Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Allt går att sälja med mördande reklam

ExpertkommentarOrosmolnen är i dag många och man orkar inte ta in allt som händer. Om jag nu ska fokusera på ett av alla orosmoln för framtiden som jag ändå kan vara med och påverka, så är det vår planet, skriver Linda Bjarle.

| 2022-04-28
Linda Bjarle är livsmedelscontroller och en av Inköpsrådets experter.

Ingen kan väl påstå att framtiden ser speciellt ljus ut. Orosmolnen är många och ”Armageddon-känslan” har väl sällan varit så påtaglig som nu. Det är med viss skam jag får erkänna att jag ibland blir lite blasé  och inte riktigt mäktar med att ta in allt som händer.

Skulle zombies komma hasande på gatan utanför mitt kontor vet jag knappt om jag hade orkat mer än att slött lyfta blicken från min skärm för att sedan suckande återgå till att filtrera mitt excelark. ”Que sera sera …”

Om jag nu ska fokusera på ett av alla orosmoln för framtiden som jag ändå kan vara med och påverka, så är det vår planet. Även om klimatångesten ibland ger mig en rejäl örfil och jag helst vill gräva ner mig under en stubbe och låtsas att världens inte håller på att gå under, så måste vi ändå ta oss samman och göra skillnad där vi kan.

Ibland känns det dock som vi gör alldeles för lite eller fokuserar på fel åtgärder. Inte minst när klimatet i dag är en våt dröm för reklambranschen och vi ständigt blir matade med budskap om vilka produkter som är ”klimatsmarta” eller inte.

Tittar vi tillbaka på hur Sveriges Television på 60-talet gick ut med reklam om att man genom att lägga en sten i kartongen med skräp innan du slänger den i havet, skulle undvika nedskräpning av stränderna, så har vi naturligtvis kommit en bit på vägen.

Om din granne skulle föreslå att gräva ner sina eternitplattor några meter från ditt grönsaksland så hade du förmodligen inte tyckt att det var en bra idé. Så visst har många saker blivit bättre, men tyvärr har mycket också blivit sämre.

Miljöbudskap har blivit en miljardindustri, och då menar jag inte just det man gör som förbättrar miljön utan det som försämrar miljön men som man ändå säljer som ”klimatsmart”, ”klimatpositivt” och ”klimatneutral”.  För man kan väl inte på allvar mena att om jag äter en hamburgare så är det bra för miljön?! Eller att ett glas mjölk har noll klimatavtryck?

Missförstå mig rätt nu, jag tycker självklart att det är superviktigt att livsmedelsproducenter jobbar för att minska sin klimatpåverkan, men till syvende och sist så finns det ingen konsumtion som är bra för miljön. Den är bara mer eller mindre dålig. Därför är det så viktigt att de val vi gör är mindre fel än mer fel.

Men vad är egentligen bäst: komjölk eller havremjölk? Ekologiskt argentinskt äpple eller svenskt konventionellt? MSC-märkt bottentrålad fisk eller kustnära omärkt fisk? Sojafärs eller nötfärs? Svenska konventionella bönor eller kinesiska ekologiska? Ja, listan kan göras lång. Att köpa rätt är sannerligen inte lätt i dag. Det som var rätt i går är inte rätt i dag.

All denna klimatpropaganda och ”gröntvätt” gör oss bara ännu mer förvirrade i vad som egentligen är rätt val för vår planet, och de som lever på den. Hade det inte varit lite nytt och fräscht om en hamburgerkedja i stället gick ut med ”den här burgaren bidrog bara med skövling av tio hektar regnskog i stället för hundra”?! eller en läskproducent ”den här plastkorken kvävde bara en fiskmås”.

De stora livsmedelsproducenterna har en förmåga att fokusera på det som är bra och undvika det problem som är uppenbara men som kommer kosta pengar att erkänna.

För att se igenom dessa miljöbudskap behöver vi oberoende forskning baserad på faktiska siffror och inte tyckande. Det finns alldeles för många tyckare i dag. Även jag själv tycker alldeles för ofta i stället för att veta. Men en sak både ni och jag kan bidra med för en bättre planet är att ifrågasätta urholkade miljöbudskap.

Om ingen ifrågasätter kommer vi inte att utvecklas. Förmodligen finns det en massa saker som vi gör i dag som de om 60 år kommer titta tillbaka på och skratta, precis som vi gör med stenen i kartongen med skräp.

När man vet bättre så gör man bättre helt enkelt.

Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Linda Bjarle

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud