Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Avtala inte bort rätten till sanktioner”

Se upp för avtalsvillkor som skriver bort viktiga sanktioner vid brister i leveransen. Den varningen riktar Daniel Lundqvist på advokatfirman Kahn Pedersen. ”Behåller du möjligheten till så kallade autonoma sanktioner så har du ett bättre läge vid tvist eller oenighet”, säger han.

| 2021-01-22
Daniel Lundqvist är advokat och partner på Advokatfirman Kahn Pedersen.

Allt komplexare avtal. Inflytande från brittisk och amerikansk rätt. Det är två förklaringar till att det blivit vanligare att avtal, inte minst inom it-området, innehåller klausuler som kraftigt begränsar den svenska traditionella civilrätten och gör det svårare för kunden att utöva sanktioner vid brister i leveransen. 

– Det är förstås en klar nackdel för den upphandlade myndigheten. Min uppmaning är att noga fundera över vilka sanktioner som faktiskt är effektiva om det uppkommer problem eller oenighet om avtalsvillkoren, säger Daniel Lundqvist, advokat och partner på Advokatfirman Kahn Pedersen.

Hans budskap är att inte skriva bort möjligheten till så kallade autonoma sanktioner, alltså sådana sanktioner som kunden kan vidta på eget initiativ och ”ta sig rätt” oberoende av leverantören.

Ett exempel är vite med kvittningsrätt, ett annat exempel är rätten att innehålla betalning med fortsatt leveransåtagande för leverantören. I båda fallen förutsätter sanktionerna förstås att leverantören har brutit mot avtalet.  

– Den här typen av bestämmelser gör att köparen behåller sin möjlighet att agera och lägger över handlingsbördan på leverantören. Det kan ändå bli en tvist i domstol men då är beställaren i ett bättre läge. 

Har köparen istället avtalat bort sin kvittningsrätt är det köparen som måste driva sitt ersättningskrav och ytterst inleda en rättslig process.

– För de flesta upphandlande myndigheter är det ett stort och svårt beslut att inleda tvist i domstol. Med autonoma sanktioner kan den frågan läggas över på leverantören, säger Daniel Lundqvist.

 Varför går köparen med på detta?

– Jag tror att det är få köpare som inser riskerna i dessa frågor. Det handlar också ofta om komplexa avtal, där den här typen av frågor inte alltid anses vara det mest väsentliga. Generellt blir avtalen längre och längre med fler och fler dokument. Många beställare kan också – felaktigt – uppleva leverantörens uppfattning i dessa frågor som absoluta krav, och inte sällan påstår leverantören att det är ”take-it-or-leave-it”.  

Daniel Lundqvists budskap är alltså att noga tänka igenom vilka sanktioner man vill kunna använda i händelse av brister i leveranser.

– Överväg att ta experthjälp för syna leverantörens påståenden om vilka villkor som i praktiken går att förhandla. Målet är förstås att allt ska flyta på bra, men om något inte fungerar behöver köparen ha verktyg i avtalet för att kunna agera effektivt.

Han lyfter också fram den preventiva effekten av sanktioner. 

– Det viktiga med avtalets sanktionskatalog är de ska påverka leverantörens beteende genom att fungera avskräckande och förebyggande. Leverantörens beteende styrs av risk, och risken styrs i sin tur av avtalsinnehållet. Det gäller att undvika att avtalsvillkoren i praktiken blir en enda lång ansvarsbegränsning för leverantören, säger Daniel Lundqvist.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud