Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Byggbranschen — en reglerad bransch

ExpertkommentarByggbranschen är mer reglerad än många andra branscher. Det är svårt att komma med nya lösningar när det finns så många olika standarder som styr, skriver Magnus Josephson.

| 2020-08-26
Magnus Josephson är en av Inköpsrådets experter.

Fråga: Varför är upphandlingar av byggtjänster och många andra branscher ofta styrda av lägsta pris? Vad skulle kunna förändra detta?

Svar: De två senaste expertfrågorna har handlat om byggbranschen. Vi avslutar det avsnittet med en fråga om prisets betydelse jämfört med kvaliteten vid byggupphandlingar.

Byggbranschen är mer reglerad än andra branscher.  Det påverkar i sin tur dialogen med köpare av byggentreprenader. Det är svårt att komma med nya innovativa och kvalitetshöjande lösningar när det finns så många olika standarder som styr vad som måste göras i en entreprenad.

Det är min uppfattning att det är därför som byggbranschen också är den som kommit längst med standardiserade förfrågningsunderlag – på gott och ont.

Standardisering har både fördelar och nackdelar.

Fördelarna är att standardiseringen skapar en vana vid att upphandla på ett visst sätt. Efter ett tag ser man vad som fungerar och då fortsätter man att göra på det sättet. Både köpare och säljare vänjer sig vid vissa rutiner som framför allt effektiviserar upphandlings- och anbudsarbetet.

Upphandlingarna blir väldigt likartade vilket också skapar skalfördelar, man hinner kanske göra fler upphandlingar eller lägga tid på annat.

Å andra sidan kan det bli svårt att komma med nya idéer om alla är vana vid ett visst sätt att arbeta. Risken är då att fokus ligger mer på att göra upphandlingen som man brukar göra i stället för att titta framåt och ställa sig frågan: vad vill vi att det upphandlade avtalet ska ge för resultat?

Hur ska man förhålla sig till detta som leverantör?
Mindre byggentreprenader tenderar att oftast handlas upp till lägsta pris och jag bedömer att det kommer att fortsätta vara så under överskådlig tid. Men generellt kan sägas att om ni vill komma bort från lägsta pris vid mindre uppdrag bör ditt företag kunna erbjuda kunskap inom någon unik nisch där konkurrensen är mindre.

Kan du marknadsföra dig som nischleverantör, till exempel inom byggen på kyrktak, kulturbyggnader eller skolor, kanske du kan undanröja ett stort antal konkurrenter vid en upphandling. Du vet bäst själv hur konkurrensen ser ut inom det område ert företag verkar inom, om det är stor eller liten konkurrens. Titta på vilka tjänster till offentlig sektor som skulle vara både värdefulla och nischade så är det en bra början.

Ett annat sätt är ni försöker förändra köparens sätt att tänka inom de befintliga kraven. Ett bra exempel är miljökrav. Normalt så vill köparen att anbudsgivaren ska skicka in ett intyg om att man är miljöcertifierad eller har en miljöpolicy för att de ska bli kvalificerade.

Om ert företag har en tydlig miljöprofil i ert sätt att arbeta så kan det även ge er fördelar i utvärderingen av en upphandling. Ett möjligt utvärderingskriterium för ett byggprojekt kan vara att den som lämnar den mest miljövänliga lösningen för projektet kommer att få uppdraget. En sådan affär kan givetvis fortfarande avgöras på lägst pris, men kravet för att få bli utvärderad har höjts.

De som inte har ett beprövat koncept för miljövänligt byggande kan inte ens lämna ett anbud. Utmaningen är att få köparen att se andra värden än de som finns i det standardiserade förfrågningsunderlaget, som till exempel miljövänligare byggteknik och mindre verksamhetspåverkan under byggnationen. Sådant är kunderna oftast villiga att betala mer för eftersom det både hjälper dem att nå sina mål och att bedriva sina normala verksamheter under pågående byggprojekt.

Därmed avslutar jag ”mini-serien” om upphandling av byggentreprenader. Nästa gång ska jag ta upp frågor om ett helt nytt område: Hur kan man som leverantör använda artificiell intelligens – AI – för att skapa effektivare marknadsföring, försäljning och anbudsarbete? Välkommen till en ny värld av möjligheter!

Magnus Josephson

Kontakta Magnus Josephson om du har frågor om dina affärer.
Mejla info@inkopsradet.se

Läs mer: ExpertkommentarInköpsanalys

Magnus Josephson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Josephson

Magnus Josephson är upphandlingsjurist och affärsrådgivare med fokus på hur både säljare och köpare kan skapa bra avtal och investeringar.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt