Kommunerna har ett stort ansvar när det kommer till att kontrollera sina avtalsleverantörer så att skattemedel används på ett bra sätt. LO-distriktet i Stockholms län, som för sjätte året i rad granskat kommunernas rutiner, anser att detta arbete brister.
– En fungerande upphandlingsverksamhet kan minska skattefusket och även förbättra arbetsvillkor, konkurrens och kvalitet, säger Stefan Hansson, kanslichef vid LO-distriktet i Stockholms län.
Det noteras förbättringar på flera mätpunkter jämfört med tidigare år. Fler kommuner än tidigare gör löpande kontroller av leverantörer. Fler har rutiner dessutom skaffat för att hantera anbud som är väsentligt lägre än övriga samtidigt som metoderna för att kontrollera nystartade företag som lägger anbud har förfinats.
Däremot haltar exempelvis kontrollen av underleverantörer. Bara hälften av de svarande, 25 av länets 26 kommuner har deltagit i undersökningen, uppger att de även kontrollerar alla underleverantörer.
Klart är också att resurserna för kontrollverksamhet släpar efter. Sex av tio svarar att de inte bedömer att kommunen har tillräckliga resurser att genomföra tillfredsställande kontroller av att de företag som upphandlats följer lagar och förordningar.
– Kommuner måste ta detta på stort allvar genom ett större ansvar och skärpa upp sina rutiner för att få bort fusket och få in schysta villkor för dem som arbetar i verksamheterna, menar Stefan Hansson.
Upphandlingsindex ger vid handen att det är betydande skillnader mellan kommunerna. Järfälla är sammantaget bäst, samma kommun toppade 2016, med Solna som tvåa båda åren. Att uppföljning är en resursfråga bevisas måhända av att små kommuner som Nykvarn, Ekerö, Vaxholm och Vallentuna ligger i listans botten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer