– Mervärdet för oss är att vi finns i sju dalakommuner med medarbetare som bor i exempelvis Falun, Avesta och Borlänge och med kontor i Ludvika. Vi räknar därmed med att bli mer attraktiva som arbetsgivare genom att erbjuda en hög flexibilitet kring hur man vill jobba, säger Anders Karlin, chef för Upphandlingscenter.
Under pandemin har Upphandlingscenter passat på att genomföra ett särskilt projekt, Framtidens arbetsplats, som grund för arbetsformer i ett ”normalläge” efter pandemin.
– Nuläget är att vi följer en plan för återgång till arbete som gäller fram till sommaren med stegvis en dag på plats följt av att uppmuntra till två och från april två dagar på plats, distans tre, säger Anders Karlin.
Arbetet med Framtidens arbetsplats har landat i ett antal slutsatser och rekommendationer utifrån en bedömning att fördelarna överväger nackdelarna med att göra distansarbete till en naturlig del av arbetslivet framöver.
I projektet har Upphandlingscenter fungerat som ”pilot” tillsammans med ekonomiavdelningen i Ludvika kommun.
– Från projektarbetet finns ett antal förslag att gå vidare med och där Upphandlingscenter vill vara en fortsatt spjutspets inom Ludvikas kommunorganisation för att pröva nya arbetssätt. Vi ska ha en hög flexibilitet kring att jobba på distans och på plats, säger Anders Karlin med tillägget att man nu väntar på beslut under våren inom Ludvika kommun om riktlinjer för arbete på distans som nästa steg i processen.
I Dalarna som helhet har inte minst fackliga påtryckningar gjort att lösningar för fortsatt distansarbete kommit upp till diskussion.
Vision – som bland annat organiserar upphandlare – har årsmötesbeslut på att driva frågorna.
-Det har krävt en hel del jobb med att påverka chefer och politiker. Visst kan det skilja en del i synsätt mellan olika kommuner, men nu tycker jag ändå att man överlag försöker vara generösa, säger Håkan Jansson, ordförande för Vision Region Dalarna.
– Det finns en attraktivitetsfaktor som arbetsgivarsidan knappast kan bortse från. Erbjuder man inte möjligheter till hemarbete, så får man helt enkelt svårare att rekrytera.
Tidigare såg Region Dalarna ut att gå emot de fackliga önskemålen. SvT granskade de olika uppfattningarna i ett inslag för några veckor sedan, men tidigare i veckan nådde parterna fram till en grundöverenskommelse.
– Den bygger på att medarbetare i genomsnitt ska kunna jobba hemifrån två dagar i veckan – sedan är det upp till respektive medarbetare och närmaste chef som berörs att nå fram till praktiska lösningar, säger Håkan Jansson.
I sydöstra delen av Dalarna är Smedjebacken exempel på en kommun som i grunden är positiv till distansarbete.
Ett särskilt avtal har tagits fram för att reglera distansarbete och Lina Kihlmark, upphandlingsansvarig i kommunen, ser fram emot att delvis arbeta på distans även fortsättningsvis.
-Nu jobbar vi två dagar på plats och tre dagar hemifrån vilket känns som en optimal mix för oss och den enhet som vi tillhör, säger Lina Kihlmark.
Hon utvecklar för- och nackdelar:
– En av fördelarna med att arbeta hemifrån är att man är mindre stressad över att få ihop livspusslet och man arbetar mycket mer fokuserat och ”ostört” – att man inte har så många avbrott som när man är på plats på kontoret.
– Sen är ju såklart nackdelen att det kan bli ensamt och lite osocialt men vi har under hela tiden som vi har arbetat hemma haft dagliga avstämningar via Teams med min närmsta kollega och också löpande avstämningar och digitala, gemensamma fikapauser med hela ekonomi- och upphandlingsavdelningen.
Lina Kihlmark berättar mer om sin arbetsvardag i ett SvT-inslag.
Man spar ju på miljön och även kostnader för bil då man slipper onödiga resor,