Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bättre avtal med relationen i fokus

Offentlig upphandling har mycket att vinna på att tillämpa relationsbaserade avtal. Det anser juristen David Frydlinger som skrivit en bok i ämnet. ”Sluta försöka maximera det egna utfallet på motpartens bekostad. Sträva efter gemensam framgång i stället”, säger han.

| 2021-09-20

Bibehåll konkurrenskraften och öka värdet av era samarbeten genom att förändra sättet att ingå avtal. Det är budskapet i boken Contracting in the New Economy som är skriven av David Frydlinger, managing partner på juridiska byrån Cirio, och tre medförfattare.

I stället för att utgå från ett nollsummespel där målet är att skydda sig själv mot den andra parten, minimera de egna riskerna och maximera det egna utfallet bör fler använda relationsbaserade avtal som bygger på en gemensam strävan efter framgång, anser de.

Enligt David Frydlinger finns inga hinder mot att använda metoden i offentlig upphandling.

– Upphandlingsregelverket vilar på fem grundprinciper: icke-diskriminering, likabehandling, proportionalitet, öppenhet och ömsesidigt erkännande. Alla dessa principer är självklara principer i varje relationsbaserat kontrakt.

Det gäller dock att välja lämplig upphandlingsform, påpekar David Frydlinger. Antingen ett förhandlat förfarande eller en konkurrenspräglad dialog.

– Processen för att ingå ett relationsbaserat kontrakt är väldigt viktig. För att säga det uppenbara, det blir svårt att bygga en relation i ett öppet förfarande utan att kund och leverantör träffar varandra.

Behövs det några förändringar i lagstiftningen? 

– Nej, inte egentligen. Men man får tänka på att upphandlingslagstiftningen i hög grad är en anti-korruptionslagstiftning och därför syftar till att begränsa inflytandet från personliga relationer, samtidigt som all forskning visar att i mer komplexa kommersiella avtal så är tillitsfulla relationer alltid mer framgångsrika än relationer på armlängds avstånd. Men jag ser ändå inte att det behövs några egentliga förändringar i lagstiftningen.

Vad krävs av offentliga upphandlare för att kunna anamma arbetssättet?

– Först och främst krävs det som krävs av alla upphandlare – en förståelse för att olika typer av affärer kan kräva olika typer av kontrakt och därmed också olika sätt att upphandla och utvärdera leverantörer.

I lite mer komplexa affärer inom till exempels entreprenad, outsourcing av IT, fastighetsskötsel eller andra funktioner är det typiskt sett så att ett relationsbaserat kontrakt är det mest lämpade för att nå en framgångsrik affär, anser David Frydlinger.

– All forskning och erfarenhet pekar på det. Trots detta verkar de flesta vara beredda att fortsätta att upphandla på ett sätt som ofta är suboptimalt. Ofta är detta faktiskt en ledarskapsfråga. Många upphandlingschefer progressiva och vidsynta, men det finns också e som är fast i en traditionell syn på hur upphandlingar bäst går till.

För det andra krävs också att man på allvar förstår reglerna om offentlig upphandling, påpekar David Frydlinger.

– Självklart finns lite fler begränsningar än om man gör en upphandling privat, men upphandlingsreglerna hindrar inte på något sätt ingående av relationsbaserade kontrakt, säger han.

 

Sex vägledande principer för relationsbaserade avtal

  1. Reciprocitet – parterna är införstådda med att de måste både ge och ta av styrkor och resurser.
  2. Autonomi – parterna är fria att inom avtalets ramar fatta beslut så länge de bidrar till den gemensamma nyttan.
  3. Ärlighet – även om fakta, för motparten okänd information, intentioner och önskade utfall.
  4. Lojalitet – motpartens intressen värderas jämförbart som de egna.
  5. Skälighet – kostnader, ersättning, risker och potentiella uppsidor med mera ska vara proportionerliga mot varje parts ansvar.
  6. Integritet – parterna måste över tid agera konsekvent enligt principerna ovan.

 

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Kommentarer från läsarna

- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025