Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

De prioriterar återvunnet

21 kommuner uppger att de prioriterar återvunnet material i sina upphandlingar, jämfört med 10 kommuner 2019. Pär Larshans, hållbarhetschef på Ragn-Sells som står bakom undersökningen, räknar med en fördubbling även till 2021.

| 2020-06-26
Pär Larshans, hållbarhetschef på Ragn-Sells.

Allt fler svenska kommuner prioriterar aktivt varor tillverkade av återvunnet material i sina upphandlingar. Det visar återvinningsföretaget Ragn-Sells senaste kommunkartläggning.

Av de 204 kommuner som besvarat enkäten uppger 21, motsvarande 10 procent, att deras riktlinjer för upphandling säger att varor tillverkade av återvunnet material ska prioriteras. I undersökningen 2019 var antalet 10 och 2018 var motsvarande siffra åtta kommuner.

Pär Larshans, hållbarhetschef på Ragn-Sells, tycker att utvecklingen går för långsamt men ser det fördubblande antalet mellan 2019 och 2020 som starten på en snabbare omställning.  

– Jag räknar med en fördubbling även till 2021 och hoppas att alla ska arbeta så här 2030. Om kommunerna kommer igång på allvar blir det den viktiga stimulans som marknaden behöver.

Vad krävs för att det ska bli verklighet?

– Det behöver skapas en marknad för cirkulerade material, idag är det småskaligt och riskerar att bli komplicerat då man inte är van. Bland annat saknas standarder, säger Pär Larshans och lyfter även fram den generella bristen på kunskap.

– Det visar sig till exempel att en hel del kommunpolitiker som vi varit i kontakt är med nyfikna men saknar tillräcklig kunskap.

Det behövs också spridas fler goda exempel som kan inspirera andra, enligt Pär Larshans.

Vilka är fördelarna med återvunnet material, förutom de klimatmässiga?

– Rätt gjort kan man spara mycket pengar. Det gäller inte minst inom områden som infrastruktur, byggande och möbler/kontorsinredning.

Av kartläggningen framgår också att fler kommuner ser över sina riktlinjer för att göra sin upphandling mer hållbar.– Att sträva efter att välja återvunnet material i första hand vid all offentlig upphandling är det snabbaste sättet att göra samhället cirkulärt. Regeringen har givit Upphandlingsmyndigheten i uppdrag att öka kännedomen om hur offentlig upphandling kan användas för att bidra till en cirkulär ekonomi, säger Pär Larshans.

 

Dessa kommuner prioriterar återvunnet material

Flen

Gagnef

Gnosjö

Grästorp

Gävle

Halmstad

Hultsfred

Kalmar

Knivsta

Lidingö

Lindesberg

Mellerud

Nybro

Skellefteå

Skurup

Södertälje

Tibro

Västerås

Ystad

Älvdalen

Älvkarleby

Källa: Ragn-Sells

Läs mer: Upphandling HållbarhetÅtervinning

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist