Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bättre avtal med relationen i fokus

Offentlig upphandling har mycket att vinna på att tillämpa relationsbaserade avtal. Det anser juristen David Frydlinger som skrivit en bok i ämnet. ”Sluta försöka maximera det egna utfallet på motpartens bekostad. Sträva efter gemensam framgång i stället”, säger han.

| 2021-09-20

Bibehåll konkurrenskraften och öka värdet av era samarbeten genom att förändra sättet att ingå avtal. Det är budskapet i boken Contracting in the New Economy som är skriven av David Frydlinger, managing partner på juridiska byrån Cirio, och tre medförfattare.

I stället för att utgå från ett nollsummespel där målet är att skydda sig själv mot den andra parten, minimera de egna riskerna och maximera det egna utfallet bör fler använda relationsbaserade avtal som bygger på en gemensam strävan efter framgång, anser de.

Enligt David Frydlinger finns inga hinder mot att använda metoden i offentlig upphandling.

– Upphandlingsregelverket vilar på fem grundprinciper: icke-diskriminering, likabehandling, proportionalitet, öppenhet och ömsesidigt erkännande. Alla dessa principer är självklara principer i varje relationsbaserat kontrakt.

Det gäller dock att välja lämplig upphandlingsform, påpekar David Frydlinger. Antingen ett förhandlat förfarande eller en konkurrenspräglad dialog.

– Processen för att ingå ett relationsbaserat kontrakt är väldigt viktig. För att säga det uppenbara, det blir svårt att bygga en relation i ett öppet förfarande utan att kund och leverantör träffar varandra.

Behövs det några förändringar i lagstiftningen? 

– Nej, inte egentligen. Men man får tänka på att upphandlingslagstiftningen i hög grad är en anti-korruptionslagstiftning och därför syftar till att begränsa inflytandet från personliga relationer, samtidigt som all forskning visar att i mer komplexa kommersiella avtal så är tillitsfulla relationer alltid mer framgångsrika än relationer på armlängds avstånd. Men jag ser ändå inte att det behövs några egentliga förändringar i lagstiftningen.

Vad krävs av offentliga upphandlare för att kunna anamma arbetssättet?

– Först och främst krävs det som krävs av alla upphandlare – en förståelse för att olika typer av affärer kan kräva olika typer av kontrakt och därmed också olika sätt att upphandla och utvärdera leverantörer.

I lite mer komplexa affärer inom till exempels entreprenad, outsourcing av IT, fastighetsskötsel eller andra funktioner är det typiskt sett så att ett relationsbaserat kontrakt är det mest lämpade för att nå en framgångsrik affär, anser David Frydlinger.

– All forskning och erfarenhet pekar på det. Trots detta verkar de flesta vara beredda att fortsätta att upphandla på ett sätt som ofta är suboptimalt. Ofta är detta faktiskt en ledarskapsfråga. Många upphandlingschefer progressiva och vidsynta, men det finns också e som är fast i en traditionell syn på hur upphandlingar bäst går till.

För det andra krävs också att man på allvar förstår reglerna om offentlig upphandling, påpekar David Frydlinger.

– Självklart finns lite fler begränsningar än om man gör en upphandling privat, men upphandlingsreglerna hindrar inte på något sätt ingående av relationsbaserade kontrakt, säger han.

 

Sex vägledande principer för relationsbaserade avtal

  1. Reciprocitet – parterna är införstådda med att de måste både ge och ta av styrkor och resurser.
  2. Autonomi – parterna är fria att inom avtalets ramar fatta beslut så länge de bidrar till den gemensamma nyttan.
  3. Ärlighet – även om fakta, för motparten okänd information, intentioner och önskade utfall.
  4. Lojalitet – motpartens intressen värderas jämförbart som de egna.
  5. Skälighet – kostnader, ersättning, risker och potentiella uppsidor med mera ska vara proportionerliga mot varje parts ansvar.
  6. Integritet – parterna måste över tid agera konsekvent enligt principerna ovan.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta