Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Del 2: Skapa förankring på marknaden

Att förankra upphandlingen på marknaden innan den annonseras kan vara en förutsättning för att få god konkurrens och bra anbud. I del två i vår artikelserie ges konkreta förslag på hur upphandlingen kan förankras hos leverantörerna.

| 2017-10-23
[Serie_Metod_Start]

Att skapa förankring på marknaden ger god konkurrens, vilket är en förutsättning för goda affärer. Utebliven konkurrens ger det omvända. Konkurrens uppnås vanligen inte med automatik då en upphandling annonseras, utan möjligheten att skapa konkurrens ligger i steget före annonseringen. Det handlar ofta om att med relativt små insatser förtjäna leverantörernas intresse och respekt snarare än att ta för givet att alla leverantörer ska prioritera alla upphandlingar lika högt.

Konkurrens uppnås bland annat genom att upphandlaren på olika sätt skapar ett förtroende för att upphandlingen kommer att genomföras med ”fair play” och att alla leverantörer är välkomna att lämna anbud. Potentiellt nya leverantörer ska förstå att de befintliga inte kommer att gynnas. Den befintliga leverantören ska förstå att deras anbud kommer att bedömas i konkurrens och utan särbehandling.

Att uppnå konkurrens kräver visst fotarbete innan annonseringen. Upphandlaren bör lämna sitt skrivbord för att skapa detta förtroende. Särskilt vid små upphandlingar kan det krävas att upphandlaren ”gör reklam” för upphandlingen, framför allt genom att möta leverantörerna för att över huvud taget få något intresse. Träffa gärna potentiella leverantörer var för sig (helst) eller samlat. Informera om tidsplaner och tänkt omfattning av upphandlingen. Formulera gärna principfrågor till leverantörerna som delges dem i förväg. Lyssna på leverantörernas synpunkter, gärna utan att konkurrenten sitter bredvid och lyssnar.

För större upphandlingar finns ofta en medvetenhet om att förberedelser krävs. Större värden står då på spel och kan i regel motivera högre kostnader och mer tid för förberedelser. Arbetet kan med fördel genomföras som en så kallad behovs- och/eller marknadsanalys vars resultat dokumenteras, där resultatet delges leverantörerna. Marknadsanalysen kräver en dialog med leverantörerna och kunskap om marknaden. Varje bransch och marknad fungerar olika och har därför en del oskrivna regler. Upphandlaren kan med fördel söka hjälp av experter om tröskeln för att sätta sig in i och förstå aktuell bransch och marknad är för hög.

Att skapa en dialog med leverantörer – innan en upphandling påbörjas – bör ske med respekt för leverantörernas situation och vad som är rimligt att förvänta sig av leverantörerna utan ersättning. En leverantör lever på att sälja sina varor och tjänster mot betalning. Att fråga efter för stora gratistjänster av en leverantör är inte en bra praxis. Det är därför nödvändigt att avgränsa frågeställningarna man vill ta upp med leverantörerna i detta skede. Ta fram de viktiga och principiella frågorna och be om synpunkter från leverantörerna. Detta förfarande kan anses vara rimligt för en leverantör att ställa upp på. Tänk på att när en köpare frågar sin befintliga eller en potentiell leverantör kan det vara svårt för leverantörerna att säga nej till de ”gratistjänster” som köparen ber om.

Exempel på för stora insatser är när upphandlare sänder preliminära och fullständiga förfrågningsunderlag på remiss till leverantörerna, utan att peka ut vilka avgränsade delar som man särskilt önskar synpunkter på. Detta förfarande kan vara olämpligt av flera skäl. Det första är att om upphandlaren inte avgränsar remissen till de viktiga principfrågorna utan kräver svar på ett helt underlag, ingår även upphandlingsfrågor som är helt ovidkommande för leverantörerna. För det andra avslöjar remissen hur en kommande upphandling ska genomföras, vilket kan strida mot likabehandlingsprincipen om underlaget bara delges ett urval av alla de leverantörer som kan vara intresserade av att delta. För det tredje får de utvalda en längre tidsfrist, om det underlag som går ut på remiss liknar det som senare kommer att annonseras.

För enklare upphandlingar och med ett förfarande som är öppet för alla är remiss av hela upphandlingsdokument ett bra förfarande, om det kombineras med ett peka ut de delar som leverantörerna bör ge synpunkter på.

Upphandlingar med väsentligt värde på marknaden bör alltid genomföras med god konkurrens. Alla sådana upphandlingar som genomförs utan konkurrens är ett misslyckande. Att inte uppnå konkurrens leder till sämre resultat, affärsmässigt sett, och kan även leda till misstankar om en ”riggad” upphandling för att gynna en viss leverantör.

Sammanfattning, Förankring på marknaden

  • En upphandling med god konkurrens är en förutsättning för goda affärer.
  • Konkurrens uppnås bland annat genom att upphandlaren på olika sätt skapar ett förtroende för att upphandlingen kommer att genomföras med ”fair play” och att alla leverantörer är välkomna att lämna anbud.
  • Särskilt vid små upphandlingar kan det krävas att upphandlaren ”gör reklam” för upphandlingen och möter leverantörerna för att över huvud taget få något intresse.
  • Att ha en dialog med leverantörer bör ske med respekt genom att endast ta upp viktiga principfrågor.

 

[Serie_Metod]

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Mats Lindbäck

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026