Försöken att locka fler småföretag att buda i offentliga upphandlingar har tagit sig många uttryck genom åren. Förbättrad information om upphandlingar och småköpsavtal med lokala leverantörer är några sätt att skärpa konkurrensen.
Upphandlingsdialog Dalarna, som är ett samarbetsprojekt mellan nio myndigheter och organisationer, har nu utvecklat en modell för direktupphandling. Modellen har tagits fram utifrån länets behov och består av tio tydliga rekommendationer.
Idag samlas närmare femtio av länets förtroendevalda politiker i Falun för att få veta mer om ”dalamodellen”. Det bjuds också på information om den sedan årsskiftet nya lagstiftningen samt och om nationella upphandlingsstrategin.
På fredag är målgruppen upphandlare och inköpare:
– Vi byter lokal för fredagsseminariet för att alla som vill ska få plats, säger Kerstin Angberg Morgården, processledare på Länsstyrelsen i Dalarnas län, som i dagsläget har en god bit över hundra anmälda.
I Dalarna är den offentliga marknadens värde cirka 20 miljarder kronor. Även om det inte finns några siffror på hur stor del som direktupphandlas vet man att 73 procent av alla upphandlingar som genomförs i Sverige är just direktupphandlingar.
– Det finns med andra ord väldigt stora möjligheter att stärka det lokala näringslivet genom att göra det enklare för dem att delta i direktupphandlingar, säger Kerstin Angberg Morgården.
Modellen rekommenderar bland annat att utforma enkla mallar och använda ett begripligt språk i upphandlingsdokumenten. Utöver att upprätta leverantörsregister är annonsering på webben viktigt.
Att alltid ställa rimliga och proportionella krav hör också till de tio punkterna. Liksom att utveckla dialogen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer