Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Brett kommunstöd för Exit LOU

Sveriges allmännytta har de ”tre stora” med sig i kommunsektorn och överlag ett brett stöd för linjen att slopa LOU för allmännyttan. Det framgår av remissyttranden över en statlig utredning, där risken för korruption nästan inte alls berörs av kommunerna.

| 2022-08-24
Axel Josefson, M, Göteborgs stad, och Lars Forsgren, S, Arvidsjaurs kommun, är båda positiva till Exit LOU. Foton: Göteborgs stad respektive Kent Norberg.

11 av 14 kommuner är uttalat positiva till ett undantag från LOU för allmännyttan enligt ett förslag som ingår i Karolina Skogs betänkande Sänk tröskeln till en god bostad. Övriga 3 kommuner som svarat ställer sig neutrala.

Reformen är tänkt att sänka kostnaderna för allmännyttan – enligt den egna branchorganisationen Sveriges allmännytta med omkring tio procent.

Storstadskommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö ställer sig alla bakom ”Exit LOU”.

Stockholm stad hänvisar till inspel från sin egen allmännytta där Familjebostäder lyft fram LOU som ett praktiskt, juridiskt, ekonomiskt och administrativt hinder genom det man ser som detaljerade och tvingande bestämmelser.

Malmö stad betonar fördelar vid byggentreprenader och Göteborgs stad ser en framtid utan LOU som öppnar för ökad affärsmässighet med flexibilitet under upphandlingsprocessen och bättre konkurrens.

Göteborg är dock en av få kommuner som höjer en viss varningsflagg. I ett yttrande som undertecknats av Axel Josefson, moderat kommunstyrelseordförande, påpekas att utredningen inte analyserat konsekvenserna av Exit LOU med frågor som rör korruption och sämre insyn. Det ses av Göteborgs stad som en brist med utredningen.

I övrigt godtar flera kommuner bedömningen att Sverige övertolkat EU:s rättspraxis som en etablerad sanning och att det därmed är fritt fram juridiskt för beslut om ett LOU-undantag.

Mest entusiastisk är möjligen Arvidsjaurs kommun, med ett yttrande som undertecknats av socialdemokratiska kommunalrådet Lars Forsgren. Norrbottenskommunen ser mycket positivt på förslaget och bedömer att det kan kapa kostnaderna med hela 20 procent vid både nyproduktion och renoveringar.

Helsingborg, Umeå och Växjö är större kommuner som ställer sig bakom Sveriges allmännyttas krav på undantag från LOU, vilket också fått stöd från SKR.

Motrösterna kommer främst från myndighetssektorn där Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten tidigare riktat kritik mot den ”kommunkampanj”, ledd av Sveriges allmännytta, som banat väg för det statliga utredningsförslaget.

De båda myndigheterna har lyft fram att LOU ger utrymme för goda affärer och gör också bedömningen att kommunala bostadsföretag omfattas av upphandlingsdirektiven.

Även Statskontoret säger nu nej till ett LOU-undantag – med hänvisning till att det är olämpligt för att gynna en viss kategori av företag.

Slutdatum för remissyttranden var i måndags. Alla svar går att ta del av på regeringens webbplats.

Läs mer: Upphandling LOU-undantag

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Brett kommunstöd för Exit LOU"

  1. Lars-Olof Jonsson skriver:
    2022-08-25 kl. 10:15

    All heder till Göteborg som påpekar problematiken med korruption och sämre insyn.
    Den som följt med i media vet att ekobrottsmyndigheten varnar för stor risk för ekonomisk brottslighet i Norrland när 1000 miljarder ska investeras i stora byggprojekt de närmaste 20 åren.
    ”Stora investeringar lockar till sig oseriösa aktörer som vill tjäna pengar på ett sätt som snedvrider konkurrens och urholkar vårt välfärdssystem, säger Tomas Andersson, chef för den polisiära enheten på EBM i Umeå”
    Att slopa LOU för allmännyttan – Exit LOU – är ett helt befängt förslag.
    Jag vill, som skattebetalare, ha full insyn i de affärer som allmännyttan gör, veta att konkurrens vidmakthålls och att Lag om Offentlig Upphandling följs. Det finns ett antal bärande principer i LOU som säger att leverantörer ska behandlas likvärdigt och upphandlingar ska genomföras på ett öppet sätt. Det är naivt att tro att ett slopande av LOU för allmännyttan skulle vara positivt över tid.
    Snarare kommer ett resultat vara mer korruption och mindre insyn helt enkelt.

    Förslaget ”slopa LOU för allmännyttan – Exit LOU” hör hemma i papperskorgen!!!

    Svara
  2. Vän av ordning skriver:
    2022-08-25 kl. 13:00

    Hear hear!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025