Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

CPV-koder: Så undviker du misstag

Juridisk krönikaFör att underlätta för leverantörer och upphandlande organisationer att hitta rätt bland annonserade offentliga upphandlingar används ett klassificeringssystem utifrån en EU-rättslig gemensam terminologi, så kallade CPV-koder. Systemet med CPV-koder har funnits sedan 1993 och trots att det sedan 2006 är obligatoriskt kvarstår en del utmaningar och oklarheter kring dess användning, skriver Anna Larsson och Ebba Bertilsdotter, bolagsjurister på Adda.

| 2024-09-03
Anna Larsson och Ebba Bertilsdotter, bolagsjurister på Adda.

I denna artikel tittar vi närmare på vilka rättsliga konsekvenser som kan uppstå vid felaktig kodning och ger praktiska råd för att undvika vanliga misstag.

CPV-systemet
CPV-systemet, eller The Common Procurement Vocabulary, används för att  standardisera klassificeringen av upphandlingsföremål inom Europeiska unionen. Den senaste versionen av systemet antogs 2008, men den första versionen av CPV publicerades redan 1993.

Syftet med systemet är att skapa en transparent och öppen konkurrens inom EU:s inre marknad, genom att förenkla och skapa enhetlighet samt öka tillgängligheten för att göra det lättare att hitta och jämföra upphandlingsannonser.

Systemet ska även bidra till att minska språkbarriärer över gränserna och göra det lättare att ta fram statistik. CPV-systemet är helt enkelt ett av de verktyg som bidrar till att uppnå de mål som anges i EU:s direktiv om offentlig upphandling. Systemet har som sagt använts länge, men det saknas bindande anvisningar för hur kodningen enligt systemet ska användas.

CPV-systemet får relevans inte minst när en upphandlande organisation ska avgöra om en tjänst omfattas av begreppet ”sociala tjänster och andra särskilda tjänster” och därmed faller under bilaga 2 till lagen om offentlig upphandling (LOU) respektive lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF).

Bedömningen tar sikte på om den upphandlande organisationen i det enskilda fallet kan använda sig av det förenklade regelverket i lagstiftningen för upphandlingen eller inte. I sammanhanget ska särskilt understrykas att direktupphandlingsgränsen för denna typ av tjänster är betydligt högre än den för andra tjänsteupphandlingar, närmare bestämt 8 109 450 kronor i stället för 700 000 kronor.

Val av fel CPV-kod föranleder inga rättsliga konsekvenser – eller?
Det kan finnas situationer där det är svårt att avgöra vilken CPV-kod som ska användas. Som exempel kan anges att det är svårt att avgöra vad som är skillnaden mellan CPV-koden 80420000-4 E-lärande, som är en bilaga 2-tjänst, och 48931000-3 (08) Programvara för utbildning, som inte är en bilaga 2-tjänst. Normalt sett kan vi ta ledning i förarbetena för att tolka regelverket, men för CPV-systemet finns det inte några förarbeten som förklarar hur koderna ska tolkas.

En felaktigt angiven CPV-kod ska emellertid enligt praxis från EU-domstolen i princip inte få några rättsliga konsekvenser. Om en upphandlande organisation däremot med avsikt valt fel CPV-kod, för att skada en eller flera leverantörers intressen och därmed snedvrida konkurrensen, kan situationen bedömas annorlunda. Detta eftersom ett sådant tillvägagångssätt skulle strida mot förbudet att utforma en upphandling på ett sätt som snedvrider konkurrensen (jfr. EU-domstolens dom C‑486/21, SHARENGO p. 73).

I Sverige har underrätterna gjort samma bedömning, det vill säga att en förutsättning för att missvisande eller felaktiga CPV-koder ska kunna föranleda konsekvenser, i form av ingripande i en upphandling enligt 20 kap. 6 § LOU, är att det är visat att det skett i syfte att skada en eller flera ekonomiska aktörers intressen och därmed att snedvrida konkurrensen (se exempelvis Förvaltningsrätten i Linköping mål nr 8729-23).

Inriktningen på praxis i Sverige har länge varit att CPV-koderna inte på ett uttömmande och entydigt sätt syftar till att beskriva upphandlingsföremålet och att det därför inte har spelat så stor roll om CPV-koden blivit fel, genom att ansvaret för att ändå hitta upphandlingarna till stora delar har lagts på leverantörerna.

Ett avgörande sticker dock ut, där Förvaltningsrätten i Jönköping (mål nr 6139-14) ansåg att den upphandlande myndigheten hade brutit mot transparensprincipen genom att använda en alltför bred CPV-kod och att leverantören därför lidit skada.

Angripande av ett avtal som redan har ingåtts, mot bakgrund av användandet av felaktiga CPV-koder, är däremot en annan historia. I två nyligen avgjorda mål har den felaktiga användningen av CPV-koder fått till följd att avtal har ogiltigförklarats.

Förvaltningsrätten i Härnösand, mål nr 3122-23 E
En region (Regionen) genomförde ett öppet förfarande avseende ett avtal om infasning och tillhandahållande av en digital plattform för individuellt anpassad vård i hemmet. Med plattformen kunde patienterna själva mäta och rapportera sina värden samt erbjudas egenvårdsstöd och digital  kommunikation med hälso- och sjukvårdspersonal (Lösningen).

Upphandlingen resulterade i att Regionen ingick ett avtal med Leverantör A under fyra år. När det upphandlade avtalet löpte ut direktupphandlade regionen Lösningen och ingick ett nytt avtal med Leverantör A (Avtalet).

Regionen valde att direktupphandla Avtalet med hänvisning till att detta avsåg tjänster som utgjorde bilaga 2-tjänster och att kontraktsvärdet understeg 7 802 550 kronor, vilket var den direktupphandlingsgräns som gällde för bilaga 2-tjänster vid tillfället då avtalet tecknades.

Den klagande leverantören ansökte om ogiltigförklaring av avtalet och anförde att upphandlingsföremålet var en medicinteknisk produkt som inte omfattades av bilaga 2 till LOU och att den tillämpliga direktupphandlingsgränsen skulle anses vara 700 000 kronor.

Förvaltningsrätten fann att Avtalet inte kunde anses avse en sådan tjänst som omfattades av den högre direktupphandlingsgränsen och konstaterade att Avtalets värde vida överskred den lägre direktupphandlingsgränsen.

Enligt domstolen var Avtalet en förlängning av det tidigare upphandlade avtalet, där Regionen tillämpat helt andra CPV-koder som inte fanns i bilaga 2. Detta var en omständighet som enligt domstolen starkt talade för att det var fråga om samma upphandlingsföremål och samma CPV-kod som tidigare. Desutom ansåg domstolen att Regionen inte närmare förklarat varför inte samma CPV-koder skulle tillämpas på samma upphandlingsföremål och lade även vikt vid att Avtalet avsåg en digital plattform och därtill hörande tekniska supporttjänster. Enligt förvaltningsrätten var det inte fråga om vårdtjänster som anges i bilaga 2, då själva vården som Lösningen omfattade skulle utföras av Regionens egen vårdpersonal.

Förvaltningsrätten konstaterade dessutom att det inte fanns skäl att låta avtalet bestå på grund av tvingande hänsyn till ett allmänintresse, eftersom Regionen även utan Avtalet skulle kunna tillgodose att berörda patienter får behövlig vård. Domen överklagades till kammarrätten, som beslutade att inte meddela prövningstillstånd (Kammarrätten i Sundsvall, mål nr 785-24).

Förvaltningsrätten i Malmö mål nr 464-24
Förvaltningsrätten i Malmö har avgjort ett liknande mål som bland annat gällde användningen av CPV-koder i en direktupphandling av ett avtal om trygghetslarm och larmmottagning (Avtalet). Den klagande leverantören, Leverantör A, yrkade att Avtalet mellan kommunen (Kommunen) och konkurrenten, Leverantör B, skulle ogiltigförklaras då det ingåtts utan föregående annonsering och utan att kraven för direktupphandling i LOU var uppfyllda.

Förvaltningsrätten konstaterade att Kommunen inte hade visat att upphandlingen kunde genomföras med stöd av bilaga 2 till LOU, vilket innebär att direktupphandlingsgränsen på 700 000 kronor överskreds. Domstolen angav att det är själva upphandlingsföremålet som bestämmer hur en upphandling ska klassificeras och inte de faktiska CPV-koderna samt att upphandlingsföremålet i målet borde omfattas av flera olika CPV-koder. Domstolen ansåg inte att det varit tillräckligt att Kommunen hänvisat till sociala tjänster och larmövervakningstjänster i bilaga 2 till LOU.

Trots att förutsättningarna för att ogiltigförklara Avtalet var uppfyllda beslutade förvaltningsrätten i det här fallet att Avtalet skulle få bestå på grund av tvingande hänsyn till ett allmänintresse. Detta beslut grundades på att en ogiltigförklaring skulle kunna leda till allvarliga konsekvenser för enskilda och Kommunen, särskilt med tanke på trygghetslarmens betydelse för säkerhet och hälsa. Domen överklagades inte till kammarrätten och har vunnit laga kraft.

Tänk efter före valet av CPV-kod
I avvaktan på överrättspraxis vill vi gärna skicka med ett antal råd till upphandlande organisationer, gällande just valet av CPV-koder och bedömningen av tillämplig direktupphandlingsgräns.

  • Var särskilt noggrann gällande valet av CPV-kod vid upphandlingar av upphandlingsföremål som ska användas av enskilda, då en ogiltigförklaring av ett avtal kan få stora konsekvenser för dessa personer. Särskilt om upphandlingsföremålet ska användas av sårbara individer som barn eller äldre.
  • Det är det faktiska upphandlingsföremålet som avgör vad det är för regelverk som tillämpas, inte den CPV-kodning som den upphandlande organisationen använder.
  • Precisera upphandlingsföremålet så tydligt som möjligt genom användning av flera CPV-koder och undergrupper, i stället för hänvisning till bara en huvudgrupp, för att inte riskera att bryta mot transparensprincipen. Ta gärna vägledning i Europeiska kommissionens ”Handledning för den gemensamma terminologin vid offentlig upphandling (CPV)”.
  • Även om risken för att upphandlingen ifrågasätts är låg kan det vara olämpligt att använda en felaktig CPV-kod av andra skäl. Det kan leda till begränsad konkurrens genom färre anbud, onödiga förseningar, ökade kostnader och badwill för den upphandlande organisationen.
  • Genomför en noggrann uppskattning av avtalets värde före upphandlingen påbörjas, för att undvika ett överskridande av tillämplig direktupphandlingsgräns.

Anna Larsson
Ebba Bertilsdotter
Bolagsjurister på Adda

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "CPV-koder: Så undviker du misstag"

  1. David Sundgren skriver:
    2024-09-09 kl. 15:26

    Om jag uppfattat det rätt prenumererar många leverantörer på utvalda CPV-koder och får notiser när upphandlingar inom dessa områden annonseras. Fel CPV-kodning gör att de inte får något meddelande om upphandlingen och de riskerar att gå miste om den. Detta måste väl vara ett fel som går att överpröva med framgång?

    Svara
    1. Anna Larsson skriver:
      2024-09-10 kl. 10:45

      Hej David! Tack för din fråga.

      Ja, det är möjligt att överpröva en upphandling på grund av felaktig CPV-kodning, men framgången beror på omständigheterna i det enskilda fallet. För att en överprövning ska lyckas krävs det att den felaktiga CPV-kodningen har skett i syfte att skada en eller flera leverantörers intressen och därmed snedvrida konkurrensen. Om det kan visas att den felaktiga CPV-kodningen har lett till att en leverantör inte fått kännedom om upphandlingen och därmed lidit skada, kan detta utgöra grund för överprövning.

      Som anges i krönikan syftar inte CPV-koderna till att på ett uttömmande och entydigt sätt beskriva upphandlingsföremålet, utan det ankommer enligt praxis på en presumtiv anbudsgivare att aktivt söka efter tillgängliga upphandlingar och att en upphandlingsannons kan sökas fram utifrån andra kriterier än CPV-kod.

Lämna ett svar till David Sundgren Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget