Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Coronaviruset: Så hanteras akuta behov

Den rådande coronapandemin kan förorsaka plötsliga eller helt andra behov av varor, tjänster och byggentreprenader. Advokaterna Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi, redogör för hur du ska gå tillväga.

| 2020-03-24

Den senaste händelseutvecklingen relaterade till coronaviruset covid-19 innebär många utmaningar för samhället i stort, men kanske särskilt för offentlig sektor. Detta inkluderar flera upphandlingsrättsliga överväganden, i synnerhet till hur akuta behov som uppstått ska tillgodoses.

Det finns två huvudsakliga alternativ för att hantera akuta behov när de befintliga avtalen inte kan användas. Det ena är genom direktupphandling och undantaget för synnerlig brådska enligt 6 kap. 15 § LOU.

I den rådande situationen kan direktupphandling användas om

  • det föreligger ett akut behov, 
  • det finns ingen tid att hålla de frister som ett annonserat förfarande kräver,
  • behovet har uppkommit till följd av en oförutsedd händelse, och
  • det som anskaffas är absolut nödvändigt.

Det krävs inget längre resonemang för att konstatera att coronapandemin inte är något som en vanlig upphandlande myndighet i Sverige bör ha kunnat förutse. Så länge det rör sig om ett akut behov, och det rör sig om varor, tjänster eller byggentreprenader som är absolut nödvändiga (alltså av avgörande betydelse för verksamheten eller för att förhindra smittspridning), finns det goda förutsättningar för att kunna direktupphandla.

Det andra alternativet för att tillgodose akuta eller nya behov är att ändra och utvidga befintliga avtal. Detta kan göras enligt 17 kap. 12 § LOU om behovet av ändringen beror på omständigheter som myndigheten varken förutsåg eller borde ha förutsett vid beslutet att tilldela kontraktet. Återigen, det krävs inget längre resonemang för att konstatera att coronapandemin är en oförutsedd händelse.

Så länge ändringen inte innebär att avtalets värde ökar med mer än 50 procent, och att avtalets övergripande karaktär inte ändras (ett köpeavtal får inte bli ett hyresavtal), kan befintliga avtal utvidgas.

Det kan exempelvis röra sig om ramavtal där den avtalade produkten är slutsåld men som kan ersättas av en liknande produkt som inte är avtalad.

Ett annat exempel är att utöka avtalade volymer i avtalet. Ett sista exempel är att avtalet rör helt andra varor och tjänster men att leverantören även kan tillhandahålla de nya varorna eller tjänsterna som behövs på grund av coronapandemin. I samtliga exempel kan det befintliga avtalet utvidgas.

Vi vill med denna krönika framhålla att upphandlingsregelverket ger goda verktyg för att möta de utmaningar som coronapandemin innebär, i vart fall från ett legalt perspektiv. De verkliga utmaningarna kvarstår såklart.

Avslutningsvis vill vi passa på att rikta ett särskilt tack till alla medarbetare i offentlig sektor som just nu bekämpar Coronaviruset och dess konsekvenser. Ni gör ett fantastiskt arbete och vi är alla väldigt tacksamma för er insats.

Juristpanelen

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

GÄSTKRÖNIKA: Varför har vi inte fler auktorisationssystem?GÄSTKRÖNIKA: Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Erik : GÄSTKRÖNIKA: Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…

Senaste inläggen

  • GÄSTKRÖNIKA: Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026