– Det handlar både om att leva upp till Barnkonventionen och att bygga miljöer som ökar trivseln i skolan, summerar projektledaren Emma Segerstedt.
Arbetet med fler klassrum, utbyggd skolrestaurang, lokaler för ”fritids” och upprustad skolgård inleddes nyligen vid Tågarpskolan i Arlöv, som är centralort i Burlövs kommun (20 000 invånare)
Kommunen – Sveriges ytmässigt näst minsta med strategiskt läge intill Malmö och Lund – tog sig en rejäl funderare kring hur skolbarnen kunde involveras i projektet.
En kartläggning där klasserna i ett första skede fick formulera önskemål inom hela projektet gav en bra bild över möjligheter och begränsningar.
– För klassrum och skolrestaurang såg vi att det fanns konkreta saker att ta med vidare i processen – exempelvis betydelsen av att få ner ljudnivåerna. Men överlag finns inte där ett lika stort utrymme för fritt tänkande. Om man tar ett klassrum som exempel så måste det rymma 30 elever och utformas efter det, säger Emma Segerstedt
– Däremot såg vi större möjligheter att lyssna till barnen gällande skolgården. Vi har jobbat med flera processer där elevernas idéer tagits med i utformningen och lekplatsutrustningen fick de själv bestämma.
Burlövs kommun använde sig av Addas ramavtal för park- och lekplatsutrustning. Sju ramavtalsleverantörer nappade och fick presentera en lösning med utrustning inom en kostnadsram på 700 000 kronor.
– Utvärderingen gjordes enbart utifrån klassernas röster, säger Emma Segerstedt
– Vi tycker att det fungerade väldigt bra och jag är ganska säker på att resultatet inte blivit detsamma om vuxna bestämt för barnen.
Hon förtydligar:
– Ofta i skolprojekt finns en vilja att göra det bra för barnen men att man ändå inte släpper vuxenperspektivet. Man förutsätter att man vet vad som är bra för barnen, utan att låta barnen själva berätta vad som är bra för dem.
Kompan och Tress var de två företag som röstades fram att leverera lekutrustning till Tågarpskolan, som har elever från förskoleklass till årskurs sex.
Otto Nilssons byggnads AB är entreprenör för bygget som helhet, där de nya klassrummen ska stå färdiga inför nästa läsår.
Kontraktet innehåller villkor att entreprenören ska berätta om arbetet.
– Alla vuxna som jobbar i projektet ska komma och prata med en klass så det blir verkligen ett återkommande inslag i undervisningen, säger Emma Segerstedt.
Vad ser ni för vinster för upplägget?
– Vi tror att eleverna blir mer nöjda med sin skola och att det kan visa sig genom att man respekterar avspärrningar och att vi får mindre skadegörelse.
Emma Segerstedt hyllar skolpersonalen vid Tågarpskolan för deras engagemang, vilket varit en förutsättning för att kunna arbeta med barns inflytande när skolan rustas upp.
– Projektet har redan gett väldigt goda erfarenheter och en bra grund för att lyfta fram mer av prövning för barnens bästa i kommande projekt.
– Det är nya arbetssätt för oss och vi märker att det är tidskrävande. Men som med allt som blir bra så gäller det att skapa sig tiden att göra de här sakerna.
Burlövs kommun har även börjat titta på möjligheterna att ge barn inflytande över förskolemiljöer.
– Det är svårare med små barn och ännu svårare om det som i ett aktuellt projekt hos oss handlar om en ny förskola där det inte finns en befintlig grupp med barn att vända sig till.
– Men vi har jobbat med ett forum som vi kallar Barnens förskola för att fånga upp idéer och tror att det går att utveckla, även om det ofrånkomligt blir mer öppet för tolkning vad små barn tycker, säger Emma Segerstedt
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer