämnet senare i höst.
Vi på Adda håller som bäst på att ta reda på hur vi kan dela resultatet av de kontroller som vi själva gör. Vi vill uppmana er som gör egna kontroller att också hitta sätt att bidra till arbetet med att utreda Rysslandskopplingar genom att sprida era fynd.
Det kan handla om gemensamma kontaktytor med andra upphandlande myndigheter eller leverantörer, eller att skapa forum för sådant kunskapsutbyte. Det kommer för det första vara en hjälp för alla aktörer inom offentlig upphandling att uppfylla sanktionerna, oavsett om det rör sig om köparna i den offentlig sektorn eller leverantörerna i den privata.
Och för det andra vara ännu ett bidrag för att försöka hindra Putins framfart.
Åsa Edman
chefsjurist sedan 2014 på Adda. Adda är ett verksamhetsstöd till offentlig sektor och erbjuder avtal och tjänster inom strategisk försörjning. Åsa Edman har tidigare arbetat med policy- och lagstiftningsfrågor, utredningar, direktivförhandlingar, tillsyn med mera i Regeringskansliet, statens utredningsväsende och Nämnden för offentlig upphandling.
Joel Lack
bolagsjurist på Adda sedan 2020. Han har tidigare arbetat med rådgivning och att genomföra upphandlingar som konsult, med upphandlingstillsyn på Konkurrensverket och som bolagsjurist i privat sektor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer