Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Cirkulärt när Malmö köper skyltar

Inslag av både återbruk och återvinning. Det blev resultatet när Malmö stad upphandlade skyltar. ”Vi fick en bra fördelning mellan anbudspris och mervärde för cirkulära krav”, konstaterar upphandlaren Robin Hörqvist.

| 2021-03-12

Malmö stad har tecknat ett koncerngemensamt avtal för skyltar till bland annat skolor, bibliotek, bostadsfastigheter och kontor. Tidigare gjorde förvaltningar och bolag egna direktupphandlingar, alternativt att de ingick i en entreprenadupphandling.

Robin Hörqvist, ansvarig upphandlare, berättar att det tidigt fanns ett mål att få in cirkulära inslag i avtalet. 

– Utmaningen var att skapa cirkulära krav som går att utvärdera och att lägga mervärden på en rimlig nivå så att de inte blir oproportionerliga, säger han.

Inför upphandlingen scannade han marknaden och träffade bland annat ett lokalt skyltföretag som har ett tydligt tänk för återbruk och återvinning.

Malmö stad valde sedan att ställa tre cirkulära krav, vilka kunde generera mervärde som verifieras genom bland annat referenser. 

  1. Att leverantören temporärt lagerhåller skyltar som inte används och reparerar dem vid behov. Mervärde: 10 procents prisavdrag om leverantören har erfarenhet av lagerhållning.
  2. Att leverantören återtar skyltar som inte längre används och återbrukar hela eller delar av dem i sin produktion. Mervärde: 10 procents prisavdrag om leverantören har erfarenhet at tillvägagångssättet.
  3. Att leverantören har en väl utförd materialåtervinningsprocess och avfallshantering. Mervärde: 20 procents prisavdrag om skyltarnas olika material separeras innan återvinning så att aluminium, plast, glas och elektronik kan återvinnas var för sig.

Fem anbud kom in varav fyra godkändes. Men bara ett bolag, Accus AB som också tog hem uppdraget, uppfyllde samtliga krav för mervärde.

Robin Hörqvist, som påbörjade upphandlingen sommaren 2020, är nöjd med utfallet.

– Jag tycker det blev väldigt bra. Förutom miljöfördelarna, som vi kommer att följa upp, är jag övertygad om att vi sparar pengar också eftersom alla skyltar nu köps till avtalade konkurrensutsatta priser. 

Avtalet, som tecknades i början av mars, löper över fyra år och beräknas omfatta 2-3 miljoner kronor per år.

– Nu ska vi bestämma vilka fasta skyltstorlekar verksamheterna ska kunna avropa. Det gör att de enklare kan återanvändas. Intresset är redan stort, bland annat väntar 16 skolor på att få beställa, säger Robin Hörqvist.

 

 

Läs mer: Upphandling CIrkulär ekonomiMalmö stadÅterbrukÅtervinning

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist