Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Återbruk – hur svårt kan det vara?

ExpertkommentarAdda Inköpscentral är just nu i gång med att upphandla ett ramavtal för återbrukade, det vill säga begagnade och renoverade möbler. Inköpsrådets expert Peter Nohrstedt, hållbarhetschef, berättar om alla frågor som måste ställas - och som måste få svar.

| 2021-06-22
Inköpsrådets expert Peter Nohrstedt, hållbarhetschef på Adda Inköpscentral.

Cirkulär ekonomi har snabbt blivit ett modeord som många upphandlade myndigheter har tagit till sig. Jag går inte igenom alla fördelarna med en cirkulär ekonomi, då andra redan gjort det här på Inköpsrådets expertspalt. Men vad innebär det för en organisation och hur får man till det är något jag tänkte dividera lite om.

Många frågor som kopplar till cirkulär ekonomi är sådant man måste hantera internt i sin organisation långt innan man fattar pennan och skriver upphandlingsdokumenten. Kan vi förlänga livet på de produkter vi redan har genom renovering, reparation, utbyte av delar etcetera.? Kan vi köpa begagnat i stället för nytt eller finns det jag vill köpa redan i någon annan del av organisationen där det inte används längre? Kan vi samarbeta med grannkommunen för att till exempel få avsättning för våra överblivna möbler?

Allt detta är naturligtvis något som måste hanteras och beslutas innan det landar på upphandlingsavdelningens bord. Handlar det om att köpa begagnade möbler i stället för nya eller att den anställde får behålla datorn i sex år i stället för tre år som är vanligt i dag – då behöver frågan involvera flera delar av organisationen.

Då måste personalen vara med på tåget och acceptera det begagnade alternativet eller tycka att det är coolt att ha en rekonditionerad dator av äldre modell på skrivbordet. Här kommer kommunikations-, service- och HR-avdelningen in.

Hur ska en sex år gammal dator fungera ur ett supportperspektiv? Här har säkert it-supportavdelningen ett och annat att tycka till om. Ekonomiavdelningen kommer säkert också in på ett hörn, då avskrivningstiden inte är som man är van vid.

För att alla inblandade parter i organisationen ska dra åt samma håll så behövs en gemensam hållning – till exempel en strategi för hållbar försörjning. Här kommer beslutsfattarna in. Kan även vara så att regionen fattat strategiska beslut som kommunen bör förhålla sig till. Kan även finnas arbetsmarknadsmässiga ställningstaganden kring social hållbarhet i kommunen, att ta hänsyn till.

Så när man tagit sig igenom alla dessa organisatoriska krumbukter, då kan man börja fundera på hur man ska upphandla – om man överhuvudtaget ska upphandla? Kanske det bara blir intern hantering med vissa delar som upphandlas som komplement? Kanske avyttring blir aktuellt? Även här blir ekonomiavdelningen inblandad eftersom avskrivningskostnaden troligtvis redan är avklarad men den tekniska livslängden kvarstår.

Då kommer nästa skägg! Hur gör man då för att få till en cirkulär upphandling? Här finns en del snubbeltrådar man behöver hantera.

Bara ordet ”återbrukad” sätter en del myror i huvudet på leverantörsmarknaden – men vad exakt är en återbrukad möbel? Är det en möbel som har sålts mer än en gång tidigare och hur kan man i så fall verifiera det? Om möbeln ska användas av barn – hur säkerställs det att möbeln är säker och inte innehåller hälsoskadliga ämnen?

Teknisk livslängd det vill säga produktsäkerhet – klarar produkten ställda funktionskrav på till exempel el- och maskindirektivet, brand- och tillgänglighetskrav? Hur ser möbelns cv ut, finns en logg över vilka delar som bytts ut, vilka lim och lacker som använts vid nyproduktion och vid eventuella renoveringar?

Finns överhuvudtaget någon spårbarhet bakåt i tiden? Vilka krav ska vi ställa på renoveringen vad gäller textiler, stoppning med mera? Frågorna hopar sig lätt när man ger sig ut på okänt vatten!

Adda Inköpscentral är just i tagen med att upphandla ett ramavtal för återbrukade, det vill säga begagnade och renoverade möbler – och jag lovar er vi sliter och drar i alla dessa frågor tillsammans med forskning, leverantörer, branschförening, myndigheter med flera.

Hur går det då? Jo tack bra – vi tror och hoppas att vi tillsammans med andra lyckas bena ut alla dessa frågor så att vi har ett nytt ramavtal på plats senast Q2 2022. Ramavtalet kommer innehålla områden som köp/hyra av återbrukade möbler, avyttring samt tjänster inom inventering/klassificering och värdering, möbelrenovering, projektledning, inredning samt it-stöd som möjliggör delning av möbler internt.

Cirkulärt ”is da shit”!

Peter Nohrstedt
hållbarhetschef, Adda Inköpscentral

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Peter Nohrstedt

Peter Nohrstedt har jobbat med hållbar upphandling i mer än 20 år. Från EKU-delegationen 2001 via elva år på Miljöstyrningsrådet som ansvarig för det nationella miljökravsverktyget och sedan 2015 på Adda Inköpscentral där han är hållbarhetschef.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026