Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Alla vill göra skillnad”

Fem kommuner har växt till sju under de åtta år som Upphandlingscenter (UHC) funnits i Dalarna. Organisationens långvariga och medvetna arbete med social hållbarhet gör nu att Borlänge som en av medlemskommunerna fått status som ambassadör för sysselsättningskrav.

| 2021-01-13
Mari Jonsson, kommunalråd i Borlänge och vice ordförande för den politiska nämnd som styr sju dalakommuners Upphandlingscenter.

Borlänge är 1 av 14 upphandlande myndigheter som utsetts av Upphandlingsmyndigheten och Mari Jonsson, socialdemokratiskt kommunalråd i Borlänge, lyfter fram politiskt engagemang och nära samverkan mellan UHC och kommunernas arbetsmarknadsenheter som viktiga delar för att ställa sociala krav på dalakommunernas leverantörer.

-Alla vill göra skillnad och visar man bara de möjligheter som finns med upphandling så är det betydligt lättare att få en samsyn kring satsningar på sociala krav. Jag har exempelvis inte mött någon företagare som varit negativ när man förstått att man kan vara med och göra skillnad, säger Mari Jonsson.

Sedan UHC:s start 2013 har hon varit vice ordförande i den gemensamma nämnd för upphandlingssamverkan, GNU, som styr arbetet.

Högre upp går det för övrigt inte att komma eftersom ordförandeposten är vikt för värdkommunen Ludvika.

Ledamöter i nämnden är ledande politiker i respektive kommuner som kommunstyrelseordförande eller kommunalråd.

-Med den tyngden i nämnden får vi en strategisk inriktning på arbetet, säger Mari Jonsson, som även är politisk representant i den lokala upphandlingsgrupp som finns i varje medlemskommun.

-För egen del har jag ända sedan UHC bildades varit oerhört engagerad och sett möjligheterna att genom upphandling kunna göra skillnad. UHC var också tidigt ute med att ställa sociala krav med en modell som vi tog fram redan 2014, alltså innan den nationella upphandlingsstrategin kom, för att ställa varierade krav i olika upphandlingar – bas, avancerad och spjutspetsnivå.

Hon tillägger:

-Lite trögt var det i början men när kommunernas arbetsmarknadsenheter involverades på ett tydligt sätt så kände vi i nämnden att det lossnade.

-Om jag tar ett exempel: vi skulle upphandla förmånscyklar till Borlänge kommun. Då skulle man jag kunna tveka om det verkligen går att sätta en hög nivå på sociala krav. Men den person som får praktik behöver inte jobba med just våra cyklar utan kan göra andra, enklare arbetsuppgifter, vilket också blev lösningen för det företag som tilldelades kontraktet. Så mycket handlar om att försöka hitta lösningar och det har vi verkligen försökt göra och varit framgångsrika med i Borlänge och Upphandlingscenter som helhet.

Mari Jonsson pekar på ett par viktiga faktorer:

-Dels har vi haft ett tydligt politiskt mål om att ha en viss andel upphandlingar där vi ställer sociala krav, dels har vi fantastiska medarbetare som i tidig dialog med kommuner och företag förankrar våra målsättningar och att vi vill upphandla med sociala krav.

-Allt blir mycket lättare när även näringslivet ser värdet av att försöka ge fler en chans på arbetsmarknaden genom exempelvis praktik. Vi har många medborgare som står långt från arbetsmarknaden, oavsett etnisk bakgrund. Det kan vara Mohammad, flykting från Afghanistan, men likaväl Kalle, sjukskriven efter flera hjärtinfarkter, som kan jobba 20 procent och får ett värdigt liv.

I den nya upphandlingsplan som UHC har fastställt ser man möjligheter att minst 30 procent av de omkring 250 upphandlingarna kan innehålla krav på social hållbarhet.

-Det kan vara praktikplatser, att vi lägger särskilt fokus på arbetsrättsliga villkor eller att det är en reserverad upphandling. 2020 låg vi på en bit över 40 procent och det ser jag som ett särskilt bra resultat med tanke på pandemin, där vi fick lägga stora resurser på inköp av skyddsutrustning och där det även var svårare att få ut personer på praktik utifrån risken för smittspridning. Jag tror att vi kan nå den nivån även för 2021.

Är ni alltid överens i nämnden?

-Det finns i alla fall en samsyn om att social hållbarhet är viktigt att jobba med. Vi är ju en blandning av politiker från höger till vänster och visst kan det bli diskussion som kring argumentet att reserverade kontrakt slår undan benen på småföretag. Men det känns ganska enkelt att bemöta med att reserverade kontrakt endast står för 0,2 procent av våra upphandlingar, om man tittar på dess totala belopp.

Forskning frän Chalmers har pekat på svårigheterna att stödja den entusiasm som finns på bland annat handledarnivå med en del praktikanter har ett så stort stödbehov att man riskerar att bli ”personliga socialarbetare”.

Mari Jonsson pekar på att det är ett ansvar för kommunernas arbetsmarknadsenheter att leverantörernas uppdrag begränsas.

-Vi ska inte kräva att företagen ska vara någon form av kuratorer. Den här problematiken måste vi vara medvetna om och allra helst reglera i avtal om det är möjligt.

Borlänge, Falun, Gagnef, Ludvika och Säter var med och startade Upphandlingscenter, där Hedemora och nu senast Avesta anslutit som medlemskommuner.

Mari Jonsson säger att ”fler har knackat på dörren” och att Dalarna inte behöver vara en gräns för samarbetet.

-För tillfället är ingen kommun som är på ingång som medlem, men hur vi jobbar är någonting som vi ständigt måste diskutera och utvärdera. Vi gör det på de återkommande ägardialogerna, exempelvis. Vi har ju gjort länsupphandlingar och en grundläggande frågeställning är om vi ska erbjuda tjänster som inköpscentral eller om vi hellre ser fullvärdiga medlemmar.

-Från politiskt håll har vi ett tydligt mål om att öka andelen samordnade upphandlingen och det blir ju också en naturlig utveckling utifrån att kommunerna kom in i samarbete med olika avtalsdatabaser och att det över tid blivit mer synkroniserat, säger Mari Jonsson.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Borlänge kommunSysselsättningskravUpphandlingscenter

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!
  • “Fel slå ihop Digg och PTS”
  • Färre väljer valfrihetssystem
  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl