Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Återbruk – hur svårt kan det vara?

ExpertkommentarAdda Inköpscentral är just nu i gång med att upphandla ett ramavtal för återbrukade, det vill säga begagnade och renoverade möbler. Inköpsrådets expert Peter Nohrstedt, hållbarhetschef, berättar om alla frågor som måste ställas - och som måste få svar.

| 2021-06-22
Inköpsrådets expert Peter Nohrstedt, hållbarhetschef på Adda Inköpscentral.

Cirkulär ekonomi har snabbt blivit ett modeord som många upphandlade myndigheter har tagit till sig. Jag går inte igenom alla fördelarna med en cirkulär ekonomi, då andra redan gjort det här på Inköpsrådets expertspalt. Men vad innebär det för en organisation och hur får man till det är något jag tänkte dividera lite om.

Många frågor som kopplar till cirkulär ekonomi är sådant man måste hantera internt i sin organisation långt innan man fattar pennan och skriver upphandlingsdokumenten. Kan vi förlänga livet på de produkter vi redan har genom renovering, reparation, utbyte av delar etcetera.? Kan vi köpa begagnat i stället för nytt eller finns det jag vill köpa redan i någon annan del av organisationen där det inte används längre? Kan vi samarbeta med grannkommunen för att till exempel få avsättning för våra överblivna möbler?

Allt detta är naturligtvis något som måste hanteras och beslutas innan det landar på upphandlingsavdelningens bord. Handlar det om att köpa begagnade möbler i stället för nya eller att den anställde får behålla datorn i sex år i stället för tre år som är vanligt i dag – då behöver frågan involvera flera delar av organisationen.

Då måste personalen vara med på tåget och acceptera det begagnade alternativet eller tycka att det är coolt att ha en rekonditionerad dator av äldre modell på skrivbordet. Här kommer kommunikations-, service- och HR-avdelningen in.

Hur ska en sex år gammal dator fungera ur ett supportperspektiv? Här har säkert it-supportavdelningen ett och annat att tycka till om. Ekonomiavdelningen kommer säkert också in på ett hörn, då avskrivningstiden inte är som man är van vid.

För att alla inblandade parter i organisationen ska dra åt samma håll så behövs en gemensam hållning – till exempel en strategi för hållbar försörjning. Här kommer beslutsfattarna in. Kan även vara så att regionen fattat strategiska beslut som kommunen bör förhålla sig till. Kan även finnas arbetsmarknadsmässiga ställningstaganden kring social hållbarhet i kommunen, att ta hänsyn till.

Så när man tagit sig igenom alla dessa organisatoriska krumbukter, då kan man börja fundera på hur man ska upphandla – om man överhuvudtaget ska upphandla? Kanske det bara blir intern hantering med vissa delar som upphandlas som komplement? Kanske avyttring blir aktuellt? Även här blir ekonomiavdelningen inblandad eftersom avskrivningskostnaden troligtvis redan är avklarad men den tekniska livslängden kvarstår.

Då kommer nästa skägg! Hur gör man då för att få till en cirkulär upphandling? Här finns en del snubbeltrådar man behöver hantera.

Bara ordet ”återbrukad” sätter en del myror i huvudet på leverantörsmarknaden – men vad exakt är en återbrukad möbel? Är det en möbel som har sålts mer än en gång tidigare och hur kan man i så fall verifiera det? Om möbeln ska användas av barn – hur säkerställs det att möbeln är säker och inte innehåller hälsoskadliga ämnen?

Teknisk livslängd det vill säga produktsäkerhet – klarar produkten ställda funktionskrav på till exempel el- och maskindirektivet, brand- och tillgänglighetskrav? Hur ser möbelns cv ut, finns en logg över vilka delar som bytts ut, vilka lim och lacker som använts vid nyproduktion och vid eventuella renoveringar?

Finns överhuvudtaget någon spårbarhet bakåt i tiden? Vilka krav ska vi ställa på renoveringen vad gäller textiler, stoppning med mera? Frågorna hopar sig lätt när man ger sig ut på okänt vatten!

Adda Inköpscentral är just i tagen med att upphandla ett ramavtal för återbrukade, det vill säga begagnade och renoverade möbler – och jag lovar er vi sliter och drar i alla dessa frågor tillsammans med forskning, leverantörer, branschförening, myndigheter med flera.

Hur går det då? Jo tack bra – vi tror och hoppas att vi tillsammans med andra lyckas bena ut alla dessa frågor så att vi har ett nytt ramavtal på plats senast Q2 2022. Ramavtalet kommer innehålla områden som köp/hyra av återbrukade möbler, avyttring samt tjänster inom inventering/klassificering och värdering, möbelrenovering, projektledning, inredning samt it-stöd som möjliggör delning av möbler internt.

Cirkulärt ”is da shit”!

Peter Nohrstedt
hållbarhetschef, Adda Inköpscentral

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Peter Nohrstedt

Peter Nohrstedt har jobbat med hållbar upphandling i mer än 20 år. Från EKU-delegationen 2001 via elva år på Miljöstyrningsrådet som ansvarig för det nationella miljökravsverktyget och sedan 2015 på Adda Inköpscentral där han är hållbarhetschef.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott