Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Avtala inte bort rätten till sanktioner”

Se upp för avtalsvillkor som skriver bort viktiga sanktioner vid brister i leveransen. Den varningen riktar Daniel Lundqvist på advokatfirman Kahn Pedersen. ”Behåller du möjligheten till så kallade autonoma sanktioner så har du ett bättre läge vid tvist eller oenighet”, säger han.

| 2021-01-22
Daniel Lundqvist är advokat och partner på Advokatfirman Kahn Pedersen.

Allt komplexare avtal. Inflytande från brittisk och amerikansk rätt. Det är två förklaringar till att det blivit vanligare att avtal, inte minst inom it-området, innehåller klausuler som kraftigt begränsar den svenska traditionella civilrätten och gör det svårare för kunden att utöva sanktioner vid brister i leveransen. 

– Det är förstås en klar nackdel för den upphandlade myndigheten. Min uppmaning är att noga fundera över vilka sanktioner som faktiskt är effektiva om det uppkommer problem eller oenighet om avtalsvillkoren, säger Daniel Lundqvist, advokat och partner på Advokatfirman Kahn Pedersen.

Hans budskap är att inte skriva bort möjligheten till så kallade autonoma sanktioner, alltså sådana sanktioner som kunden kan vidta på eget initiativ och ”ta sig rätt” oberoende av leverantören.

Ett exempel är vite med kvittningsrätt, ett annat exempel är rätten att innehålla betalning med fortsatt leveransåtagande för leverantören. I båda fallen förutsätter sanktionerna förstås att leverantören har brutit mot avtalet.  

– Den här typen av bestämmelser gör att köparen behåller sin möjlighet att agera och lägger över handlingsbördan på leverantören. Det kan ändå bli en tvist i domstol men då är beställaren i ett bättre läge. 

Har köparen istället avtalat bort sin kvittningsrätt är det köparen som måste driva sitt ersättningskrav och ytterst inleda en rättslig process.

– För de flesta upphandlande myndigheter är det ett stort och svårt beslut att inleda tvist i domstol. Med autonoma sanktioner kan den frågan läggas över på leverantören, säger Daniel Lundqvist.

 Varför går köparen med på detta?

– Jag tror att det är få köpare som inser riskerna i dessa frågor. Det handlar också ofta om komplexa avtal, där den här typen av frågor inte alltid anses vara det mest väsentliga. Generellt blir avtalen längre och längre med fler och fler dokument. Många beställare kan också – felaktigt – uppleva leverantörens uppfattning i dessa frågor som absoluta krav, och inte sällan påstår leverantören att det är ”take-it-or-leave-it”.  

Daniel Lundqvists budskap är alltså att noga tänka igenom vilka sanktioner man vill kunna använda i händelse av brister i leveranser.

– Överväg att ta experthjälp för syna leverantörens påståenden om vilka villkor som i praktiken går att förhandla. Målet är förstås att allt ska flyta på bra, men om något inte fungerar behöver köparen ha verktyg i avtalet för att kunna agera effektivt.

Han lyfter också fram den preventiva effekten av sanktioner. 

– Det viktiga med avtalets sanktionskatalog är de ska påverka leverantörens beteende genom att fungera avskräckande och förebyggande. Leverantörens beteende styrs av risk, och risken styrs i sin tur av avtalsinnehållet. Det gäller att undvika att avtalsvillkoren i praktiken blir en enda lång ansvarsbegränsning för leverantören, säger Daniel Lundqvist.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Jurist till Inköps- och upphandlings­förvaltningen

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Utvärdering i upphandlingar med breda sortimentUtvärdering i upphandlingar med breda sortiment
”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Utvärdering i upphandlingar med breda sortiment
  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet