Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Datum på domen räknas inte alltid

RättsfallsanalysI ett nytt kammarrättsavgörande klargörs om de tio dagar under vilka kontrakt inte får ingås efter att en dom har meddelats ska räknas från den dag som anges på domen eller från den dag då domen skickas ut. Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist, kommenterar domen.

| 2024-10-17
Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist.

Örebro kommun genomförde en upphandling av kontorsmöbler och inredning. Två anbudsgivare lämnade anbud.

Input Interiör Göteborg tilldelades inte kontrakt och ansökte om överprövning av upphandlingen. Input ansåg att kommunen hade agerat i strid med LOU på flera sätt, bland annat genom att anta ett anbud som inte uppfyllde alla obligatoriska krav i upphandlingen.

Förvaltningsrätten ansåg inte att kommunen hade agerat i strid med LOU och avslog ansökan om överprövning. Domen daterades den 10 maj 2024 men expedierades (skickades ut) först den 16 maj 2024.

En förlängd avtalsspärr som hindrade kontraktsingående gällde under förvaltningsrättens prövning. En tiodagarsfrist löpte därför efter förvaltningsrättens dom. Tiodagarsfristen innebär att en upphandlande myndighet inte får ingå avtal förrän tio dagar har gått från att förvaltningsrätten har avgjort målet.

Kommunen ingick kontrakt med den vinnande leverantören den 21 maj 2021, det vill säga elva dagar efter det datum som angavs på förvaltningsrättens dom men fem dagar efter att domen expedierades.  

Input överklagade förvaltningsrättens dom. Enligt Input hade kommunen ingått kontraktet innan tiodagarsfristen löpte ut. Input yrkade därför att kammarrätten skulle ogiltigförklara det ingångna kontraktet.

Kammarrättens bedömning
Eftersom kontrakt hade ingåtts saknade kammarrätten möjlighet att överpröva upphandlingen. Frågan i kammarrätten var i stället huvudsakligen om kommunen hade ingått kontrakt i strid med tiodagarsfristen.

Om ett kontrakt har ingåtts i strid med tiodagarsfristen kan kontraktet ogiltigförklaras. För att domstolen ska kunna ogiltigförklara kontraktet krävs det då också att någon annan bestämmelse i LOU har överträtts samt att detta har medfört skada för leverantören.

Kammarrätten hade alltså först att ta ställning till frågan om när en domstol ska anses ha avgjort ett mål.

I den frågan konstaterade kammarrätten att det varken av lag eller förarbeten framgår vid vilken tidpunkt en domstol ska anses ha avgjort ett mål.

Kammarrätten beaktade därför närliggande regler och domstolspraxis, bland annat Högsta förvaltningsdomstolens avgörande HFD 2020 not.31. I det avgörandet ansågs en dom vara meddelad den dag då domen gjordes tillgänglig för utomstående, trots att det skedde en senare dag än det datum som angavs på domen.

Sammantaget ansåg kammarrätten att ett mål avgörs först när avgörandet expedieras. En annan ordning skulle medföra flera nackdelar, bland annat att en frist skulle kunna börja löpa innan parterna har fått kännedom om avgörandet.

Även om förvaltningsrättens dom hade daterats den 10 maj 2024 så hade den inte expedierats förrän den 16 maj 2024. Förvaltningsrätten hade därmed avgjort målet först den 16 maj.

Följaktligen började tiodagarsfristen löpa från den 16 maj och kommunen hade ingått kontrakt i strid med tiodagarsfristen. Input hade dock inte visat någon överträdelse av LOU, varför kammarrätten avslog yrkandet om att kontraktet skulle ogiltigförklaras.

Analys
Tiodagarsfristen börjar löpa från att målet har avgjorts. Vanligen skickas domar ut samma dag som de är daterade och någon fråga om när målet har avgjorts uppkommer då inte.

Av 4 § förordningen (2003:234) om tiden för tillhandahållande av domar och beslut, med mera följer dock att en dom ska skickas till parterna senast en vecka efter dagen för avgörandet. Ordalydelsen indikerar att ett mål kan anses vara avgjort innan domen tillgängliggörs för parterna. 

I samband med att nu gällande LOU antogs, uttalade Lagrådet att tiodagarsfristen borde räknas från den dag då ett avgörande meddelas så att det inte råder någon tvekan om när fristen börjar löpa. Lagstiftaren ansåg dock inte att några tillämpningsproblem borde uppkomma om fristen knöts till när målet avgörs. Detta eftersom tidpunkten då ett mål avgörs sammanfaller med den tidpunkt då avgörandet meddelas.

Det är möjligt att lagstiftaren har avsett att tiodagarsfristen ska börja löpa från det att en dom expedieras, men eftersom fristen är knuten till när målet har avgjorts har detta inte varit helt tydligt.

Kammarrättens avgörande är därför ett välkommet klargörande om att ett mål inte avgörs förrän domen tillgängliggörs för parterna och att det är först då tiodagarsfristen börjar löpa.

En annan ordning vore otillfredsställande eftersom en leverantör då riskerar att bara få ett fåtal dagar på sig att agera. Tio kalenderdagar är redan en kort tid att ta ställning till och upprätta ett överklagande.

Den praktiska konsekvensen av kammarrättens avgörande är att varken upphandlande myndigheter eller leverantörer kan förlita sig på den dag som anges på en dom.

Avgörandet ställer därför krav på att upphandlande myndigheter förvissar sig om när en dom har expedierats innan kontrakt ingås eftersom det kan vara en annan dag än den som anges på domen.

Även leverantörer bör vara uppmärksamma på när expediering sker eftersom det styr vilken dag leverantörer behöver få ett beslut från kammarrätt som hindrar myndigheten från att ingå kontrakt.

I kammarrätten inträder inte någon förlängd avtalsspärr per automatik utan den leverantör som vill överklaga en förvaltningsrättsdom behöver därför få ett beslut från kammarrätten som hindrar att kontrakt ingås under tiden målet prövas. Om inte sådant beslut meddelas och myndigheten ingår kontrakt kan inte kammarrätten överpröva upphandlingen. För att vara säker på att kontrakt inte hinner ingås bör leverantören vinnlägga sig om att ett sådant beslut kan meddelas innan tiodagarsfristen löper ut.

Slutligen ska nämnas att överklagandefristen för en leverantör formellt är tre veckor från att leverantören får del av en dom. Eftersom den upphandlande myndigheten efter tio dagar kan ingå kontrakt är det i praktiken tiodagarsfristen som styr när ett överklagande måste ges in.

Tyvärr förekommer det att leverantörer missuppfattar lagen och överklagar efter att tiodagarsfristen löpt ut eller missar att yrka att domstolen ska fatta beslut som hindrar kontraktsingående, med följden att kontrakt hinner ingås. Målet kan då inte längre prövas utan kammarrätten avskriver målet.

Mål
Kammarrätten i Göteborg, mål nr 3477-24.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?

Nytt från Upphandling24

  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden
  • Uppsalamålet: 4, 5 eller 7 villkor

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025