Asfalt har traditionellt varit något av en miljöbov. Tillverkningen är med behovet av höga temperaturer rätt energikrävande. Även om träspill och andra typer av förnyelsebar energi börjat användas är fossila bränslen ännu vanligt.
Mullsjö må vara en liten kommun med en årlig budget för beläggningsunderhåll på runt 1,5 miljoner kronor. Ambitionen är det dock inget fel på.
Med den nu annonserade upphandlingen av asfaltsbeläggningar vill Peter Karlsson, chef för tekniska enheten, bidra till att påverka asfaltsbranschen mot ökat miljöengagemang och energiomställning.
– Det gäller att våga tänka nytt och att testa nya idéer, vilket på sikt kanske kan bidra till utveckling av såväl maskiner/utrustning som arbetsmetoder och transporter, säger han och menar att det i sin tur kan innebära en lägre produktionskostnad och därmed lägre kostnad för Mullsjö kommun avseende gatuunderhållet.
Om det företag som vinner uppdraget lyckas pressa ner koldioxidutsläppen till under 25 kg per ton asfalt (i snitt under fyra år) betalar kommunen ut en bonus på 75 000 kronor. Bonusen ökar till 100 000 kronor om utsläppen går under 20 kg per ton asfalt.
Varför väljer ni att ge miljöbonus?
– Vi vill se resultat av miljömålen i det praktiska arbetet och att gemensamt med entreprenören kunna utvärdera dem efter att entreprenaden är avslutad.
På frågan om det kunde ha varit ett alternativ att använda utsläppsnivåer som kvalificeringskrav istället för att ha en bonustrappa svarar Peter Karlsson att syftet är att stimulera till ständiga förbättringar i miljöarbetet:
– Vi vill bidra till att den leverantör vi ska samarbeta med under nästa period ser en möjlighet att jobba med sina interna processer i syfte att minska sin miljöbelastning.
Utöver Mullsjö kommun görs upphandlingen även för Mullsjö Bostäder samt Mullsjö Energi och Miljö. Sista anbudsdag är den 22 mars.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer