Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Allvarligt fel när vd begått brott

RättsfallsanalysKammarrätten i Sundsvall har i två nya avgöranden kommit fram till att ett bolag begått ett allvarligt fel i yrkesutövningen genom att dess tidigare vd och styrelseledamot begått brott för att gynna bolaget, även om personen begått brotten ensam och dolt från övriga i bolaget. Philip Thorell och Ajda Hasanovic, Snellman Advokatbyrå, analyserar domarna.

| 2025-04-28
Philip Thorell och Ajda Hasanovic, Snellman advokatbyrå, analyserar två nya domar från kammarrätten i Sundsvall.

BAKGRUND:

Trafikverket genomförde två upphandlingar som avsåg utförande av vägmarkeringar inom Värmlands län och Östergötlands län. Myndigheten beslutade att utesluta ett bolag från att delta i upphandlingen, som enligt verket gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen enligt 13 kap. 3 § 3 LOU, och lämnat oriktiga uppgifter samt undanhållit uppgifter om det enligt 13 kap. 3 § 8.

Detta eftersom en person, i sin roll som vd och styrelseledamot i bolaget, gjort sig skyldig till grovt givande av muta och medhjälp till grov trolöshet mot huvudman, enligt en lagakraftvunnen brottmålsdom, genom att ha använt bolaget för att ställa ut och betala falska fakturor för att tillskansa bolaget ekonomiska och affärsmässiga fördelar.

Bolaget ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle rättas på så sätt att bolaget inte skulle uteslutas från deltagande i upphandlingen.

Förvaltningsrätten ansåg att bolaget inte kunde anses ha varit delaktig i agerandet som omfattades brottmålsdomen. Agerandet kunde kopplas till en enskild person och det fanns inget stöd för att andra personer i bolaget varit delaktiga eller medvetna om det. Det fanns inte heller något som tydde på att bolaget agerat vårdslöst eller med uppsåt. Förvaltningsrätten fann inte heller att personen hade sådan anknytning till bolaget att hans agerandet ändå kunde tillskrivas bolaget, då han lämnat sina uppdrag i bolaget och hans kvarvarande aktieinnehav inte gav något inflytande i bolaget.

Förvaltningsrätten fann därför att Trafikverket inte haft rätt att utesluta bolaget och därmed inte heller att bolaget i allvarlig omfattning lämnat oriktiga uppgifter eller undanhållit information på ett sådant sätt att det förelåg grund för uteslutning. Förvaltningsrätten biföll därför bolagets ansökan om överprövning.

RÄTTSLIG BEDÖMNING:

Kammarrätten ansåg, till skillnad från förvaltningsrätten, att Trafikverket hade gjort det sannolikt att bolaget gjort sig skyldig till ett allvarligt fel i yrkesutövningen vilket kunde ifrågasätta bolagets redbarhet. Kammarrätten drog nämligen andra slutsatser av de omständigheter som låg till grund för brottmålsdomen genom att ta fasta på att personens agerande hade utförts i sin roll som vd och styrelseledamot för bolaget och syftat till att gynna dess verksamhet i förhållande till konkurrerande bolag. Vidare saknade det enligt kammarrätten betydelse att företrädaren hade lämnat sina uppdrag som styrelseledamot och verkställande direktör.

Därutöver noterade kammarrätten att bolaget, på Trafikverkets förfrågan, hade uppgett att det inte gjort sig skyldigt till allvarligt fel i yrkesutövningen. Trots upprepade frågor om företrädarens eventuella koppling till bolaget påstod bolaget att en sådan koppling inte längre fanns. Kammarrätten ansåg därför att bolaget även i allvarlig omfattning lämnat oriktiga uppgifter och undanhållit sådan information som begärts för att kontrollera om det fanns grund för att utesluta bolaget från att delta i upphandlingen.

Kammarrätten ansåg att bolaget omfattades av båda uteslutningsgrunderna i 13 kap. 3 § 3 och 5 LOU och återförvisade målet till förvaltningsrätten för att pröva om det finns förutsättningar för att undanta bolaget från uteslutning enligt 13 kap. 5 § LOU.

Slutligen bedömde kammarrätten, till skillnad från förvaltningsrätten, att preklusionsfristen för att göra gällande nya omständigheter inte kan löpa ut på en allmän helgdag, utan först nästa helgfria dag. En omständighet bolaget gjort gällande tre veckor och en dag efter anmälan om överprövning hade därför inte prekluderats när tre veckor från dagen för anmälan inföll på annandag påsk.

ANALYS:

Kammarrätten utgick, till skillnad från förvaltningsrätten, från en bredare tolkning av begreppet fel i yrkesutövning med hänvisning till att det i EU-domstolens praxis fastslagits att begreppet omfattar varje felaktigt handlande som inverkar på leverantörens trovärdighet, integritet eller yrkesmässiga tillförlitlighet (Consorzio Nazionale Servizi, mål C-425/18, p. 29–32). Vidare betonade kammarrätten att det enligt svensk praxis betraktas som ett allvarligt fel i yrkesutövningen om en leverantör har deltagit i ett förfarande med osanna fakturor.

Det är tydligt att förvaltningsrätten ansåg att det var oskäligt att lasta bolaget för den före detta vd:n och styrelseledamotens agerande, eftersom han agerat självständigt och dolt för övriga i bolaget och inte längre hade något inflytande i bolaget. Det är dock sådana omständigheter som i stället ska beaktas vid bedömningen om bolaget vidtagit tillräckliga självsaneringsåtgärder som gör det oproportionerligt att utesluta bolaget enligt 13 kap. 5 § LOU.

Det kan vara svårt att sortera ut vilka omständigheter som är relevanta för bedömningen om ett bolag omfattas av en uteslutningsgrund respektive för om det vidtagit tillräckliga självsaneringsåtgärder. Enligt vår mening lyckas dock kammarrätten med det i dessa två avgöranden.

Kammarrättens dom understryker vidare vikten av att leverantörer är transparenta och lämnar korrekta uppgifter som är relevanta för att bedöma uteslutningsgrunderna. Även om bolaget, när förvaltningsrätten nu kommer bedöma frågan, skulle visa att det vidtagit tillräckliga självsaneringsåtgärder för att förhindra att det allvarliga felet i yrkesutövningen upprepas, kvarstår att bolaget även måste visa att sådana självsaneringsåtgärder vidtagits i förhållande till de oriktiga uppgifter som lämnats i anbudet och under Trafikverkets utredning.

MÅL:

Kammarrätten i Sundsvall, målnr: 2167-24 och målnr: 2168-24

Text: Philip Thorell och Ajda Hasanovic, Snellman Advokatbyrå

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud