Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bättre koll för mer styrning

Korta rader i en budget kan ge stora utredningar och betydande förändringar. Så är fallet i Malmö stad, som befinner sig i startfasen för en mer offensiv upphandlingspolitik med fokus på hållbarhet och innovationer.

| 2020-09-11
Katrin Stjernfeldt Jammeh och Gabriella Manieri, kommunstyrelseordförande respektive upphandlingschef i Malmö stad.

Stadsorganisationens alla förgreningar ska nu få ett tydligt uppdrag att årligen redovisa inköpsstatistik, planerade upphandlingar över tröskelvärdet och hållbarhetsaspekter kopplade till dessa samt områden där innovativa inköpslösningar efterfrågas.

Med det som grund ska Malmö stad centralt bygga upp ett ordentligt underlag för att bestämma strategier och besluta om inriktning för organisationens inköp.

-Jag är särskilt glad för att vi nu gör en strategisk uppväxling av stadens upphandlingar. Vi upphandlar varor och tjänster för nio miljarder om året. Redan idag görs det mycket bra men jag är övertygad om att vi kan få ut ett större värde, driva fler innovationer och använda upphandlingarna som ett än viktigare verktyg i bygget av den hela och hållbara staden, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, socialdemokratisk kommunstyrelseordförande i Malmö.

Den nya inköpsmodellen har en tydlig koppling till det program som Malmö stad antog nyligen för att bekämpa brott mot välfärden och där inköp är en viktig del.

I båda fallen handlar det om vikten av kvalitativa inköpsanalyser och att skapa en robust organisation där Malmö stad har ordentlig kontroll över sina avtal.

Reformeringen av stadens redovisnings- och styrmodell för inköp tog sin början i budgetbeslutet för två år sedan.

-Det är en omfattande utredning som gjorts och som täcker tre stora frågeställningar: hur vi uppnår politisk styrning av inköpsverksamheten, hur vi kan främja hållbara inköp och hur vi kan fokusera på innovation, säger Malmö stads upphandlingschef Gabriella Manieri.

-Jag tror kanske inte att politikerna var medvetna om att frågeställningarna var så omfattande när de togs med som en rad i budgeten för ett par år sedan, men vi har fått en väldigt positiv återkoppling på den utredning som genomförts och dess slutsatser.

Utredningen konstaterar att Malmö stad idag har begränsade möjligheter att arbeta effektivt med övergripande frågeställningar som etiskt hållbara och klimatsmarta leveranser, samordnade distributionslösningar och innovationsdrivna upphandlingar.

I den nya modellen får stadens alla nämnder ett tydligt redovisningsuppdrag som sedan ska bearbetas och sammanställas av stadskontoret.

-Politikerna har ett önskemål att styra mer – generellt men också avseende hållbar konsumtion och innovation. Utredningens viktigaste slutsats är att en förutsättning för att kunna styra och visa riktning är att ha kontroll och överblick. Känner du inte till din data, så blir det svårt att agera meningsfullt och kraftfullt, säger Gabriella Manieri.

– För att nå framgång behöver du ha vettiga styr- och rapporteringssystem och sedan måste du visa en tydlig riktning från politisk nivå utan att styra på detaljnivå.

Hon tillägger att en viss riktning finns idag kring hållbara inköp genom exempelvis stadens miljöprogram, men inte med det samlade grepp för stadens inköp som man hoppas uppnå.

-De fördelar jag ser med den nya modellen är att vi får kunskap och kontroll på en aggregerad nivå samt även en överblick som ger reella möjligheter att samordna och visa riktning för Malmö stads inköp.

Gabriella Manieri lyfter särskilt fram betydelsen av innovation:

-En viktig poäng i utredningen är att behovet av innovation uppstår i verksamheten – det är ingenting som upphandlarna kan driva fram allena. Verksamheten måste berätta i vilka fall det finns önskemål att hitta nya lösningar för att tillgodose ett behov för att vi ska kunna agera.

-Jag tror att den nya styrmodellen kan bli en motor för hållbara och innovativa inköpslösningar genom samverkan och dialog mellan kärnverksamheten, upphandlingsfunktionerna i staden och marknaden, säger Gabriella Manieri.

Politiskt återstår ett formellt fullmäktigebeslut innan förändringarna kan genomföras. Inriktningen för den nya modellen fick nyligen ett brett politiskt stöd när den behandlades i kommunstyrelsen.

Katrin Stjernfeldt Jammeh har upphandlingsfrågor i fokus även i andra forum:

-Sedan ett par år sitter jag i ICLEI:s globala styrelse som ordförande i nätverkets upphandlingsutskott. ICLEI är ett globalt nätverk med över 1700 städer och 200 regioner, och vi försöker på olika sätt hjälpas åt att driva utveckling med städernas kraft. Även om förutsättningarna ser olika ut kan vi lära massor av varandra, och utan tvekan händer det mycket just nu, kopplat till just innovation och upphandling och hållbarhet, säger hon.

 

Läs mer: Upphandling HållbarhetInnovationMalmö stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Kommentarer från läsarna

Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025