Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bättre avtal med relationen i fokus

Offentlig upphandling har mycket att vinna på att tillämpa relationsbaserade avtal. Det anser juristen David Frydlinger som skrivit en bok i ämnet. ”Sluta försöka maximera det egna utfallet på motpartens bekostad. Sträva efter gemensam framgång i stället”, säger han.

| 2021-09-20

Bibehåll konkurrenskraften och öka värdet av era samarbeten genom att förändra sättet att ingå avtal. Det är budskapet i boken Contracting in the New Economy som är skriven av David Frydlinger, managing partner på juridiska byrån Cirio, och tre medförfattare.

I stället för att utgå från ett nollsummespel där målet är att skydda sig själv mot den andra parten, minimera de egna riskerna och maximera det egna utfallet bör fler använda relationsbaserade avtal som bygger på en gemensam strävan efter framgång, anser de.

Enligt David Frydlinger finns inga hinder mot att använda metoden i offentlig upphandling.

– Upphandlingsregelverket vilar på fem grundprinciper: icke-diskriminering, likabehandling, proportionalitet, öppenhet och ömsesidigt erkännande. Alla dessa principer är självklara principer i varje relationsbaserat kontrakt.

Det gäller dock att välja lämplig upphandlingsform, påpekar David Frydlinger. Antingen ett förhandlat förfarande eller en konkurrenspräglad dialog.

– Processen för att ingå ett relationsbaserat kontrakt är väldigt viktig. För att säga det uppenbara, det blir svårt att bygga en relation i ett öppet förfarande utan att kund och leverantör träffar varandra.

Behövs det några förändringar i lagstiftningen? 

– Nej, inte egentligen. Men man får tänka på att upphandlingslagstiftningen i hög grad är en anti-korruptionslagstiftning och därför syftar till att begränsa inflytandet från personliga relationer, samtidigt som all forskning visar att i mer komplexa kommersiella avtal så är tillitsfulla relationer alltid mer framgångsrika än relationer på armlängds avstånd. Men jag ser ändå inte att det behövs några egentliga förändringar i lagstiftningen.

Vad krävs av offentliga upphandlare för att kunna anamma arbetssättet?

– Först och främst krävs det som krävs av alla upphandlare – en förståelse för att olika typer av affärer kan kräva olika typer av kontrakt och därmed också olika sätt att upphandla och utvärdera leverantörer.

I lite mer komplexa affärer inom till exempels entreprenad, outsourcing av IT, fastighetsskötsel eller andra funktioner är det typiskt sett så att ett relationsbaserat kontrakt är det mest lämpade för att nå en framgångsrik affär, anser David Frydlinger.

– All forskning och erfarenhet pekar på det. Trots detta verkar de flesta vara beredda att fortsätta att upphandla på ett sätt som ofta är suboptimalt. Ofta är detta faktiskt en ledarskapsfråga. Många upphandlingschefer progressiva och vidsynta, men det finns också e som är fast i en traditionell syn på hur upphandlingar bäst går till.

För det andra krävs också att man på allvar förstår reglerna om offentlig upphandling, påpekar David Frydlinger.

– Självklart finns lite fler begränsningar än om man gör en upphandling privat, men upphandlingsreglerna hindrar inte på något sätt ingående av relationsbaserade kontrakt, säger han.

 

Sex vägledande principer för relationsbaserade avtal

  1. Reciprocitet – parterna är införstådda med att de måste både ge och ta av styrkor och resurser.
  2. Autonomi – parterna är fria att inom avtalets ramar fatta beslut så länge de bidrar till den gemensamma nyttan.
  3. Ärlighet – även om fakta, för motparten okänd information, intentioner och önskade utfall.
  4. Lojalitet – motpartens intressen värderas jämförbart som de egna.
  5. Skälighet – kostnader, ersättning, risker och potentiella uppsidor med mera ska vara proportionerliga mot varje parts ansvar.
  6. Integritet – parterna måste över tid agera konsekvent enligt principerna ovan.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud