Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Återbruk – hur svårt kan det vara?

ExpertkommentarAdda Inköpscentral är just nu i gång med att upphandla ett ramavtal för återbrukade, det vill säga begagnade och renoverade möbler. Inköpsrådets expert Peter Nohrstedt, hållbarhetschef, berättar om alla frågor som måste ställas - och som måste få svar.

| 2021-06-22
Inköpsrådets expert Peter Nohrstedt, hållbarhetschef på Adda Inköpscentral.

Cirkulär ekonomi har snabbt blivit ett modeord som många upphandlade myndigheter har tagit till sig. Jag går inte igenom alla fördelarna med en cirkulär ekonomi, då andra redan gjort det här på Inköpsrådets expertspalt. Men vad innebär det för en organisation och hur får man till det är något jag tänkte dividera lite om.

Många frågor som kopplar till cirkulär ekonomi är sådant man måste hantera internt i sin organisation långt innan man fattar pennan och skriver upphandlingsdokumenten. Kan vi förlänga livet på de produkter vi redan har genom renovering, reparation, utbyte av delar etcetera.? Kan vi köpa begagnat i stället för nytt eller finns det jag vill köpa redan i någon annan del av organisationen där det inte används längre? Kan vi samarbeta med grannkommunen för att till exempel få avsättning för våra överblivna möbler?

Allt detta är naturligtvis något som måste hanteras och beslutas innan det landar på upphandlingsavdelningens bord. Handlar det om att köpa begagnade möbler i stället för nya eller att den anställde får behålla datorn i sex år i stället för tre år som är vanligt i dag – då behöver frågan involvera flera delar av organisationen.

Då måste personalen vara med på tåget och acceptera det begagnade alternativet eller tycka att det är coolt att ha en rekonditionerad dator av äldre modell på skrivbordet. Här kommer kommunikations-, service- och HR-avdelningen in.

Hur ska en sex år gammal dator fungera ur ett supportperspektiv? Här har säkert it-supportavdelningen ett och annat att tycka till om. Ekonomiavdelningen kommer säkert också in på ett hörn, då avskrivningstiden inte är som man är van vid.

För att alla inblandade parter i organisationen ska dra åt samma håll så behövs en gemensam hållning – till exempel en strategi för hållbar försörjning. Här kommer beslutsfattarna in. Kan även vara så att regionen fattat strategiska beslut som kommunen bör förhålla sig till. Kan även finnas arbetsmarknadsmässiga ställningstaganden kring social hållbarhet i kommunen, att ta hänsyn till.

Så när man tagit sig igenom alla dessa organisatoriska krumbukter, då kan man börja fundera på hur man ska upphandla – om man överhuvudtaget ska upphandla? Kanske det bara blir intern hantering med vissa delar som upphandlas som komplement? Kanske avyttring blir aktuellt? Även här blir ekonomiavdelningen inblandad eftersom avskrivningskostnaden troligtvis redan är avklarad men den tekniska livslängden kvarstår.

Då kommer nästa skägg! Hur gör man då för att få till en cirkulär upphandling? Här finns en del snubbeltrådar man behöver hantera.

Bara ordet ”återbrukad” sätter en del myror i huvudet på leverantörsmarknaden – men vad exakt är en återbrukad möbel? Är det en möbel som har sålts mer än en gång tidigare och hur kan man i så fall verifiera det? Om möbeln ska användas av barn – hur säkerställs det att möbeln är säker och inte innehåller hälsoskadliga ämnen?

Teknisk livslängd det vill säga produktsäkerhet – klarar produkten ställda funktionskrav på till exempel el- och maskindirektivet, brand- och tillgänglighetskrav? Hur ser möbelns cv ut, finns en logg över vilka delar som bytts ut, vilka lim och lacker som använts vid nyproduktion och vid eventuella renoveringar?

Finns överhuvudtaget någon spårbarhet bakåt i tiden? Vilka krav ska vi ställa på renoveringen vad gäller textiler, stoppning med mera? Frågorna hopar sig lätt när man ger sig ut på okänt vatten!

Adda Inköpscentral är just i tagen med att upphandla ett ramavtal för återbrukade, det vill säga begagnade och renoverade möbler – och jag lovar er vi sliter och drar i alla dessa frågor tillsammans med forskning, leverantörer, branschförening, myndigheter med flera.

Hur går det då? Jo tack bra – vi tror och hoppas att vi tillsammans med andra lyckas bena ut alla dessa frågor så att vi har ett nytt ramavtal på plats senast Q2 2022. Ramavtalet kommer innehålla områden som köp/hyra av återbrukade möbler, avyttring samt tjänster inom inventering/klassificering och värdering, möbelrenovering, projektledning, inredning samt it-stöd som möjliggör delning av möbler internt.

Cirkulärt ”is da shit”!

Peter Nohrstedt
hållbarhetschef, Adda Inköpscentral

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Peter Nohrstedt

Peter Nohrstedt har jobbat med hållbar upphandling i mer än 20 år. Från EKU-delegationen 2001 via elva år på Miljöstyrningsrådet som ansvarig för det nationella miljökravsverktyget och sedan 2015 på Adda Inköpscentral där han är hållbarhetschef.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt

Nytt från Upphandling24

  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Växjöparkering prövas igen
  • Eslöv blickar framåt
  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Firar seger i pilotfall
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025