Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Brett kommunstöd för Exit LOU

Sveriges allmännytta har de ”tre stora” med sig i kommunsektorn och överlag ett brett stöd för linjen att slopa LOU för allmännyttan. Det framgår av remissyttranden över en statlig utredning, där risken för korruption nästan inte alls berörs av kommunerna.

| 2022-08-24
Axel Josefson, M, Göteborgs stad, och Lars Forsgren, S, Arvidsjaurs kommun, är båda positiva till Exit LOU. Foton: Göteborgs stad respektive Kent Norberg.

11 av 14 kommuner är uttalat positiva till ett undantag från LOU för allmännyttan enligt ett förslag som ingår i Karolina Skogs betänkande Sänk tröskeln till en god bostad. Övriga 3 kommuner som svarat ställer sig neutrala.

Reformen är tänkt att sänka kostnaderna för allmännyttan – enligt den egna branchorganisationen Sveriges allmännytta med omkring tio procent.

Storstadskommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö ställer sig alla bakom ”Exit LOU”.

Stockholm stad hänvisar till inspel från sin egen allmännytta där Familjebostäder lyft fram LOU som ett praktiskt, juridiskt, ekonomiskt och administrativt hinder genom det man ser som detaljerade och tvingande bestämmelser.

Malmö stad betonar fördelar vid byggentreprenader och Göteborgs stad ser en framtid utan LOU som öppnar för ökad affärsmässighet med flexibilitet under upphandlingsprocessen och bättre konkurrens.

Göteborg är dock en av få kommuner som höjer en viss varningsflagg. I ett yttrande som undertecknats av Axel Josefson, moderat kommunstyrelseordförande, påpekas att utredningen inte analyserat konsekvenserna av Exit LOU med frågor som rör korruption och sämre insyn. Det ses av Göteborgs stad som en brist med utredningen.

I övrigt godtar flera kommuner bedömningen att Sverige övertolkat EU:s rättspraxis som en etablerad sanning och att det därmed är fritt fram juridiskt för beslut om ett LOU-undantag.

Mest entusiastisk är möjligen Arvidsjaurs kommun, med ett yttrande som undertecknats av socialdemokratiska kommunalrådet Lars Forsgren. Norrbottenskommunen ser mycket positivt på förslaget och bedömer att det kan kapa kostnaderna med hela 20 procent vid både nyproduktion och renoveringar.

Helsingborg, Umeå och Växjö är större kommuner som ställer sig bakom Sveriges allmännyttas krav på undantag från LOU, vilket också fått stöd från SKR.

Motrösterna kommer främst från myndighetssektorn där Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten tidigare riktat kritik mot den ”kommunkampanj”, ledd av Sveriges allmännytta, som banat väg för det statliga utredningsförslaget.

De båda myndigheterna har lyft fram att LOU ger utrymme för goda affärer och gör också bedömningen att kommunala bostadsföretag omfattas av upphandlingsdirektiven.

Även Statskontoret säger nu nej till ett LOU-undantag – med hänvisning till att det är olämpligt för att gynna en viss kategori av företag.

Slutdatum för remissyttranden var i måndags. Alla svar går att ta del av på regeringens webbplats.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling LOU-undantag

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Brett kommunstöd för Exit LOU"

  1. Lars-Olof Jonsson skriver:
    2022-08-25 kl. 10:15

    All heder till Göteborg som påpekar problematiken med korruption och sämre insyn.
    Den som följt med i media vet att ekobrottsmyndigheten varnar för stor risk för ekonomisk brottslighet i Norrland när 1000 miljarder ska investeras i stora byggprojekt de närmaste 20 åren.
    ”Stora investeringar lockar till sig oseriösa aktörer som vill tjäna pengar på ett sätt som snedvrider konkurrens och urholkar vårt välfärdssystem, säger Tomas Andersson, chef för den polisiära enheten på EBM i Umeå”
    Att slopa LOU för allmännyttan – Exit LOU – är ett helt befängt förslag.
    Jag vill, som skattebetalare, ha full insyn i de affärer som allmännyttan gör, veta att konkurrens vidmakthålls och att Lag om Offentlig Upphandling följs. Det finns ett antal bärande principer i LOU som säger att leverantörer ska behandlas likvärdigt och upphandlingar ska genomföras på ett öppet sätt. Det är naivt att tro att ett slopande av LOU för allmännyttan skulle vara positivt över tid.
    Snarare kommer ett resultat vara mer korruption och mindre insyn helt enkelt.

    Förslaget ”slopa LOU för allmännyttan – Exit LOU” hör hemma i papperskorgen!!!

    Svara
  2. Vän av ordning skriver:
    2022-08-25 kl. 13:00

    Hear hear!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl