Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Byggbranschen — en reglerad bransch

ExpertkommentarByggbranschen är mer reglerad än många andra branscher. Det är svårt att komma med nya lösningar när det finns så många olika standarder som styr, skriver Magnus Josephson.

| 2020-08-26
Magnus Josephson är en av Inköpsrådets experter.

Fråga: Varför är upphandlingar av byggtjänster och många andra branscher ofta styrda av lägsta pris? Vad skulle kunna förändra detta?

Svar: De två senaste expertfrågorna har handlat om byggbranschen. Vi avslutar det avsnittet med en fråga om prisets betydelse jämfört med kvaliteten vid byggupphandlingar.

Byggbranschen är mer reglerad än andra branscher.  Det påverkar i sin tur dialogen med köpare av byggentreprenader. Det är svårt att komma med nya innovativa och kvalitetshöjande lösningar när det finns så många olika standarder som styr vad som måste göras i en entreprenad.

Det är min uppfattning att det är därför som byggbranschen också är den som kommit längst med standardiserade förfrågningsunderlag – på gott och ont.

Standardisering har både fördelar och nackdelar.

Fördelarna är att standardiseringen skapar en vana vid att upphandla på ett visst sätt. Efter ett tag ser man vad som fungerar och då fortsätter man att göra på det sättet. Både köpare och säljare vänjer sig vid vissa rutiner som framför allt effektiviserar upphandlings- och anbudsarbetet.

Upphandlingarna blir väldigt likartade vilket också skapar skalfördelar, man hinner kanske göra fler upphandlingar eller lägga tid på annat.

Å andra sidan kan det bli svårt att komma med nya idéer om alla är vana vid ett visst sätt att arbeta. Risken är då att fokus ligger mer på att göra upphandlingen som man brukar göra i stället för att titta framåt och ställa sig frågan: vad vill vi att det upphandlade avtalet ska ge för resultat?

Hur ska man förhålla sig till detta som leverantör?
Mindre byggentreprenader tenderar att oftast handlas upp till lägsta pris och jag bedömer att det kommer att fortsätta vara så under överskådlig tid. Men generellt kan sägas att om ni vill komma bort från lägsta pris vid mindre uppdrag bör ditt företag kunna erbjuda kunskap inom någon unik nisch där konkurrensen är mindre.

Kan du marknadsföra dig som nischleverantör, till exempel inom byggen på kyrktak, kulturbyggnader eller skolor, kanske du kan undanröja ett stort antal konkurrenter vid en upphandling. Du vet bäst själv hur konkurrensen ser ut inom det område ert företag verkar inom, om det är stor eller liten konkurrens. Titta på vilka tjänster till offentlig sektor som skulle vara både värdefulla och nischade så är det en bra början.

Ett annat sätt är ni försöker förändra köparens sätt att tänka inom de befintliga kraven. Ett bra exempel är miljökrav. Normalt så vill köparen att anbudsgivaren ska skicka in ett intyg om att man är miljöcertifierad eller har en miljöpolicy för att de ska bli kvalificerade.

Om ert företag har en tydlig miljöprofil i ert sätt att arbeta så kan det även ge er fördelar i utvärderingen av en upphandling. Ett möjligt utvärderingskriterium för ett byggprojekt kan vara att den som lämnar den mest miljövänliga lösningen för projektet kommer att få uppdraget. En sådan affär kan givetvis fortfarande avgöras på lägst pris, men kravet för att få bli utvärderad har höjts.

De som inte har ett beprövat koncept för miljövänligt byggande kan inte ens lämna ett anbud. Utmaningen är att få köparen att se andra värden än de som finns i det standardiserade förfrågningsunderlaget, som till exempel miljövänligare byggteknik och mindre verksamhetspåverkan under byggnationen. Sådant är kunderna oftast villiga att betala mer för eftersom det både hjälper dem att nå sina mål och att bedriva sina normala verksamheter under pågående byggprojekt.

Därmed avslutar jag ”mini-serien” om upphandling av byggentreprenader. Nästa gång ska jag ta upp frågor om ett helt nytt område: Hur kan man som leverantör använda artificiell intelligens – AI – för att skapa effektivare marknadsföring, försäljning och anbudsarbete? Välkommen till en ny värld av möjligheter!

Magnus Josephson

Kontakta Magnus Josephson om du har frågor om dina affärer.
Mejla info@inkopsradet.se

Läs mer: ExpertkommentarInköpsanalys

Magnus Josephson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Josephson

Magnus Josephson är upphandlingsjurist och affärsrådgivare med fokus på hur både säljare och köpare kan skapa bra avtal och investeringar.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl