Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bra It-driftsutredningen lämnat förslag

ExpertkommentarStrax före jul kom så det efterlängtade slutbetänkandet från It-driftsutredningen: Säker och kostnadseffektiv it-drift – förslag till varaktiga former för samordnad statlig it-drift, skriver Peter Nordbeck.

| 2022-01-30
Peter Nordbeck, advokat, Advokatfirman Delphi.

I en tidigare expertkommentar har jag belyst delbetänkandet som publicerades i början av förra året och som handlade om rättsliga förutsättningar för utkontraktering. I denna expertkommentar sammanfattar jag innehållet i slutbetänkandet.

Övergripande syfte och innehåll
Det övergripande syftet med förslaget är att ge statliga myndigheter bättre förutsättningar att göra medvetna val av säkra och kostnadseffektiva it-driftslösningar. Förslaget omfattar alltså inte kommuner och regioner.

Den samordnade statliga it-driften består av två delar:

  • stöd till myndigheter vid val av it-driftslösningar, till exempel från privata leverantörer, och
  • tillhandahållande av ett statligt tjänsteutbud

Hur den samordnade statliga it-driften föreslås vara organiserad
Utredningen har utvärderat befintliga exempel på samordnad it-drift, bland annat Försäkringskassans uppdrag. En huvudprincip är enligt utredningen att en samordnad statlig it-drift ska organiseras utifrån befintliga verksamheter och en samlad styrning genom samordnade uppdrag till flera myndigheter.

Navet i den samordnade statliga it-driften är den samordnande myndigheten.

Den samordnande myndigheten ansvarar bland annat för att:

  • samordna stödet till myndigheter i valet av it-driftsform,
  • analysera myndigheters behov av it-driftstjänster,
  • sammanställa och efter samråd med leverantörsmyndigheterna (se nedan) besluta om ett statligt tjänsteutbud,
  • samverka med Kammarkollegiet om ramavtal (se nedan), och
  • samverka med stöd- och expertmyndigheterna (se nedan).

Utredningen förslår att Myndigheten för digital förvaltning, Digg, får i uppgift att vara samordnande myndighet.  

En viktig uppgift i den samordnade statliga it-driften har även leverantörsmyndigheterna.

Leverantörsmyndigheterna ansvarar bland annat för att:

  • tillhandahålla it-driftstjänster till de myndigheter som anslutit sig till det samordnade statliga tjänsteutbudet, och
  • samverka med den samordnande myndigheten i frågor som rör den samordnade statliga it-driften.

I leverantörsmyndigheternas tjänsteutbud kommer även ingå privata leverantörers tjänster genom att tjänsterna i vissa fall bygger på licenser eller tjänster som köps in från privata leverantörer.

Utredningen föreslår att Försäkringskassan, Lantmäteriet, Skatteverket och Trafikverket är leverantörsmyndigheter. De ska endast få tillhandahålla it-driftstjänster till andra myndigheter.

Slutligen lämnas förslag på att ett antal myndigheter får funktionen som stöd- och expertmyndigheter med den huvudsakliga uppgiften att lämna stöd i frågor om it-drift inom sina respektive kompetensområden.

Stöd- och expertmyndigheterna föreslås bli: Integritetsskyddsmyndigheten, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Säkerhetspolisen och de länsstyrelser som är tillsynsmyndigheter enligt säkerhetsskyddslagen samt Upphandlingsmyndigheten.

Samordnad upphandling av tjänster från privata leverantörer
Utredningen bedömer att det kommer finnas ett fortsatt behov hos statliga myndigheter av it-driftstjänster som levereras av privata leverantörer.

Utgångspunkten bör enligt utredningen vara att tjänster från privata leverantörer ska upphandlas samordnat. Förslaget innebär att Kammarkollegiet ska ges i uppgift att samverka med den samordnande myndigheten om upphandling av ramavtal för tjänster inom it-drift avsedda för statliga myndigheter.

Upphandlingen ska utgå från de behov som den samordnande myndigheten bedömt finns hos myndigheterna och de krav som den samordnande myndigheten bedömt måste vara uppfyllda för att de upphandlande tjänsterna ska kunna användas av myndigheterna. Den samordnande myndigheten ska ansvara för behovsinsamling och teknisk och rättslig kravställning inför Kammarkollegiets ramavtalsupphandlingar av tjänster inom it-drift.

I praktiken lär det innebära att det kommer att ställas höga krav bl.a. på juridisk kompetens hos Myndigheten för digital förvaltning, Digg, till exempel i komplicerade dataskyddsfrågor såsom överföring av personuppgifter i samband med utkontraktering. En annan konsekvens bör bli att statliga myndigheter bör kunna förlita sig på de bedömningar som den samordnande myndigheten gör i dessa frågor.

Anslutning till det samordnade statliga tjänsteutbudet
Det föreslås inte bli obligatoriskt att ansluta sig till det samordnade statliga tjänsteutbudet. I stället ska det vara frivilligt och bygga på överenskommelser mellan de samverkande myndigheterna.

En myndighet som avser att ansluta sig till det samordnade statliga tjänsteutbudet ska ingå en skriftlig överenskommelse med en eller flera leverantörsmyndigheter. Överenskommelsen ska innefatta vilka it-driftstjänster som ska levereras, överenskomna servicenivåer och de övriga villkor som är nödvändiga.

Leverantörsmyndigheterna ska ta ut avgifter av de myndigheter som anslutit sig till det samordnade statliga tjänsteutbudet.

En samordnad statlig it-drift ska regleras genom en förordning
Utredningen förslår att den samordnade statliga it-driften regleras i en förordning med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen. Förordningen föreslås träda i kraft den 1 juli 2024.

Efter beredning inom Regeringskansliet kommer förslaget att skickas ut på remiss.

Det är positivt att it-driftsutredningen nu har lämnat sina förslag, både vad gäller rättsliga förutsättningar för utkontraktering och varaktiga former för samordnad statlig it-drift. Frågorna som tas upp är viktiga och komplexa, inte minst juridiskt. Förhoppningsvis kommer förslagen leda till större tydlighet och förutsebarhet vid offentlig sektors anskaffning av it-driftstjänster. Jag ser fram emot resultatet av det fortsatta lagstiftningsarbetet.

Peter Nordbeck
Advokat, Advokatfirman Delphi  

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Peter Nordbeck

Peter Nordbeck har över tjugo års erfarenhet av att arbeta med it-rättsliga frågor. Han fokuserar på outsourcing, molntjänstavtal och dataskydd och biträder klienter både inom privat och offentlig sektor. Vanliga ärenden är upprättande av avtal vid upphandlingar och risk- och sårbarhetsanalyser när myndigheter och andra enheter inom offentlig sektor tänker anlita molntjänstleverantörer. Han föreläser regelbundet om it-avtal, molntjänster och dataskydd.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026