Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Allt eller inget vid eftergift

RättsfallsanalysKammarrätten i Stockholm slår fast att det inte är möjligt att delvis medge eftergift av en upphandlingsskadeavgift. Martin Bogg och Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2024-02-20
Advokaten Martin Bogg och biträdande juristen Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Eftergift av en upphandlingsskadeavgift får medges om det finns synnerliga skäl (21 kap. 8 § LOU). Om det finns grund för eftergift ska hel eftergift medges. Att delvis medge eftergift är inte möjligt.

Fakta i målet
År 2016 ingick Region Stockholm ramavtal som gällde bemanningstjänster inom hälso- och sjukvård efter en annonserad upphandling (2016 års ramavtal). 2016 års ramavtal löpte som längst till och med den 30 april 2020.

Drygt fyra månader innan avtalstidens utgång annonserade regionen en regiongemensam upphandling av ett nytt ramavtal för bemanningstjänster (2019 års upphandling). Upphandlingen överprövades under anbudstiden, men ansökan om överprövning avslogs i april 2020.

I mars 2020, under tiden för överprövningen, beslutade regionen att förlänga de befintliga ramavtalen med nio ramavtalsleverantörer för de aktuella bemanningstjänsterna. Förlängningen gjordes genom direktupphandling på grund av det extraordinära och akuta pandemiläget. Förlängningen avsåg perioden den 1 maj 2020 till och med den 31 december 2021.

Den 22 juni 2021 meddelades tilldelningsbeslut i 2019 års upphandling. Beslutet överprövades. Den 22 oktober 2021 avbröt regionen upphandlingen och överprövningen skrevs av från fortsatt handläggning i förvaltningsrätten.

I november 2021 beslutade regionen att ingå ramavtal utan föregående annonsering med ett flertal leverantörer, bland annat Medcura.

Konkurrensverket ansökte om upphandlingsskadeavgift och gjorde gällande att avtalet med Medcura  utgjorde en otillåten direktupphandling. Yrkad avgift var högsta möjliga, 10 000 000 kronor.

Förvaltningsrätten ansåg att avtalet med Medcura utgjorde en otillåten direktupphandling.

Förvaltningsrätten konstaterade att det av utredningen framgår att det vid tiden när avtalet ingicks fortfarande förelåg en extraordinär samhällssituation med anledning av den pågående pandemin.

Utredningen visade att inte bara regionens hälso- och sjukvård saknade personal. Även den centrala upphandlingsverksamheten i regionen var underbemannad och påverkades kraftigt av pandemins utbrott och dess verkningar.

Förvaltningsrätten ansåg mot denna bakgrund att halva avgiften skulle efterges och upphandlingsskadeavgiften fastställas till 5 000 000 kronor.

Domstolens bedömning
Frågan som kammarrätten hade att ta ställning var om det fanns skäl att efterge upphandlingsskadeavgiften helt eller delvis.

Kammarrätten tog fasta på att när ramavtalet ingicks i december 2021 hade regionen hamnat i en situation där en direktupphandling av bemanningstjänster bedömdes som nödvändig för att undvika risk för människors liv eller hälsa.

Regionen hade fått indikationer på att anbudsgivare på grund av pandemin inte längre kunde leverera enligt de villkor som tidigare angetts.

Avgörande var, enligt kammarrätten, att pandemin var en extraordinär händelse som skapade mycket stor påfrestning på samhället i allmänhet och vården i synnerhet. Vid tiden för direktupphandlingen rådde fortfarande stor osäkerhet och oförutsägbarhet avseende pandemins utveckling.

Folkhälsomyndigheten beslutade först i februari 2022 att ta bort de flesta åtgärderna mot covid-19 och pandemin bedömdes då ha gått in i en ny fas i Sverige. Det fanns därför synnerliga skäl för att efterge upphandlingsskadeavgiften.

Däremot ansåg kammarrätten att bestämmelsen inte kan förstås så att delvis eftergift är möjlig. Om det finns grund för eftergift ska hel eftergift medges. Eftersom den aktuella bestämmelsen endast tillåter att hel eftergift medges hade förvaltningsrätten gjort fel när den vid bestämmandet hade medgivit eftergift till hälften.

Kammarrätten undanröjde därför den överklagade domen och återförvisade målet till förvaltningsrätten för att pröva upphandlingsskadeavgiftens storlek.

Analys
Av 21 kap. 8 § LOU framgår att eftergift av en upphandlingsskadeavgift får medges om det finns synnerliga skäl.

I förarbetena anges att eftergift inte bör komma i fråga annat än i rena undantagsfall. Ett exempel är att den upphandlande myndigheten, även på grund av eget agerande, har hamnat i en situation där myndigheten anser sig tvungen att direktupphandla för att människors liv eller hälsa annars skulle riskeras.

Om detta inte skulle anses utgöra synnerliga skäl som innebär rätt att direktupphandla är det tänkbart att det skulle framstå som orimligt eller stötande att ta ut avgiften.

Såväl förvaltningsrätten som kammarrätten kom fram till att de förhållanden som rådde vid avtalets ingående, alltså pandemin, utgjorde synnerliga skäl på så sätt att eftergift av avgiften skulle medges.

Domarna skiljer sig åt på så sätt förvaltningsrätten medgav delvis eftergift, något som kammarrätten inte ansåg vara möjligt. Om det finns grund för eftergift ska eftergift av hela avgiften medges.

Domstol och målnummer
Kammarrätten i Stockholms dom den 18 januari 2024 i mål nr 3866-23.

Juristpanelen

 

Läs mer: DirektupphandlingRättsfallsanalysUpphandlingsskadeavgift

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Allt eller inget vid eftergift"

  1. Harald skriver:
    2024-02-21 kl. 14:10

    Var är analysen? Bättre kan ni!

    Svara
  2. Björn skriver:
    2024-02-22 kl. 09:25

    Ett mycket märkligt fall eftersom hur än man läser lagen så framstår det som helt klart att avgiften kan variera i storlek utifrån överträdelsens allvar. Samtidigt finns inget i lagen som begränsar eftergiftens utformning. KRs resonemang verkar vara tagen ur luften.

    Jag kan hålla med om att det framstår som ett misstag att FR godtyckligt sänker avgiften med 50%, men det är ju ett helt annat resonemang som inte var föremålet för prövningen, vad jag kan se. FRs eftergift verkar godtyckligt, men det innebär inte att KR kontrar på samma sätt. KR ska pröva yrkandena i målet och inte blanda ihop vad eftergiften är med hur eftergiften bestäms.

    Jag har ändå en känsla att det finns detaljer i fallet som gör att Regionen inte ska ha beviljats någon eftergift alls. Jag läser mellan raderna att Regionen har haft pågående direktupphandlade avtal med andra leverantörer där dem påtvingats fasta villkor som begränsade deras leveransförmåga, medan Medcura fick en exklusiv möjlighet att sälja till andra villkor (antagligen betydligt högre priser).

    I ett sådant fall är diskussionen om eftergiften rätt så akademisk (läs: onödig) eftersom själva felet är något annat.

    Svara

Lämna ett svar till Harald Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026